گزارش پانا از اجرای آزمایشی قراردادی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور:
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی؛ گامی در جهت مدیریت مصرف بنزین
تهران (پانا) - قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو در هفته جاری امضا شد. این قرارداد با حضور نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و شهرداری تهران، قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو به امضا رسیده است؛ قراردادی که به گفته یک عضو اتاق بازرگانی میتواند راهکاری برای مدیریت مصرف بنزین باشد.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور روز گذشته در اظهارنظری با بیان اینکه چندین مدل برای انتقال سهمیه کارت سوخت به کارت بانکی مطرح شده است، گفت: «انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی نیازمند بررسی همه جانبه است تا هزینه گزاف به دولت تحمیل نکند.»
نواز درباره طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو اظهار داشت: «برای اینکه مصوبه مجلس اجرایی شود، نیازمند بررسی دقیق و امکان سنجی عملیاتی طرح های انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی هستیم، برای این کار چندین طرح وجود دارد و هنوز هیچ روشی قطعی نشده است.»
وی ادامه داد: «اصولا وقتی قصد تغییر ساختار چند ده ساله است، بایستی در تدوین و بررسی مباحث، نظر تخصصی بخش خصوصی لحاظ شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد موفقیت طرح ها فقط در تئوری خواهد بود و در عمل به دلیل توجه نکردن به مسائل فنی میدانی طرح ها به نتیجه مطلوب نمی رسد.»
سخنگوی صنف جایگاه داران خاطرنشان کرد: «فعلا طرح ها در حد آزمایشگاهی و درون سازمانی است و هنوز این صنف نیز به نحوه اجرای مصوبه مجلس ورود نکردهاست؛ وقتی مراحل اجرای این طرح طی شده و اجرای آن جدی شود، نتایج را شفاف به مردم اطلاع خواهیم داد.»
وی با بیان اینکه طرح های مختلفی برای پیاده سازی مصوبه مجلس وجود دارد، اظهار داشت: «در این زمینه نمی توان رویایی فکر کرد و در عین حال نباید هزینههای گزاف روی دست دولت برای اجرای آن گذاشت؛ به طوری که به سمت کمترین هزینه و بیشترین کارایی برویم.»
نواز تاکید کرد: «موفقیت طرح ها در گرو اخذ مشورت از کسانی است که در میدان قرار دارند تا از روشهای آزمون و خطا عبور کنیم، فرصت سوزی نکنیم و مردم و جایگاه های سوخت را درگیر مشکلات نکنیم.»
یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت:« مصرف بالای بنزین در خودروهای تولید داخل عامل مهم در بروز این معضل است و راهکارهای متعددی وجود دارد که میتوان با استفاده از آنها مصرف بنزین را در کشور مدیریت کرد.»
مهرداد عباد، عضو اتاق بازرگانی در گفت وگو با پانا درباره علت بروز ناترازی بنزین و راه کار برون رفت از این معضل گفت: «بحث ناترازی بنزین یکی از مباحث مربوط به ناترازی انرژی در کشور ما است. ما هم اکنون با یک ناترازی انرژی رو به رو هستیم که بنزین هم یکی از آنها است. چند عامل باعث شده که ما با ناترازی بنزین در کشور مواجه شدیم. »
این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: «در بروز ناترازی بنزین تحریم ها و عدم سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه در حوزه پالایش و پخش تاثیر گذار بوده است.»
عباد با اشاره به اینکه به واسطه تحریم ها ما نتوانستیم تکنولوژی های جدید که کارایی های خیلی بالاتر و فناوری های بالا و همچنین بهره وری بالایی دارند را در پالایشگاه ها داشته باشیم افزود: «داشتن این تکنولوژی ها می توانند سوخت های با کیفیت مخصوصا در حوزه فیلتراسیون و همچنین فیلتراسیون گوگرد، تهیه کنند. زیرا در تمام این سوخت ها بحث گوگرد به عنوان یکی از آلاینده های اصلی حساب می شود و در مازوت هم همین گوگرد است که این مشکل را برای ما ایجاد کرده است.»
این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: «در این حوزه ما متاسفانه نتوانسته ایم از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم و همچنان سیستم پالایش بنزین ما سیستم های مربوط به چند ده سال پیش است.»
به گفته این کارشناس انرژی؛ این تکنولوژیها همان چند دهه پیش کارایی خودش را داشته است ولی به واسطه پیشرفتهایی که در خودرو و در صنعت پالایش صورت گرفته، باعث شده بنزین با روشهای خیلی قدیمی تولید کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وقتی صحبت از فناوریهای جدید میشود خیلی از کشورها در صنعت پالایش از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا راندمان کارها را بالا ببرند ادامه داد: متاسفانه راندمان تولید ما خیلی پایین است و این موضوع در صنعت نفت، گاز، بنزین و پالایش خیلی پایینتر است.
این عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: «ما در صنعت پالایش از گرفتن مشتقات از این فرآوردهها غافل هستیم. بنزین یکی از مشتقات نفت و گاز است ولی آنقدر مشتقات جدید و نو در این صنعت پالایش داریم که با ارزش افزوده بالا به فروش رسانده می شود ولی ما به دلیل تکنولوژی پایین نمی توانیم این کارها را بکنیم.»
عباد با بیان اینکه با تکنولوژیهای موجود فقط یک سری هیدروکربنهای ساده را میتوانیم جدا کنیم توضیح داد:« از سوی دیگر در حوزه خالصسازیها مشکلات زیادی داریم. به عنوان مثال در گاز پارس جنوبی گاز هلیوم داریم ولی نمیتوانیم آن را جدا کنیم. این بحث عدم سرمایهگذاری در پالایشگاهها و مخصوصا در تحقیق و توسعه باید جدی گرفته شود.»
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در ادامه بیان کرد: «از سوی دیگر ما نیاز داریم که خودروهای با کیفیت و با مصرف پایین بنزین در کشور داشته باشیم در صورتی که در حال حاضر خودروهای تولید داخل ما مصرف بسیار بالایی از بنزین دارند و واردات خودرهای با کیفیت خارجی هم به راحتی انجام نمی شود تا حداقل به این وسیله مصرف بنزین پایین بیاید.»
ارسال دیدگاه