سخنگوی شهرداری تهران:

خط تولید اتوبوس‌های برقی در تهران راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی شهرداری تهران از امضای قرارداد داخلی‌سازی و خدمات پس از فروش اتوبوس‌های برقی با شرکت‌های چینی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم، خط تولید این اتوبوس‌ها در پایتخت راه‌اندازی می‌شود تا وابستگی به واردات کاهش یابد و هزینه‌ها به شکل قابل‌توجهی کم شود.

کد مطلب: ۱۶۲۶۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
خط تولید اتوبوس‌های برقی در تهران راه‌اندازی می‌شود

عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در ابتدا میلاد حضرت زینب را که نماد شجاعت هستند تبریک می‌گوییم. قرار است در آخرین ماه‌های این دوره فعالیت‌ها جمع‌بندی شود و نیاز است زمان بیشتری با خبرنگاران گذرانده شود و جلسات به‌صورت منظم‌تر برگزار شود.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید، قانون انتخابات شوراها مشخص و دقیق است و تمامی مواردی که برای انتخابات شورای شهر لازم است در آن ذکر شده است. در کنار آن باید گفت که در ساختار اداری شهرداری تهران پستی با عنوان سخنگو به‌صورت رسمی وجود ندارد. از ابتدا هم می‌دانستیم این موضوع را اما دکتر زاکانی با توجه به اهمیت ارتباط با افکار عمومی و اهالی رسانه تصمیم گرفتند فردی را به‌عنوان سخنگوی شهرداری انتخاب کنند. عنوان سخنگو عنوانی ناشی از حکم انشایی است.

محمدخانی درباره سفرهای شهردار تهران به چین توضیح داد: این سفر در واقع سومین سفر شهردار تهران به چین بود. در دفعات قبل سفرها به دعوت طرف چینی انجام شد و این بار نیز بهانه اولیه حضور شهردار تهران در اجلاس سازمان اتحادیه شهرها و دولت‌های محلی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی شهرداری‌ها بود.

وی ادامه داد: شهردار تهران به دعوت دبیرکل یو‌سی‌ال‌جی به‌عنوان میزبان در این اجلاس شرکت کردند و شهرداران متعددی از کشورهای مختلف در این اجلاس حضور داشتند. شهردار تهران در دو رویداد سخنرانی کردند یکی در حوزه محیط‌زیست و آب با محور بازچرخانی آب، و دیگری درباره حقوق ملت فلسطین و وضعیت غزه که در آن سخنان مفصلی ارائه شد

محمدخانی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سفر شهردار تهران به چین گفت: در این سفر، بازدیدی از یکی از شهرهای چین برای بررسی کارخانه تولید اتوبوس‌های برقی انجام شد. در جریان این بازدید، ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به افتخار شهردار تهران رونمایی شد.

وی افزود: یکی از اتفاقات مهم در این سفر، امضای قرارداد خدمات پس از فروش و داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی با شرکت‌های چینی بود. دو شرکت چینی نیز به‌عنوان تأمین‌کننده مالی و سازنده در این پروژه همکاری خواهند داشت. بر اساس این تفاهم، مقرر شد خط تولید داخلی اتوبوس‌های برقی در تهران راه‌اندازی شود تا روند واردات کاهش یابد و هزینه‌ها به شکل قابل‌توجهی کم شود.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: همچنین قرارداد خرید ۷۵ دستگاه اتوبوس تک‌کابین منعقد شد که قرار است تا ابتدای بهار سال آینده وارد خطوط تندرو (BRT) شهر تهران شوند.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد پروژه های در آستانه افتتاح مدیریت شهری، اظهار کرد: خوشبختانه نتایج زحمات همکاران در بخش های مختلف شهرداری در حال ثمربخشی است و پروژه های بزرگ و درخشانی را به مردم تقدیم خواهیم کرد. پروژه میدان فتح در مراحل نهایی قرار دارد و در تلاش هستیم حداکثر تا پایان آبان ماه، شاهد افتتاح کامل این پروژه بسیار بزرگ ترافیکی باشیم.

وی افزود: چند معارض برای آزادراه شهید شوشتری باقی مانده است. در بازدیدهای که مدیران انجام می دهند، این سوال را می پرسند که چرا پروژه افتتاح نمی شود؟ این نشان می دهد که پروژه تا چه حدی آماده است. یک یا دو معارض کوچک باقی مانده که در حال رفع است. 

محمدخانی با بیان اینکه علاوه بر پروژه بزرگراه یادگار امام، چند تقاطع غیرهمسطح در سطح شهر به بهره برداری خواهد رسید، گفت: در حوزه حمل و نقل، ورود واگن های مترو، اتوبوس های دو کابین و سه کابین را شاهد خواهیم بود. در حوزه خدمات شهری نیز پروژه روددره فرحزاد به بهره برداری خواهد رسید. 

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام اینکه از اواسط پاییز تا پایان سال، هر هفته افتتاح طرح های مهمی را شاهد خواهیم بود، تأکید کرد: پروژه های مهمی به مردم در این ایام تقدیم خواهد شد. 

وی با بیان اینکه پروژه مسکن کارکنان شهرداری تهران یک تکلیف مشخص برای مجموعه داخلی شهرداری است، یادآور شد: به رغم ذهنیتی که مردم به شهرداری دارند، کارکنان مورد بی مهری طولانی در سالهای اخیر بوده اند و شهرداری خود را مقید به حل مشکل مسکن آنها می داند. 

محمدخانی با اعلام اینکه سه رویکرد در مورد مسکن کارکنان وجود داشت، گفت: توجه ویژه به ساخت مسکن متناسب با پست و جایگاه مدیریتی وجود داشت و به نسبت ارزشمندی پروژه های مسکن، این واحدها به مدیران ارشد اختصاص پیدا می کرد و شهردار تهران این رویکرد را روندی ناعادلانه می دانست و آن را دنبال نکرد.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر واگذاری این مسئولیت به مناطق، شرکت ها و سازمان ها بود که روش منطقی و عادلانه ای نبود. این درست نبود که پرسنل منطقه یک نوعی از بهره مندی را داشته باشند که کارکنان مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ نداشته باشند و این روش عادلانه نبود.

محمدخانی با اعلام اینکه ما به سمت یک مدل علمی آزموده شده در کشور رفتیم، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم این مسیر برای گروه های خاص دیگر در تهران هم قابل اجراست؛ این روش توکن گذاری و ارائه ریزسهام هایی به افراد است و می توانند سهمی از مجموعه مسکونی را به تبع توانایی خود خریداری کنند. 

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: با این مدل امکانی ایجاد می شود که تمام پرسنل شهرداری تهران فارغ از مدیر و کارمند از مسکن بهره‌مند شوند. در بدو امر، سند زمین به نام پروژه مشخص است و مشکل تعاونی های مسکن را در این بخش نداریم و با روش عادلانه ای، کارکنان در این پروژه سهیم خواهند بود و امیدواریم با رضایت آنها ادامه پیدا کند.

 

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد افتتاح ایستگاه های باقی مانده خطوط ۶ و ۷، اظهار کرد: سه ایستگاه سرباز و مریم مقدس در خط ۶ و ایستگاه تختی در خط ۷ به بهره برداری خواهد رسید و با افتتاح ورودی دوم ایستگاه ۱۷ شهریور، تا پایان سال پرونده خط ۶ و ۷ بسته می شود. فراتر از این دو مسیر مکمل به این دو خط افزوده خواهد شد که ساخت تونل و ایستگاه های آنها در حال انجام است. با این اقدامات تعداد ایستگاه های در حال فعالیت به ۱۶۳ ایستگاه می رسد.

محمدخانی با تأکید بر اینکه ما برای اعضای شورای شهر احترام قائلیم و خود را موظف به رعایت قانون و قائل به نظارت شورا می دانیم، گفت: برخی اظهارات از روی ناآگاهی و باعث دلسردی کسانی می شود که در حال تلاش هستند. اینکه اعلام شده ایستگاه مریم مقدس در گذشته ساخته شده و تنها نازک کاری آن در این دوره انجام شده، نشان از ناآگاهی در این زمینه دارد. رسانه های خارجی در مورد معماری جذاب و آثار هنری فاخر لب به تحسین گشوده اند و به کار بردن نازک کاری برای این اقدامات درست نیست. 

وی ادامه داد: پروژه در ابتدای این دوره تنها ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و راهروها، سالن بلیط و خرید تجهیزات به طور کامل در این دوره اجرایی شده بود. ما قدردان تلاش مدیران در دوره های مختلف هستیم و برای مردم چندان مهم نیست که کدام مدیران این طرح را اجرایی کرده اند و مهم خدمتی است که ارائه می شود.

خانم کلهری: سخنگوی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد خدمات رسانی مترو تهران- کرج و نگهداشت این مسیر با هزینه شهرداری، اظهار کرد: ۷۰ درصد خط متروی مذکور در استان البرز واقع شده و نگهداری آن برعهده شهرداری تهران است. نگاه شهردار عدم خدمت رسانی به این بخش نیست؛ کمااینکه امسال پنج همت از سوی شهرداری برای انتقال آب از سد طالقان به تهران اختصاص یافت و نگاه شهرداری جامع و ملی است. 

وی افزود: بنای ما بر این است که تلاش و کمک کنیم که خدمات رسانی صورت بگیرد اما شاید نیاز باشد که دیگر نهادها نیز نگاه فرابخشی داشته باشند و به تکلیف قانونی خود عمل کنند. ضمن عذرخواهی از شهروندان در خط ۵ مترو که چند روز پیش دچار مشکل شدند، باید بگوییم که مشکل مربوط به واگن ها و خط اصلی نبود و مشکل مربوط به خط برق فرعی در مسیر بود که در حال بررسی است. اشکالی در مسیر اصلی مترو ایجاد نشده بود. در همین مورد، یکی از اعضای شورا که سابقه ای در این زمینه دارد، مواردی در مورد اورهال مترو ارائه داد که اشتباه بود. هم در مورد اورهال و هم در مورد بودجه مترو اعداد اشتباهی اعلام شد؛ در حالی که ۱۰۰ درصد بودجه تعمیرات اختصاص داده شده است. امیدواریم بر خلاف رویه قبلی، اطلاعات اشتباه را اصلاح کنند. در موارد قبلی هم شاهد این بودیم که وقتی به اشتباه خود پی می بردند، در رسانه آن را اصلاح نمی کردند.

 

محمدخانی اعلام کرد: ۴۵۴ دستگاه واگن در طول این دوره مدیریت شهری اورهال شده و به عبارتی یک سوم واگن های فعلی در دوره ششم تعمیر شده اند. بودجه اورهال ۶ هزار میلیارد تومان است و برای ما عجیب بود که عضو شورا اینگونه اعداد و ارقام را اشتباه اعلام کرد و امیدواریم آنچه را درست است، صراحتاً اعلام کند. می توان کنار اخباری که مردم را ناامید می کند، اخبار امیدوارکننده را نیز به مردم گفت. نهایتاً موارد باید به نفع مردم باشد. 

سخنگوی شهرداری تهران گفت: در نهایت برای انجام اقدام جدی تر در خط پنج مترو باید هم افزایی بیشتری بین دستگاه های مختلف صورت بگیرد.

 

محمدخانی  درخصوص ساختمان های ناایمن و در شرف ریزش مانند ساختمان خیابان جمهوری و خلا قانونی در برخورد با مالکان اظهار کرد: نظارت بر ساخت ساختمان ها و کیفیت و دوام آنها با نظام مهندسی است و هروقت آن ها بیان کنند شهرداری اقدام خواهد کرد اما باید موضوع ناظر مقیم را جدی تر بگیریم. در مورد ساختمان خیابان جمهوری شهرداری کار خود را انجام داده بود. اما در مورد ساختمان های پرخطر نیز روندی وجود دارد که در بخش های مختلف انجام می شود. مشکل این است که یک سر ماجرا با سازمان نظام مهندسی است در سر دیگر ماجرا سازمان قضایی قرار دارد و شهرداری در میانه این فرایند قرار می گیرد.

 

محمدخانی در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات انجام شده برای تحقق شهر دوستدار سالمند، اظهار کرد: سالمندان بزرگتر ما و سرمایه شهر هستند. در مورد پاتوق سالمندان در پارک شهر وقفه ای ایجاد شده بود که به سرعت در حال رفع است. اگر موضوع دیگری وجود داشته باشد، قطعاً پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: تعیین خطوط مترو، پس از کارشناسی های مفصل و با در نظر گرفتن معیارهایی متعدد انجام و به شورای عالی ترافیک ارائه می شود. استانداردهای مختلفی از جمله پایداری خاک، دسترس پذیری و موارد دیگر در شرکت های مشاور مورد بررسی قرار می گیرد و کار جدی و زمانبری انجام می شود. دسترسی مناطق پنج و ۲۲ به مترو به جز ایستگاه صادقیه در دوره ششم مدیریت شهری توسط ایستگاه شهران فراهم شد. با تکمیل ۱۶۳ ایستگاه تمام ایستگاه های خطوط هفت گانه را در اختیار خواهیم داشت. بخش شمال غربی خط هفت و بخش جنوب غربی خط ۶ به مسیر اضافه خواهد شد و از سویی دیگر خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز در دست اجراست.

 

سخنگوی شهرداری تهران درخصوص استعفای دو مدیر شهرداری برای شرکت در انتخابات شوراها گفت: اینکه مدیرعامل سابق تاکسیرانی پس از استعفا در ساختمان تاکسیرانی حضور پیدا می کند کار درستی است چرا که یک مدیر نباید بعد از استعفا و منفک شدن از پست مدیریتی خود ناپدید شود، بلکه در خیلی از موارد روال است که از مدیر قبلی دعوت می شود که در مورد بعضی اقدامات و عملکردها توضیح دهد چرا که آن مدیر در مرکز تصمیم سازی و تصمیم گیری بوده و این انقطاع نباید به یکباره صورت گیرد. 

محمدخانی ادامه داد: در مورد هر فردی آن چیزی که نص صریح قانون است را ببینیم و به همان اکتفا کنیم. اینکه قانون را به نوعی تفسیر کنیم که نباید افراد در هیچ نقطه و بخشی حضور داشته باشند درست نیست. آن چیزی که قانون می گوید باید انجام شود و اگر از اقدام و عمل ما برداشتی غیر از آن وجود دارد ما باز هم تابع قانون هستیم.

 

وی در مورد پیگیری ها برای ساماندهی حریم پایتخت، خاطرنشان کرد: از مدیران رسانه و خبرنگاران درخواست می کنیم که در زمینه حریم ما را یاری کنند. اتفاق فاجعه باری در حریم در حا

خانم کلهری: ل رخ دادن است. اگر همه دغدغه مسائل شهر و مسائل ملی را داریم باید از این اتفاق غیرمنطقی و فاجعه بار جلوگیری کنیم. تمام شهرهای کشور دارای حریم هستند و با روایتی وارونه و غلط ظاهراً پایتخت حریم نخواهد داشت. این موضوع آثار میان مدت و بلندمدتی خواهد داشت. 

محمدخانی با اشاره به نامه آقای تقوی نژاد به شهردار تهران، وزیر کشور و وزیر راه برای تشکیل کارگروه جهت تصمیم گیری برای ساخت و ساز در حریم، تصریح کرد: یک اتفاق نگران کننده در حریم در حال وقوع است. این کارگروه از سوی دولت تکلیف شده و باید ظرف ۷۲ ساعت تشکیل می شده است. این نامه مربوط به چهارم مردادماه امسال است. هم وزیر راه و هم وزیر کشور به شهردار تهران قول دادند که این جلسه را تشکیل دهند اما ده ها ۷۲ ساعت از آن زمان گذشته و جلسه ای تشکیل نشده است. استاندار تهران نیز مسیر اشتباهی را در مورد حریم طی می کند.

وی افزود: خلاف صریح سیاست های کلان دولت مبنی بر چابک سازی دولت؛ ساختاری برای حریم در استانداری در حال شکل گیری است. این برخلاف واگذاری تصدی گری دولت است. 

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: بر اساس قانون توسعه شهر تهران در سال ۱۳۵۲ که هیچ گاه نسخ نشده، صراحتاً اعلام شده که شهرداری تهران مسئول حریم پایتخت است. در تبصره ذیل ماده دوم این قانون شهرداری مکلف شده که ابنیه و تأسیساتی که بدون پروانه در خارج از محدوده خدمات شهر تهران ساخته می شود، تخریب کند و از ساخت این ابنیه جلوگیری کند. در حال حاضر ساخت و سازهای غیرقانونی در حال انجام است که برای پایتخت تبعات امنیتی خواهد داشت. باید صراحتاً از این عمل خلاف جلوگیری شود. از طرف مردم تهران تظلم خواهی می کنم. انتظار ما این است که دستگاه قضایی در این زمینه ورود کند. این روند خلاف مصلحت کشور است. 

محمدخانی با بیان اینکه همزمان با تلاش هوشمندانه شهرداری تهران برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم، چنین اتفاقی در شهر رخ می دهد، گفت: این موضوع علیرغم تأکیدات مکرر رئیس جمهور است. بارها از رئیس جمهور در مورد عدم گسترش پایتخت شنیده ایم. در این شرایط حذف حریم چه معنایی دارد؟ این اگر یک اقدام مافیایی نیست، پس چیست؟ آیا غیر از این است که مافیای ساخت و ساز پشت این موضوع است؟ از رسانه ها می خواهیم موضوع حریم را رها نکنند. استاندار تهران در درجه اول مسئول این فاجعه است و باید هرچه سریع تر از ادامه این مسیر جلوگیری کند. 

وی ادامه داد: رئیس شورای شهر که سابقه و تخصص ویژه ای در مورد توسعه شهر دارد، بارها در این خصوص تذکر داده اما روندی غیرقانونی خلاف نظر رئیس جمهور و مصوبه هیئت وزیران در حال پیگیری است. شهرداری خود را مکلف به همراهی و همکاری با دولت می داند اما باید از این روند غیرقانونی جلوگیری شود؛ قبل از اینکه پرونده های متعددی در این زمینه شکل بگیرد باید از آن جلوگیری کرد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار