معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی:

آگاهی بخشی به دانش آموزان با رفتار های پرخطر ضروری است

بیرجند(پانا) ـ معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: افزایش آسیب های اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان و تاثیرات منفی و مخربی که این آسیب ها بر سلامت روانی و اجتماعی آنها دارد، افزایش آگاهی و شناخت دانش آموزان با علل و زمینه های رفتار های پرخطر، ضروری به نظر می رسد.

کد مطلب: ۹۹۱۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
آگاهی بخشی به دانش آموزان با رفتار های پرخطر ضروری است

محمدرضا خسروی، در جلسه ارائه نهایی طرح پژوهشی بررسی میزان شیوع رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان دوره متوسطه که در محل سالن جلسات پژوهشکده تعلیم و تربیت برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در گروه سنی کودکان و نوجوانان، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطری وجود دارد که سلامت روانی، اجتماعی و اخلاقی آنها و خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

او با بیان این مطلب که کم‌توجهی و عدم نظارت و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای آنها می‌تواند زمینه بروز ناهنجاریهای اجتماعی دیگری شود، تصریح کرد: لازم است شرایط و برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهای مطلوبی در مدارس و محیط‌های آموزشی فراهم شود تا دانش‌آموزان با این رفتارهای پر خطر نظیر خشونت، گرایش به مصرف سیگار و قلیان و در سطح وسیع تر اعتیاد و خطرات و آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر آشنا شوند.

معاون پژوهش، بنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، ضمن تشکر از مجری طرح پژوهشی، ابراز کرد: باید دانش‌آموزان ما راه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی را یاد بگیرند تا بتوانند سلامت روانی و اخلاقی و اجتماعی خود را حفظ کنند

خسروی بر آموزش مهارت های خود مراقبتی به دانش آموزان تأکید کرد و ادامه داد: ما وظیفه داریم در کلاس‌های درس ، مهارت "نه" گفتن را در مواجهه با شرایط و رفتار های پر خطر و تعارف‌های ناپسند افراد نا آشنا و دوستان ناباب را به دانش آموزان بیاموزیم تا از آسیب‌ها و مخاطرات مصون باشند.

دکتر اسدزاده، مجری طرح پژوهشی، نیز در ادامه ضمن ازائه گزارشی مفصل از روند اجرای طرح ، اضافه کرد: دوره نوجوانی یکی از مراحل بسیار حساس و مسأله آفرین در روند رشد و تحول انسان است.

او یاد آور شد: با وجود آنکه درصد عمده ای از نوجوانان این دوره زندگی را بدون تجربه ی مشکلات عمیق سپری می کنند ولی برخی از آنها به دلیل عدم مهارت فردی و شرایط نامناسب خانوادگی به سوی بزهکاری و رفتارهای ضد اجتماعی رانده می شوند که از آن تحت عنوان رفتارهای پرخطر یاد می شود.

مجری طرح پژوهشی، با اشاره نتایج تجزیه و تحلیل داده های پژوهش تأکید کرد: میزان شیوع انواع رفتارهای پرخطر مانند گرایش به مواد مخدر، گرایش به الکل، گرایش به سیگار، گرایش به خشونت، گرایش به رابطه با جنس مخالف در بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه استان خراسان جنوبی در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ هر چند با اختلاف کم میانگین مؤلفه ها در پسران بیشتر از دختران است.

او بر تقویت و غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان برای درگیر کردن و سرگرمیشان و اینکه بیکاریشان منجر به ورود به فعالیتهای خطرناک نشود، تاکید کرد و گفت: نوجوان دارای غرایز و انرژی فراوانی در این دوران می باشد و شخصیت شکست ناپذیر و قهرمان نوجوان، او را وادار به هر نوع خطرپذیری می کند؛ بنابراین، در صورتی که نتوان اوقات فراغت نوجوانان را به صورت مناسب پرکرد، باید انتظار داشت که بیشتر آنان در وادی انجام رفتارهای پرخطر وارد شوند.

گفتنی است در پایان جلسه، اعضای شورای تحقیقات پیشنهاداتی جهت کاربست بهتر نتایج تحقیق ارائه نمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار