مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور :

هدایت هدفمند خیرین به مناطق محروم با نیازهای آموزشی سرعت گرفت

کرج (پانا)-مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به تمرکز نظام آموزشی بر عدالت تربیتی، از اجرای راهکارهای علمی برای جهت‌دهی مشارکت خیرین به مناطق کمتر برخوردار و توسعه‌نیافته خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۶۴۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
هدایت هدفمند خیرین به مناطق محروم با نیازهای آموزشی سرعت گرفت

سیدمحمدرضا جعفری درحاشیه‌بیست‌وهفتمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:«با توجه به نبرد فراگیر مدرسه‌سازی که در سال‌های اخیر شدت گرفته و تأکید ریاست‌جمهوری بر اولویت دادن به آموزش و پرورش، فرآیند شناسایی و دسته‌بندی نیازهای آموزشی در مناطق مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «در استان‌ها، نظام مسائل آموزشی استخراج می‌شود و با همکاری سازمان نوسازی مدارس، آموزش و پرورش استان‌ها و مجامع خیرین مدرسه‌ساز، اولویت‌بندی پروژه‌ها انجام می‌گیرد. در همین راستا، اطلس نیازها طراحی شده که در آن مناطق بحرانی با رنگ‌های قرمز و مشکی مشخص شده‌اند و به‌صورت هدفمند خیرین به این مناطق هدایت می‌شوند.»

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در این فرآیند افزود:« این اطلس بر مبنای داده‌های دقیق و سامانه‌ای جامع طراحی شده تا مشارکت خیرین اثربخش‌تر و منطبق بر نیاز واقعی مناطق کم‌برخوردار باشد.»

جعفری درباره طراحی مدارس جدید گفت:«سازمان نوسازی مدارس کشور با دعوت از طراحان، معماران و دانشجویان رشته‌های مرتبط، مسابقاتی برای طراحی مدارس نوین و هوشمند برگزار می‌کند که در آن طرح‌هایی برای مدارس سبز نیز ارائه می‌شود. این مدارس با تأکید بر بهره‌گیری از انرژی‌های پاک، فضای سبز و معماری پایدار تعریف می‌شوند.»

وی خاطرنشان کرد:« فرهنگ‌سازی برای ترغیب خیرین به مشارکت در ساخت مدارس سبز نیازمند تلاش مستمر رسانه‌ها و نهادهای مرتبط است تا مشارکت خیرین از ساخت سنتی فراتر رود.»

در خصوص همکاری با دولت، جعفری بیان کرد:«جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور هماهنگی مطلوبی با سازمان نوسازی مدارس دارد، اما برخی دستگاه‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه در ایفای تعهدات مالی به‌موقع با چالش‌هایی مواجه‌اند. سال گذشته خیرین ۱۲ هزار میلیارد تومان تعهد دادند اما دولت تنها یک‌سوم این مبلغ را پرداخت کرد.»

وی تصریح کرد: «برای اثربخشی پروژه‌ها، از ابتدا تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان خیرین، آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس تنظیم می‌شود تا تأمین نیروی انسانی و تجهیز مدارس بر عهده دولت باشد. ساخت مدرسه بدون پیش‌بینی تأمین معلم، اقدامی ناقص و ناپایدار است.»

جعفری درباره مدارس استثنایی هم گفت:« بالغ بر ۸۰ درصد این مدارس توسط خیرین ساخته شده است، اما در خصوص هنرستان‌ها به‌دلیل بالا بودن هزینه ساخت و تجهیزات، مشارکت کمتر است. برای رفع این چالش، پیشنهاد می‌شود چند خیر با حمایت دولت مشارکت مشترک داشته باشند.»

وی همچنین با اشاره به تجربه خوب راه‌اندازی سامانه خیرین اظهار داشت:« این سامانه به‌عنوان بانک اطلاعاتی دقیق، امکان رصد پروژه‌ها و نظارت از راه دور را برای خیرین فراهم کرده است که باعث افزایش شفافیت و اعتمادسازی شده است.»

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز خاطر نشان کرد:« ناظرین سازمان نوسازی مدارس به‌صورت مستمر از پروژه‌ها بازدید می‌کنند و مجامع خیرین شهرستانی نیز بر روند اجرا نظارت دارند تا نیات خیرین به‌درستی محقق شود.»

وی با تأکید بر تسهیل فرآیندهای اداری گفت: «گاه طولانی شدن روند صدور مجوزها و طراحی نقشه‌ها باعث دلسردی خیرین می‌شود. اگر مسئولان، موانع را از سر راه خیرین بردارند، مشارکت در مدرسه‌سازی با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.»

جعفری یادآور شد:«سال گذشته ۵۶ درصد مدارسی که به آموزش و پرورش تحویل شد، توسط خیرین ساخته شده است. اگر دولت در انجام تعهداتش به‌موقع اقدام کند، مشارکت خیرین در سطح ملی می‌تواند دوچندان شود.»

وی در پایان گفت: «جامعه خیرین مدرسه‌ساز اکنون از مرحله مدرسه‌سازی عبور کرده و وارد عرصه مدرسه‌یاری شده‌است. توجه به درون مدارس، تأمین تجهیزات، تعمیرات و حتی کمک به اداره مدرسه از جمله محورهای فعالیت‌های آینده خیرین خواهد بود.»

 

 

خبرنگار : دانش آموز : محمدحسین صوفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار