زهرا نژادبهرام*

نمود بیشتر تروریسم دولتی

گذشته از اینکه شهادت قهرمان ملی ما یعنی حاج قاسم سلیمانی یک اتفاق غم‌انگیز و تاسف‌بار برای کشور ما و تمامی مدافعان ضد تروریسم در منطقه و حتی جهان تلقی می‌شود، این حادثه به نوعی دلیلی است برای اثبات اینکه تروریسم از حالت تروریسم «کور» به تروریسم «دولتی» تغییر خط‌مشی داده است.

کد مطلب: ۹۹۲۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به‌عبارتی ترورهای کوچک و بزرگ خیابانی؛ گروهی و... که توسط نهادها و گروه‌های تندرو و افراطی انجام می‌شدند، امروز کم‌کم جای خود را به ترورهای سازمان‌یافته دولت‌ها می‌دهند و دولت‌ها با افتخار از این ترورها یاد می‌کنند. اتفاقی که در مورد شهادت سردار سلیمانی رخ داد به‌واقع فقط بیانگر بزرگی یک مرد رشید و یک قهرمان ملی یا یک سرباز ولایی نبود بلکه بیانگر یک ترور سازمان‌یافته از سوی دولتی بود که خود مدعی بزرگ قانونمداری و دموکراسی در جهان است. اما همان‌گونه که تمامی کارشناسان بین‌المللی نیز تاکنون به آن اذعان کرده‌اند از منظر حقوق بین‌الملل به‌هیچ عنوان پذیرفته شدنی نیست که دولتی بخواهد یکی از فرماندهان ملی کشوری را در خاک کشور ثانی و با حضور یکی از فرماندهای عالی‌رتبه و رسمی آن کشور ترور کند و بعد از آن با صراحت در مقام دفاع از این اقدام برآید و بگوید: باید این اتفاق زودتر رخ می‌داد! این اتفاق سوای مغایرتی که با قوانین بین‌الملل دارد، اتفاقی «نادر» در تاریخ حقوق بین‌الملل تلقی می‌شود و حکایت از آن دارد که برخی از انسان‌ها با استفاده از ابزار قدرتی که دارند به چنان درجه‌ای از خشونت می‌رسند که برای انجام یک ترور، تمام حقوق قانونی یک کشور ثانی را از بین می‌برند.

در عین‌حال اینکه رییس‌جمهور آمریکا بعد از این اقدام فضاحت‌بار خود با صراحت به آن اذعان می‌کند، نشان می‌دهد که شخص اول این کشور نه‌تنها به اصول اولیه انسانیت نیز پایبند نیست که خود قوانین حقوق بین‌الملل آمریکا نیز ضعف‌هایی جدی دارد. ضعف‌هایی که باعث شده تا عالی‌ترین مقام کشورشان با چنین اشتباه بزرگی روبه‌رو شود. از سویی به‌نظرم دولت عراق نیز به‌عنوان کشوری که حقوق مسلم آن زیر پا گذاشته شده باید با شدت هر چه تمام‌تر در این‌خصوص موضع‌گیری کند. ضمن آنکه ایران نیز باید با تنظیم شکواییه‌ای بین‌المللی و ارایه آن به سازمان ملل، پاسخی دندان‌شکن به مدعیان رعایت حقوق بین‌الملل بدهد. به‌خصوص آنکه تاریخ ثابت کرده که ایران در تمامی چندین باری که شکایت به سازمان ملل و محافل حقوقی بین‌المللی برده و دفاعیه‌هایی که داشته همواره موفق بوده و توانسته در پرونده‌های دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران سربلند بیرون ‌آید.

پس انتظار می‌رود در این برهه نیز با ادامه همین مسیر و بدون اینکه بخواهیم وارد بازی‌های اسراییل و آمریکا و فرماندهان جنگ‌طلب آنها که به‌دنبال بهانه‌هایی برای شعله‌ور کردن جنگ با ایران هستند از مسیر حقوقی و قانونی، حقوق کشورمان و تاوان خون شهید بزرگ و قهرمان ملی خود را بگیریم. اما گذشته از این مسائل، سردار سلیمانی بدون شک پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه و حتی جهان بوده و هست. شخصیتی چنان بزرگ که همچنان بسیاری از کشورهای جهان به نامش حساسیت نشان می‌د‌هند. که اگر نبود، امروز ما شاهد حذف بسیاری از داعش و جریان افراطی دیگر در منطقه و آرامش حاکم بر آن نبودیم. با این وجود پرچم مبارزه با تروریسم همچنان توسط ایرانیان بالاست و ایران باز هم پیشگام در عرصه مبارزه با این پدیده شوم جهانی است. آن‌هم با تقدیم صدها و هزاران شهید مانند سلیمانی‌ها که هیچگاه نام‌شان از صفحات تاریخ این مرز و بوم پاک نخواهد شد.

*عضو شورای شهر

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار