دانش آموزان کمشنوا در مهارت درک خواندن، نقص دارند
خبرگزاری پانا: محققان معتقدند: دانش آموزان کمشنوا در مقایسه با کودکان عادی عملکرد مشابهی از نظر حافظه شنیداری کلامی صداها (معکوس)، حافظه بینایی کلامی حروف و حافظه بینایی کلامی دارند اما از نظر درک خواندن متن عملکرد ضعیفتری نشان دادند.
به گزارش پانا، خواندن از مهمترین نیازهای بشر برای یادگیری بوده و در افراد عادی حافظه کاری پیشبینیکنندۀ مهارت درک خواندن است. در مطالعهای که توسط محمد رضایی از گروه گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش انجام شد؛ علاوه بر بررسی ارتباط بین مهارت حافظۀ کاری و درک خواندن افراد کمشنوا، این مهارتها با گروه عادی مقایسه شد.
در این مطالعه توصیفی تحلیلی با استفاده از آزمون خواندن مهارت حافظۀ کاری و درک خواندن، ۱۸ کودک شامل ۸ پسر و ۱۰ دختر کمشنوای شدید پایۀ پنجم مدارس استثنایی با ۱۸ کودک شنوا به عنوان گروه هنجار که براساس پایۀ تحصیلی و جنسیت با گروه نمونه همتاسازی شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافتهها حاکی از آن بود که کودکان کمشنوا در تکالیف حافظۀ شنیداری کلامی صداها (معکوس)، حافظۀ بینایی کلامی حروف و حافظۀ بینایی کلامی تصاویر عملکرد مشابهی با گروه هنجار داشتند ولی در تکلیف درک خواندن متن عملکرد ضعیفتری نشان دادند. همچنین بین مهارتهای حافظۀ کاری با مهارت درک خواندن متن هیچگونه رابطۀ معنیداری دیده نشد.
نتایج این مطالعه نشان داد که کودکان کمشنوا در مهارت درک خواندن نقص چشمگیری دارند. نقص در دانش زبانی و گنجینه لغات ممکن است عامل اصلی مهارت ضعیف درک خواندن در این کودکان باشد و توانایی حافظۀ کاری پیشبینیکنندهای قوی برای سطح توانایی درک خواندن کودکان کمشنوا نیست.
گفتنی است مشروح این پژوهش در مجله شنواییشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.
منبع: ایسنا
ارسال دیدگاه