جمعی از دانشآموزان ساوجبلاغ:
عدالت آموزشی یعنی همه در نقطه شروع برابر باشند
ساوجبلاغ (پانا) - جمعی از دانشآموزان شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه چرا فرصتها برای همه برابر نیست، گفتند: عدالت آموزشی یعنی همه در نقطه شروع با هم برابر باشند.

عدالت آموزشی، واژهای پرکاربرد اما گاه دور از واقعیت است؛ وقتی پای صحبت دانشآموزان دبیرستانهای برتر ساوجبلاغ مینشینیم، با دغدغههایی روبهرو میشویم که نشان میدهد نگاه آنان به عدالت آموزشی بسیار دقیق و جدی است. در این گزارش میدانی، صدای واقعی دانشآموزان شنیده میشود.
با افزایش اختلاف کیفیت آموزشی میان مدارس دولتی، غیرانتفاعی، خاص و مناطق مختلف کشور، موضوع عدالت آموزشی به یکی از دغدغههای مهم دانشآموزان تبدیل شده است. خبرنگار پانا به میان تعدادی از دانشآموزان دبیرستانهای «نمونه دولتی معلم» و «تیزهوشان شهید سلطانی» ساوجبلاغ رفت تا دیدگاه آنها را در این زمینه جویا شود.
علیرضا مهدوی، دانشآموز پایه دوازدهم رشته ریاضی دبیرستان شهید سلطانی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«عدالت آموزشی فقط این نیست که همه کتاب درسی یکسان داشته باشیم. امکانات، معلم باکیفیت، دسترسی به مشاور، کلاسهای تقویتی و فضای آموزشی خوب هم بخش مهمی از عدالت هستند.خیلی از بچهها در مناطق محروم حتی کلاس آزمایشگاه ندارند، اما مدارس خاص دارند این اسمش عدالت نیست.»
سینا رمضانی، دانشآموز دیگر پایه یازدهم تجربی نمونه دولتی معلم معتقد است:«بعضی از مدارس امکانات خیلی زیادی دارند و بعضی هیچ امکاناتی ندارند. چرا باید آینده بچهها به اینکه خانواده آنان پولدار است یا نه ربط داشته باشه؟ عدالت آموزشی یعنی همه در نقطه شروع برابر باشند ولی الان اینطور نیست.»
محمدرضا یزدی، دانشآموز پایه دهم انسانی شهید سلطانی، از مدارس خاص انتقاد میکند:«مدارس خاص با آزمون دانشآموز میگیرند، بعد بهترین معلمها، بودجهها و امکانات به آنان داده میشود. دانشآموزی که در مدرسه عادی درس میخواند، چطور باید رقابت کند؟ این باعث بیانگیزگی بچهها میشود.»
آرمین شکری، یکی دیگر از دانشآموزان پایه یازدهم تیزهوشان، در کنار نقد، راهحل هم میدهد:«بهنظرم وزارت آموزشوپرورش باید طرحی بریزد که معلمهای خوب در بین مدارس مختلف گردش داشته باشند، نه اینکه فقط در مدارس خاص تدریس کنند. عدالت یعنی فرصت برابر، نه اینکه فقط یک عده خاص بتونند پیشرفت کنند.»
پارسا حاجی زاده، پایه دوازدهم نمونه معلم، به بحث کنکور اشاره میکند: «الان خیلی از رتبههای برتر کنکور از مدارس غیرانتفاعی یا مناطق برخوردار هستند. خب این یعنی رقابت منصفانه نیست.کلاسهای کنکور چند ده میلیونی شده. اگه کسی نتوند شرکت کند، عقب میماند. این بیعدالتی است.»
در کنار این گفتوگوها، برخی دانشآموزان پیشنهاد کردند که آموزشوپرورش باید تدریس مجازی معلمان برجسته را در اختیار تمام مدارس کشور قرار دهد تا دانشآموزان مناطق محروم هم از تدریس باکیفیت بهرهمند شوند.
ارسال دیدگاه