در همایش روز ملی چاپ و هفته تعاون مطرح شد:
چشمانداز صنعت چاپ ایران در تراز جهانی؛ نیاز به نوآوری مدیریت و برندینگ حرفهای در کنار تعهد اجتماعی
تهران (پانا ) - یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ همایش روز ملی چاپ و هفته تعاون با حضور معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدحسین کرامت، نایب رئیس اتاق تعاون ایران برگزار شد.

یعقوب رستمی مال خلیفه، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این گردهمایی، گفت: صنعت چاپ در جامعه تأثیر بسیار دارد و اقدامات این صنعت در تمام موضوعات اجتماعی تأثیرگذار است.
وی افزود: این صنعت در تمام موضوعات از برندینگ، علم و دانش، فناوری و هر آنچه روزانه ما با آنها در ارتباط هستیم، مؤثر است.
وی با بیان اینکه صنعت چاپ میتواند منجر به گسترش فرهنگ شود یا تأثیر منفی بر آن بگذارد، تصریح کرد:موضوعات اجتماعی و فرهنگی در این صنعت بهم گره خورده است و از هم جدا نیست.
رستمی مال خلیفه تصریح کرد: فعالان صنعت چاپ باید با علم روز حرکت کنند تا در این حوزه استفاده بهینه داشته باشیم و سودآور برای اقتصاد و فرهنگ جامعه باشند.
او با اشاره به رسالت وزارت تعاون در این بخش، اظهار کرد: افراد بسیار فکر میکنند تعاون و تعاونی یک بنگاه اقتصادی است زیرا یکی از ارکان اقتصادی کشور به شمار میروند اما به طور قطع بعد اجتماعی تعاون اثربخشی بیشتر از حوزه اقتصادی آن دارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاون کلمهای عربی است و معادل فارسی آن مشارک، میشود، عنوان کرد: بخش تعاون به واسطه تعاونیها میتواند فناوری، دانش برندینگ، بازاریابی و… را به اشتراک بگذارد و موجب کاهش هزینههای تولید صنعت چاپ شود.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با خرد جمعی و فرهنگ میتوان سودآوری را در حوزه اقتصاد برای اعضای شرکت تعاونی صنعت چاپ و اقتصاد کلان کشور ایجاد کرد.
خادمی، عضو اتحادیه چاپخانهداران نیز در این مراسم گفت: امروز برای من و مجموعه ی پویاهنر افتخار بزرگیست که در جمع شما باشیم و در این محفل که به مناسبت هفته تعاون و گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ ، فرصتی پیدا کنیم تا از نگاه تازه ای به مسئولیت اجتماعی و نقش تعاونیها در آینده صنعت چاپ صحبت کنیم.
وی افزود: دوستان عزیز ما در سال گذشته توفیق داشتیم که به عنوان کارآفرین برگزیده در حوزه مسئولیت اجتماعی معرفی شویم . این افتخار نه فقط به خاطر موفقیتهای اقتصادی، بلکه به دلیل باور عمیقی بود که به نیروی انسانی داشتیم. ما در پویاهنر تلاش کردیم از قشرهایی حمایت کنیم که جامعه گاهی با نگاه تردید یا حتی طرد به آنها نگاه میکند افرادی که از اعتیاد بازگشتند.
خادمی عنوان کرد:ما باور داریم که هیچ انسانی نباید در حاشیه بماند. جامعه هم زمانی شکوفا می.شود که همه اعضایش که روزی خطا کردن یا دچار آسیب شدن به چرخه ی کار و زندگی برگردند. این همان مسئولیت اجتماعی است یعنی کنار سودآوری به سود جامعه هم بیاندیشیم و باور من این است که این مسئولیت اجتماعی دقیقاً با فلسفه تعاون همخوان هست. تعاون یعنی دست به دست هم دادن یعنی هیچ کس را تنها نگذاشتن.
وی ادامه داد: اما اجازه بدید به یک نکته مدیریتی اشاره کنم تحقیقات نشان داده که در پیشرفت هر سازمان یا تعاونی حدود ۵۲ درصد موفقیتها وابسته به مدیریت درست است، در حالی که سرمایه و منابع مالی حدود ۳۸ درصد و سایر عوامل تنها سهمی کمتر از ۱۰ درصد دارند. این یعنی اگر نگاه و نگرش مدیریت تغییر کند بسیاری از گرهها باز میشود.
خادمی تصریح کرد: یک مدیر فقط برنامهریزی میکند اما یک رهبر با ارتباط انسانی و تسخیر دلها میتواند انگیزه و هم افزایی ایجاد کند؛ بهویژه در تعاونیها این نقش بسیار پررنگتر است چون اساس تعاونی بر همکاری اعتماد و همراهی اعضا است .
وی ادامه داد:اگر نگرش مدیریتی به سمت رهبری الهام بخش حرکت کند میتواندافراد را گرد هم آورده و اختلافها را به هم افزایی تبدیل کند و صنعت چاپ را به حرکت جمعی و پایدار سوق دهد.دوستان اگر به تاریخ نگاه کنیم میبینیم قدرت در جهان همیشه در حال تغییر بوده است در دوران نخست زور و قدرت بدنی اصل بوده است در عصر کشاورزی زمین و محصول قدرت محسوب میشد. بعد با انقلاب صنعتی پول و سرمایه مرکز قدرت شد و در قرن اخیر داده و اطلاعات به بزرگترین منبع قدرت تبدیل شده است.
اما امروز در آستانه مرحلهای تازه هستیم: مرحله ای که قدرت نه صرفاً در داده بلکه در اخلاق در دادهها تعریف میشود یعنی آینده از آن کسانی است که داده و تکنولوژی را در خدمت انسانیت و ارزشهای اخلاقی قرار دهند.
خادمی تصریح کرد: اگر بخوایم آینده صنعت چاپ و برندینگ را تصور کنیم، باید با همین نگاه حرکت کنیم برند شدن امروز دیگر فقط با کیفیت و قیمت اتفاق نمی افتد برند شدن یعنی اعتمادسازی، اخلاق مداری و داشتن نقشی مثبت در جامعه. در این مسیر تعاونیها و اتحادیه ها میتوانند بازوی اصلی برندینگ صنعت چاپ باشند چون قدرت برند، از هم افزایی جمعی و اعتماد اجتماعی شکل میگیرید و تعاونیها با گرد هم آوردن سرمایه های انسانی و اخلاقی میتوانند به صنعت چاپ کمک کنند تا تا نه تنها در بازار بلکه در نگاه جامعه هم به عنوان صنعتی مسئولیت پذیر و پیشرو شناخته شوند.
وی تاکید کرد: اگر بخوایم آینده صنعت چاپ ایران در تراز جهانی بدرخشد باید دو بال را با هم داشته باشیم .بال نخست نوآوری مدیریت و برندینگ حرفهای وبال دوم تعهد اجتماعی و انسانی ؛این دو بال هستند که میتوانند پرواز بلند صنعت ما را تضمین کنند.
ارسال دیدگاه