45 درصد سطح برف در ارتفاعات شیرکوه کاهش یافت

یزد (پانا) - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: مقدار ریزش برف در ارتفاعات شیرکوه کاهش چشمگیری یافته است. به طوری که مقدار سطح پوشش برفی طی پنج سال اخیر در این منطقه نسبت به متوسط 19 ساله از سال 79 تا 97، حدود 45 درصد کاهش پیدا کرده است.

کد مطلب: ۹۹۰۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
45 درصد سطح برف در ارتفاعات شیرکوه کاهش یافت

به نقل از یزد آوا محمد مهدی جوادیان زاده با بیان اینکه با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، آب حاصل از ذوب برف و یا روان‌آب‌های تولید شده در ارتفاعات شیرکوه اصلی‌ترین منبع تغذیه دشت یزد-اردکان است، گفت: دشت یزد-اردکان به عنوان مهم‌ترین حوزه آبریز استان محسوب می‌شود که تامین کننده آب شرب یزد از منابع آب‌های زیرزمینی است و لذا تغییر حجم سفره‌‌های آب زیرزمینی شیرکوه از دغدغه‌های مهم استان است.

وی با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب استان گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تغییر اقلیم که از جمله تبعات اصلی آن کاهش باران و برف، افزایش دما و تغییر الگوی بارش است موجب کاهش شدید و یا قطع تغذیه حوزه آبریز دشت یزد-اردکان از سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه شیرکوه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: براساس آمار ایستگاه تبخیرسنجی ده بالا مقدار متوسط درجه حرارت سالیانه در 10 سال اخیر نسبت به دراز مدت حدود 1.6 درجه سانتی گراد افزایش داشته که این میزان برای فصل زمستان حدود 0.8 درجه سانتی‌گراد است، همچنین مقدار بارندگی سالیانه در ده سال اخیر نسبت به دراز مدت حدود 8 درصد کاهش داشته که این میزان در فصل زمستان حدود 20 درصد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار