رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
بهرهگیری از تجربیات خارج از آموزش و پرورش برای ارتقای سواد پایه در ابتدایی ضروری است
تهران (پانا) – رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اولین نشست تخصصی هماندیشی و بررسی راهکارهای ارتقای مهارتهای سواد پایه در دوره ابتدایی که در دارالفنون برگزار شد، بر ضرورت استفاده از تجربیات و نظرات جامعه آموزش و پرورش تأکید کرد. وی با اشاره به برگزاری چندین کارگاه و نشست مرتبط، گفت: «این نشستها، بخشی از تدابیر ما برای بهرهگیری از مطالعات، تحقیقات و تجربیات موفق و دغدغهمندانه صاحبنظران خارج از ستاد و آموزش و پرورش و همچنین حل مسائل مهم این حوزه هستند.»

علی لطیفی در ابتدای نشست، ضمن خوشآمدگویی به شرکتکنندگان، بر اهمیت همکاری و تعامل با متخصصان و صاحبنظران تأکید کرد. وی با اشاره به چالشهای کنونی در ارتقای مهارتهای سواد پایه در دوره ابتدایی، تصریح کرد: «نمیتوان به ارتقای کیفیت آموزشی و دستیابی به اهداف تعیین شده بدون مشارکت فعال و همفکری با اساتید، پژوهشگران، متخصصان و دغدغهمندان حوزه آموزش دست یافت. ما در تلاشیم تا از تجربیات موفق و نظرات ارزشمند افراد خبره در خارج از ساختار آموزش و پرورش به نحو احسن استفاده کنیم.»
لطیفی با بیان اینکه این نشستها بخشی از یک برنامه منسجم برای هماندیشی و حل مسائل آموزش و پرورش هستند، خاطرنشان کرد: «برگزاری این کارگاهها و نشستها، با هدف ایجاد پیوند و همافزایی بین نظام آموزشی و دغدغهمندان حوزه آموزش و بهرهگیری از نظرات کارشناسی و تخصصی آنان، طراحی و اجرا شده است. هدف اصلی، استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای موجود در جامعه علمی و آموزشی است تا بتوانیم مسائل و چالشهای موجود در آموزش و پرورش را به طور مؤثر بررسی و برطرف کنیم.»
وی در ادامه به ضرورت استفاده از روشهای نوین و مبتنی بر پژوهشهای علمی در تدوین و اجرای برنامههای آموزشی اشاره کرد و افزود: «امروزه، استفاده از فناوریهای نوین و روشهای پژوهشمحور در فرایند آموزش، امری ضروری و اجتنابناپذیر است. ما در این راستا تلاش خواهیم کرد تا از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی بهرهمند شویم.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در پایان سخنان خود، از مشارکت و حضور فعالانه شرکتکنندگان در این نشست قدردانی و بر اهمیت نظرات و پیشنهادات آنها در بهبود فرایند آموزشی تأکید کرد.
وی خاطر نشان کرد که این نشستها، تنها آغاز راهی برای حل مسائل و چالشهای آموزش و پرورش هستند و در آینده نیز نشستهای دیگری با موضوعات مختلف برگزار خواهد شد. این نشستها، در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و توسعه مهارتهای سواد پایه در دانشآموزان دوره ابتدایی، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
ارسال دیدگاه