نگاهی به 10 فیلم‌ بخش «نگاه نو» در جشنواره فجر 38

تهران (پانا) - بخش «فیلم اولی‌ها» که میدان رقابت جوان‌ترهای عرصه فیلمسازی است امسال هم باحضور 10 فیلم در جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود که این 10 اثر از میان 37 فیلم‌ ارسالی به دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده‌اند.

کد مطلب: ۹۹۱۴۶۹
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به 10 فیلم‌ بخش «نگاه نو» در جشنواره فجر 38

اطلاعاتی درباره این ده فیلم شامل سوابق کاگردان، بازیگران، داستان و ژانر هر یک از این فیلم‌ها را در این گزارش می‌خوانید:

آن شب/ کوروش آهاری

فیلم «آن شب» که از آن به عنوان اولین فیلم شهاب حسینی در آمریکا یاد می‌شود، محصول کمپانی ماموت پیکچرز است که با همکاری کمپانی (Seven Skies Entertainment) به مدیریت شهاب حسینی تولید خواهد شد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی جفری آلارد، الکس بروتو و شریل استارولاکیس و محمد درمنش در آمریکا تولید شده است و در آن شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی و بازیگر خردسال لیلا گرگانیان در کنار بازیگران خارجی لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم و جیا مورا به ایفای نقش می‌پردازد. فیلمی در ژانر معمایی و رمز آلود است که داستان زوجی ایرانی است که در یکی از هتل‌های کشور آمریکا حبس شده‌اند و عواملی وجود دارند بیگانه که قصد بر ملا کردن رازهایی پنهان را دارند.

بی صدا حلزون/ بهرنگ دزفولی‌زاده

«بی صدا حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی، علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، بیژن بافکار و شیرین ولی‌پور بازیگران «بی‌صدا حلزون» هستند.

این فیلم نخستین ساخته بهرنگ دزفولی‌زاده است که پیش از این بیش از ۸۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را عکاسی کرده و سازنده ۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی بوده و از جمله فیلم کوتاه استون را در گروه هنر و تجربه اکران کرده است. «بی‌صدا حلزون» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته به موضوع ناشنوایان می‌پردازد

پدران/ سالم صلواتی

فیلم تحت عنوان «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی و تهیه کنندگی شهرام مسلخی از دیار کردستان به بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر راه یافت.

سالم صلواتی درباره فیلم جدید خود این‌گونه نوشته است: «رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در «پدران» حادثه‌ای دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.» صلواتی پیشتر با فیلم سینمایی «زمستان آخر» در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شرکت کرد و برنده جوایز جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم بیروت و اقلیم کردستان شد.

فیلم «پدران» به تهیه‌کنندگی شهرام مسلخی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در همدان ساخته شده است و علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی و گلاره عباسی بازیگران اصلی فیلم هستند.

پوست/ بهمن و بهرام ارک

بهمن و بهرام ارک که با فیلم کوتاه «حیوان» جوایز متعدد جهانی و ملی از جمله جایزه سینه فونداسیون فستیوال کن و سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کرده ‌بودند، اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «پوست» به تهیه کنندگی محمدرضا مصباح تجربه کردند.

موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه‌پرستی و دربارهٔ خانواده‌ای شامل یک مادر و پسر است که زندگی آن‌ها به دلایلی دچار مشکل می‌شود. فیلمبرداری فیلم، در روستای باویل شهرستان اسکو انجام گرفت و بازیگران آن نیز بومی منطقه هستند. «پوست» نخستین فیلمی است که به زبان ترکی تهیه شده‌است.

دشمنان/ علی درخشنده

«دشمنان» فیلمی با موضوع اجتماعی و درباره تنهایی انسان ها است. علی درخشنده کارگردان این فیلم پیش از این به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز فعالیت داشته و فیلم‌های کوتاهی همچون «آماس»، «محاق»، «به‌همین سادگی» و «صبور باش» را در کارنامه خود دارد.

رویا افشار بازیگر سینما و تئاتر، ایفاگر نقش اصلی این فیلم است و از دیگر بازیگران «دشمنان» می‌توان به ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی‌غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند اشاره کرد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «آدم فکر می‌کنه هر چی سن­ و سالش بالاتر میره قوی­تر میشه اما نه، ما هر روز حساس‌تر می‌شیم؛ حتی بیشتر از وقتی که جوان بودیم تنهایی و غم و شادمانی رو حس می‌کنیم با یه فرق کوچیک، می‌دونی که منظورم چیه؟ و هر دو سکوت کردند.»

روز صفر/ سعید ملکان

فیلمنامه «روزصفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی به‌طور مشترک نوشته‌اند. بعد از همکاری در دو پروژه «تنگه ابوقریب» و «تختی»، سومین همکاری ملکان و توکلی در ژانر تریلر خواهد بود.

اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان در مقام کارگردان که به عملیات مهم دستگیری تروریست معدوم عبدالمالک ریگی و گروهک تروریستی او می‌پردازد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو بازیگر اصلی فیلم «روز صفر» هستند.

ریست/ محمدرضا لطفی

محمدرضا لطفی که سال 92 فیلم «روایت ناپدیدشدن مریم» را ساخته و در آبان 93 در گروه هنروتجربه اکران عمومی کرده است با گرایش و علاقه خود به سینمای تجربه‌گرا فیلمنامه فیلم «ریست» را به نگارش درآورده است که به چالش‌های حریم شخصی انسان‌ها می‌پردازد.

«ریست» به مسئله حریم شخصی انسان‌ها می‌پردازد. رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، حامد رحیمی نصر، پریسا محمدی و رقیه افشین پور بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی هنرنمایی کرده‌اند.

شنای پروانه/ محمد کارت

«شنای پروانه» نخستین فیلم سینمایی «محمد کارت» است که ‌فیلم‌های مستند سینمایی و کوتاه داستانی چون «خون‌مردگی»، «بختک»، «معلق» «آوانتاژ»، «بچه‌خور» از جمله آثاری هستند که کارت در کارنامه کاری خود دارد. فیلمنامه «شنای پروانه» را محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته اند. در خلاصه داستان آن آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند».

در این فیلم جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری به ایفای نقش می‌پردازند.

کشتارگاه/ عباس امینی

کشتارگاه فیلمی به کارگردانی عباس امینی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است؛ که بر اساس فیلمنامه‌ای از عباس امینی و حسین فرخ‌زاده ساخته شده است. مانی حقیقی، باران کوثری، امیرحسین فتحی و حسن پورشیرازی نقش های اصلی این فیلم را ایفا می کنند و حامد علیپور هم دیگر بازیگر این فیلم است که مقابل دوربین احسان رفیعی جم رفته‌اند.

عباس امینی پیش از این دو فیلم سینمایی به نام‌های «والدراما» (1394) و «هندی و هرمز» (1396) را در گروه هنر و تجربه اکران کرده است. هردو فیلم در انواع جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کردند.

در خلاصه داستان «کشتارگاه» آمده است: امیر چند ماهی است که از فرانسه دیپورت شده است، او بخاطر پدرش شریک یک جنایت هولناک می‌شود.

لباس شخصی/ امیرعباس ربیعی

«لباس شخصی» به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. این فیلم اثری تاریخی سیاسی است و به اتفاقات دهه شصت و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران می‌پردازد.

مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان لباس شخصی آمده است: بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی ها بیشتر شک کن!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار