روزی که دانش‌آموزان مربیگری کردند

جلفا (پانا) - دانش‌آموزان یکی از مدارس ابتدایی شهرستان جلفا با تجربه مربیگری خود در مدرسه و آموزش مهارت‌های زندگی به یکدیگر، روزی متفاوت را تمرین کردند.

کد مطلب: ۱۴۶۴۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
روزی که دانش‌آموزان مربیگری کردند

این برنامه تحت عنوان «پویش هر دانش‌آموز، یک مربی» با مشارکت مربیانی که در وبینارهای آکادمی کوچینگ با این مفهوم و چگونگی ایجاد تغییر در رفتار کودکان و بزرگترها آشنا شده‌اند، برگزار شد و ایجاد محیطی پویا و بانشاط برای دانش‌آموزان از جمله مزایای برگزاری این پویش بود.

هدف اصلی از برگزاری پویش هر دانش‌‌آموز، یک مربی، کسب مهارت‌های زندگی به‌صورت عملی با مداخله خود دانش‌آموز به عنوان یک مربی و آشنا با سه اصل «۱- همه آدم‌ها کاردان و توانمند هستند ۲- چه موقعیت‌هایی را فراهم کنم تا بچه‌ها به بهترین نسخه خودشان برسند و بهره‌وری افزایش یابد؟ ۳- با چه ابزارهایی می‌توان به تغییر رسید؟» بود.

گوش دادن، پرسیدن و بازخورد نیز از دیگر اهداف آشنایی دانش‌آموزان با کوچینگ بوده و بچه‌ها در این روش با ضعف‌های خود آشنا شده و به تبع آن عادت‌های مثبت جدید در خودشان خلق کرده و عادت‌های منفی به دنبال آن رفته‌رفته کمتر می‌شود.

عوامل دبستان سمیه جلفا با توجه به فراهم نبودن امکان تهیه و استفاده از بسته‌های کوچینگ برای تمامی بچه‌ها در مدرسه، جمعیت دانش‌آموزی زیاد و حجم بالای کتاب‌ها، موضوعات مهم مهارت‌های زندگی مورد استفاده در سبک کوچینگ از جمله ارتباطات (دوستی)، خودمدیریتی، مدیریت زمان و مکان، مهارت حل مساله، بهداشت و سلامت جسم و روان، سلامت ذهن، خانواده و دوستان، نظم وبرنامه، خودمراقبتی، جرات‌ورزی، مسئولیت‌پذیری، تفکر خلاق و نقاد، مدرسه و حفظ محیط زیست را شناسایی کردند.

موارد لازم برای شرکت در پویش کوچینگ پس از برگزاری جلسات لازم و تماشای محتواهای آموزشی در این مورد برای دانش‌آموزان همراه با داستان و به حالت نمایشی و فعالیت تلفیقی شرح داده شده و موضوعات مهارتی تاثیرگذار در زندگی برای مشارکت، مربیگری و احساس مسئولیت دانش‌آموزان نسبت به رفتارهای خود، معرفی شده و از آنان خواسته شد برای موضوعات پیشنهادی به‌صورت عملی فعالیت کنند.

ساخت دست‌سازه با خلاقیت و به تحریر درآوردن آن به حالت فیلم نمایشی - داستانی کوتاه هدایت رفتار خود و دوستان به سمت رفتارهای مثبت و خوب از دیگر مراحل پویش هر دانش‌آموز، یک مربی بود. این پویش کاملا همسو و در جهت تاکید سند تحول بنیادین به سمت تربیت تمام‌ساحتی بوده و مهارت‌های زندگی و دانش‌آموزمحوری آموزش در این سند بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

نمایشگاهی از طرح‌های خلاق  بچه‌ها در این پویش به نمایش گذاشته شد و هر یک از دانش‌آموزان به توضیح طرح‌های خود پرداختند. با وجود اینکه فعالیت بچه‌ها در این طرح بر پایه مهارت‌های رفتاری بود اما خلاقیت‌های خوبی در آن‌ها دیده می‌شد.

نتیجه این طرح،  فرآیندی مستمر و زمانبر است اما فعالیت‌های دانش‌آموزان، نشان از موفقیت این طرح است. داستان مدیریت زمین، چگونگی مراقبت از گل‌ها و خودمراقبتی موقع رد شدن از خیابان از جمله طرح‌های ارائه‌شده توسط دانش‌آموزان بود.

کوچینگ یا مربیگری، فرآیندی است که مربی، فرد تحت آموزش را از نقطه‌ای که هست به نقطه‌ای که انتظار دارد، می‌رساند و این روش، حرکتی رو به جلو با هدف توسعه مهارت‌ها و توانایی‌های افراد و افزایش عملکرد تعریف می‌شود و به ما یاد می‌دهد چطور ذهن، تفکرات، مهارت‌ها را مدیریت کنیم و بتوانیم عادت‌های جدید و مفیدی در زندگی ایجاد کنیم.

خبرنگار: نسرین سوار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار