یکی از مشاوران شهرستان ساوجبلاغ :
وقتی آموزش گروگان کنترل افراطی والدین میشود
ساوجبلاغ(پانا)- مشاور بازنشسته شهرستان ساوجبلاغ گفت: والدینی که با کنترلگری افراطی، عملاً فرصت رشد، استقلال و حتی خطا کردن را از فرزندانشان میگیرند باعث تأثیر منفی بر سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی آنان میشوند.

مصطفی معدنی مشاور بازنشسته ساوجبلاغی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«در دهههای اخیر، نوع خاصی از سبک فرزندپروری در میان برخی خانوادهها رواج یافته که به آن «والدگری هلیکوپتری» گفته میشود؛ اصطلاحی که به والدینی اشاره دارد که همچون هلیکوپتر، دائماً بالای سر فرزندشان پرواز میکنند، هر لحظه در حال نظارت، کنترل، حل مشکل، و حتی تصمیمگیری به جای کودک هستند.»
وی افزود:«این نوع رفتار گرچه با نیت حمایت و حفاظت انجام میشود، اما در بسیاری از موارد نهتنها به رشد تحصیلی کمک نمیکند، بلکه مانعی جدی بر سر راه استقلال، خلاقیت و سازگاری کودکان و نوجوانان ایجاد میکند.»
معدنی بیان کرد:«ما در مدرسه با دانشآموزانی مواجهایم که به دلیل دخالت بیشازحد والدین، اعتمادبهنفس کافی برای انجام تکالیف ساده یا حتی انتخابهای درسی ندارند.والدین مدام تماس میگیرند، برای معلمها تعیین تکلیف میکنند یا حتی در گروههای آموزشی دخالت میکنند. این دخالتها اگرچه با نیت خیر انجام میشود، اما اثر معکوس دارد.»
این مشاور اظهارکرد:« دانشآموزانی که در چنین خانوادههایی بزرگ میشوند اغلب در مواجهه با مشکلات کوچک، دچار اضطراب، وابستگی بالا و ضعف در مهارتهای تصمیمگیری هستند.»
وی در پایان گفت:«هر کودکی برای رشد نیاز دارد اشتباه کند، تجربه شکست داشته باشد، و در موقعیتهای واقعی تصمیم بگیرد. وقتی والدین دائماً وارد عمل میشوند و اجازه نمیدهند کودک مسیر طبیعی رشد روانی و رفتاری را طی کند، در نهایت با نوجوانی وابسته، مضطرب و گاهی بیانگیزه مواجه میشویم.»
ارسال دیدگاه