نماینده تهران: صداو سیما آزادی بیان گروه های مختلف را محدود کرده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حقوق مردم در قانون اساسی گفت: صدا و سیما آزادی های مشروع مردم، آزادی بیان گروه ها و جریانات سیاسی مختلف و نحله های مختلف فکری را محدود کرده است.

کد مطلب: ۶۴۶۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد

حجت الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی پانا، از ضرورت های حمایت از «آزادی»، در سطوح مختلف کشور سخن گفت.

نماینده مردم تهران در گفت وگو با خبرنگار سیاسی پانا درباره ضرورت حمایت از آزادی های مشروع اظهار کرد: آزادی های مشروع در قانون اساسی تصریح شده و اتفاقا یکی از مواردی که در ارتباط با حقوق و آزادی مردم مطرح است آزادی بیان است و اتفاقا در حمایت از آزادی بیان در قانون اساسی به سازمان صدا و سیما پرداخته شده است. یکی از وظایف و ماموریت های سازمان صدا و سیما بر اساس قانون اساسی حمایت از آزادی بیان است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم اگر قرار بر این است که از آزادی های مشروع مردم حمایت شود و قوه قضائیه در این مسیر نقشی ایفا کند؛ باید آزادی های مشروع مردم محقق شود.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: آزادی بیان بدیهی ترین و ابتدایی ترین حق مشروع هر انسانی است و از جمله مطالبات مردم درانقلاب اسلامی سال 57 است. همچنین الان دنیا بر اساس حقوق بشر بر این مسئله تاکید دارد. اگر قرار است حقوق و آزادی های مشروع مردم پیگیری شود، آزادی بیان اولویت اساسی دارد. باید محدودیت هایی که در این امر وجود دارد، شناسایی و با آن برخورد شود .

وی افزود: من آزادی بیان را به دلیل تصریح آن در قانون اساسی از اولویت ها می دانم و در کنار این صراحتی که در قانون اساسی درباره آزادی بیان برای سازمان صدا و سیما وجود دارد، متاسفانه این سازمان آنگونه که باید پاسخگو نیست.

مازنی گفت: با وجود آنکه نظارت قوای سه گانه بر صدا و سیما تعریف شده، اما به این دلیل که این سازمان از مجموعه سازمان های زیر نظر رهبری است؛ همواره پشت این موقعیت و جایگاه -وابستگی به حوزه رهبری- پنهان شده و آزادی های مشروع مردم، آزادی بیان گروه ها و جریانات سیاسی مختلف و نحله های مختلف فکری را محدود کرده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه پنهان شدن سازمان صدا و سیما پشت جایگاه انتصابی رهبری، یک مسئله بیّن و روشن است. صدا و سیما از این جایگاه سوء استفاده می کند و نه تنها تبدیل به محل ترویج یک فکر، اندیشه و جریان شده است؛ بلکه گاهی احساس می شود که افراطی ترین و کم طرفدارترین فکر و اندیشه در سازمان صدا و سیما مطرح می شود.

مازنی گفت: نگاه رهبری به سازمان صدا و سیما، نگاه بسیار بازی است و بر اساس بیانات ایشان در دیدار با شورای نظارت بر این سازمان در دوره های مختلف و تا آنجایی که من مطالعه کرده ام، آیت الله خامنه ای معتقد هستند که سازمان صداو سیما با دیگر سازمان های دیگر دولتی و حکومتی هیچ فرقی ندارد و باید کاملا مورد نظارت قرار گیرد.

قانون نظارت بر اداره صدا و سیما

وی اظهار کرد: با این وجود من به عنوان یک نماینده مجلس اعتقاد دارم که این نظارت به درستی اعمال نمی شود؛ البته قانون نظارت بر اداره صدا و سیما در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسون فرهنگی در دست تدوین است و به زودی در صحن مطرح می شود و این ایرادات به لحاظ قانونی رفع خواهد شد. البته فوریت آن تصویب نشده و قرار است به صورت عادی مطرح شود.

مازنی اضافه کرد: ما انتظار داریم سازمان صدا و سیما در این جهت پیش قدم شده و آزادی قلم در این راستا تعریف شود. شهید مطهری می فرمودند اگر بخواهیم در جمهوری اسلامی آزادی بیان و اندیشه را تعریف بکنیم باید اجازه دهیم بزرگ ترین استاد مارکسیسم در دانشگاه تهران کرسی تدریس داشته باشد و در مقابل او کرسی استاد اسلام شناسی را می گذاریم که جواب ایشان را بدهد.شخص رهبری نیز تاکید بر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها داشتند. این کرسی های آزاداندیشی مانند بسیاری از رهنمودهای رهبری به درستی عمل نشده است، کرسی آزاد اندیشی به این معنی نیست که یک جریان فکری به بیان های مختلف یک حرف را تکرارکند.

وی گفت: اگر بخواهیم این مساله بر اساس نظر رهبری تحقق پیدا کند باید انجمن های اسلامی متعدد با عناوین مختلف از جمله بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و دانشجویان مستقلی که عضو هیچ تشکیلاتی نیستند؛ همه برای بیان نظراتشان فضای آزاد داشته باشند و بعد هم جمع بندی شود و افکار عمومی در این رابطه قضاوت کنند، این ها آزادی های مشروع است .

نماینده مردم تهران گفت: سطح دیگر آزادی های مشروع و حقوق مردم این است که به صندوق های رای احترام بگذاریم. مردم براساس قانون اساسی و آخرین تجربیات بشری برای تحقق دموکراسی، پای صندوق رای که بهترین وسیله برای بیان قانونی نظراتشان است آمده اند. حال توقع این است که منتخب مردم -حال می خواهد فرد یا لیست باشد- به عنوان منتخب همه مردم تعریف شود و مورد حمایت قرار گیرد. اگر در جهت خلاف انتخاب مردم از تریبون های رسمی استفاده شود، به خصوص قوه قضائیه بخواهد خلاف این عمل کند، خلاف نظر مقام معظم رهبری است و فرق نمی کند از هر جناحی باشد انتخاب مردم باید مورد احترام باشد.

مازنی ادامه داد: باید همواره به این نکته توجه کنیم که قانون اساسی میثاق ملی است و در این میثاق انتخابات به عنوان تنها راه انتقال قدرت تعریف شده و مردم هم با زبان برگه رای و صندوق رای نظرات خودشان را اعمال می کنند؛ پس در کنار بحث آزادی بیان و قلم و نمود آن در سازمان صدا و سیما، بحث انتخابات و به رسمیت شناختن واقعی رای ملت اولویت بالایی دارد.

عضو فراکسیون امید تأکید کرد: همچنین مساله مهم دیگری که در این راستا تعریف می شود این است که مجموعه حاکمیت زندگی اجتماعی مردم را به خودشان واگذار کند و اگر در جایی می خواهد نقش هدایت را داشته باشد، این هدایت فرهنگی باشد؛ اگر جایی خلاف قانون و مقررات رفتار شد آنجا سیستم انتظامی، امنیتی و قضائی وارد شود.اینجاست که در می یابیم آنچه بیش از همه در جامعه ما مظلوم و مغفول باقیمانده «فرهنگ» است. متاسفانه تعریف روشنی از فرهنگ ارائه نمی شود و هرکس به خودش اجازه می دهد فرهنگ را تعریف کند و بگوید کار فرهنگی می کند. الان رهبری در مورد اصل 8 و امر به معروف و نهی از منکر فرموده اند که یکی از مترقی ترین اصول در قانون اساسی ما و جز مسائل مهم مطروحه در اسلام است.اما آنچه در این خصوص اهمیت ویژه ای دارد دانستن آن است که اولویت در بحث امر به معروف و نهی از منکر آن است که از پایین به بالا صورت بگیرد و به جای این که حکومت مجموعه هایی برای امر به معروف و نهی از منکر مردم تشکیل دهد، فضایی برای مردم فراهم شود تا بتوانند کسانی که در صدر حاکمیت قرار دارند را به معروف دعوت از منکرات نهی کنند.بر اساس آیه قران «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ» از بین شما امت ها باید تشکیل شود به آن معناست که احزاب، انجمن ها، NGO ها، مطبوعات ورسانه های آزادی تشکیل شود و مردم آزاد باشند که امر به معروف و نهی از منکر و نقد منصفانه کنند.

این نماینده مجلس اعلام کرد: بنده عضو ناظر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از طرف مجلس در طول یک سال گذشته و پس از آغاز مجلس دهم هستم و متاسفانه در طول این مدت فقط یک جلسه شورای سیاستگذاری به ریاست آیت الله جنتی تشکیل شده است. باید دید این مجموعه تا چه حد برای این کار و این نظارت ارزش قائل است.

مازنی گفت: من در بخش نقد پذیری مجموعه حاکمیت را بسیار ضعیف ارزیابی می کنم. متاسفانه حاکمیت در این زمینه بسیار بی حوصله عمل می کند و نقد ناپذیر است. به عنوان مثال من در بحث سئوال از رئیس جمهور به عنوان نماینده سوال کننده شرکت کردم و دوستان از من خرده می گیرند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: متاسفانه مجلس نظارتی بر قوه قضائیه ندارد و نمی توانیم از رئیس این قوه سوال بپرسیم، از وزرا هم که به خاطر پاره ای از ملاحظات می گوییم سئوال را به گونه ای رای بدهیم که فکر نکنند با وزیر برخوردی صورت می گیرد. یعنی همه ما در رودربایستی و ملاحظات قرار داریم.باید تابوی سئوال از رئیس جمهور شکسته شود، اگر چه سواستفاده برخی جریان های سیاسی از این مساله وجود دارد و کار درستی نیست اما در کل معتقدم در مجموعه نظام نقد پذیری بسیار ضعیف است؛ تا جایی که نیروهای درون نظام نیز یکدیگر را تحمل نمی کنند.

گفت وگو از زینب هاشمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار