سخنگوی دولت: ژورنالیسم بحران باید در جامعه همدلی عمومی ایجاد کند

دومین جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز برگزیدگان را شناخت

تهران (پانا) - مراسم اختتامیه دومین جشنواره مداد قرمز با محوریت فعالیت‌های بشردوستانه و صلح‌طلبانه بعدازظهر امروز شنبه ۷ دی ماه ۹۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۹۰۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی دولت: ژورنالیسم بحران باید در جامعه همدلی عمومی   ایجاد کند

در این جشنواره که به همت سازمان هلال احمر ایران برای دومین دوره متوالی برگزار شده است، خبرنگاران، عکاسان و سایر فعالان رسانه‌ای با آثار خود با موضوع فعالیت‌های هلال احمر شرکت کردند.

فعالیت‌های بشردوستانه و داوطلبانه، صلح و عدم تبعیض، امدادرسانی، تسکین آلام بشری در حوادث طبیعی (سیل و زلزله و…) و حوادث انسانی (سوانح جاده‌ای، مهاجرت، جنگ و هر رویداد و موضوع دیگری که در آن موضوعات مرتبط با جمعیت‌هلال‌احمر مطرح شده باشد)، به عنوان موضوعات این جشنواره در نظر گرفته شده است.

در آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌ای مداد قرمز که علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود رضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، احمد سلطانی معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم، روح‌الله رجایی دبیر اجرایی جشنواره ضمن بیان توضیحات کوتاهی درباره جشنواره، یاد مهدی شادمانی خبرنگار درگذشته حوزه ورزشی رسانه‌های کشور را گرامی داشت.

در ادامه محمود رضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران طی سخنانی گفت: کشور ما از نقاط حادثه‌خیز دنیاست و حوادثی چون زلزله، سیل، واژگونی قطار و سایر حوادث سالهای اخیر اهمیت برنامه‌ریزی در مدیریت بحران را بیش از همیشه آشکار کرد. در همه مراحل برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران نقش رسانه‌ها برای جهت‌دهی اخبار و ارتباطات اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بخواهیم این ارتباط مؤثر باشد و هم‌افزایی داشته باشد باید آموزشهایی در اختیار آنها قرار گیرد.

محمدخدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن قدردانی از امدادگران هلال احمر کشور درباره این وظیفه خطیر گفت: به نظر من این وظیفه رسانه است که این عزیزان را ببیند.

وی درباره برگزاری این جشنواره و اهداف آن، اظهار کرد: اختتامیه جشنواره باید آغازی برای حرکت باشد. اگر مخاطبان ما اطلاعات را دریافت و به آن عمل کردند یعنی ما کارمان را درست انجام داده‌ایم. این کارکردی است که از رسانه انتظار می‌رود. یعنی درسی که از یک برگزیده می‌گیریم نباید در لابه لای جشن و تقدیر خاک بخورد.

خدادی درباره کارکرد رسانه در حوزه امداد گفت: گرچه در رسانه بحران کمیت داریم ولی همچنان کیفیت ما مثال زدنی است. در سیل اخیر کشور تلفات ما تنها ۷۰ نفر بود و این مسیر نشد جز با حضور همه مردم و همکاری رسانه‌ها‌. ما باید همت و تلاش بیشتری در جهت همگرایی رسانه و موضوع امداد داشته باشیم.

علی ربیعی سخنگوی دولت سخنران دیگر مراسم بود که کلامش را با تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه آغاز کرد و گفت: فکر می‌کنم این جشنواره هم جزو مدیریت بحران است . ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هر سال درگیر بخشی از بحران‌های طبیعی است و باید بگویم ما ناگزیریم با بحران‌ها زیست طبیعی پیدا کنیم. البته بحران اجتماعی خود اثر بحران طبیعی است و ما اخیراً بحران اجتماعی تلخی را پشت سر گذاشتیم. اما مهم این است که باید از بحران‌ها عبور کنیم. باید بگذریم و رو به آینده برویم.

وی ادامه داد: متاسفانه اینگونه بازنمایی می‌شود که ما باید با بحران‌ها زندگی کنیم در حالیکه ما باید تلاش کنیم و جامعه را از بحران‌ها عبور دهیم.

ربیعی با یادی از خاطره زلزله استان خراسان گفت: من ۵ ساله بودم و در آن زلزله نزدیک ۱۷ نفر از بستگانم را از دست دادم. هنوز صدای نوحه‌ای که آن زمان شنیدم در گوشم هست.

سخنگوی دولت درباره نقش رسانه در بحران‌ها گفت: ژورنالیسم بحران وظیفه دارد واقع نمایی کند و همدلی عمومی ایجاد کند و پس از بحران که سخت‌ترین مرحله است رسانه‌ها وظیفه مهمی دارند. یک عکس تنها عکس نیست، یک روایت است که گاه تحلیل اجتماعی را در پی دارد. کار روزنامه‌نگاری در بحران کار ارزشمندی است و امروز ما در این مراسم یادمان باشد در هیچ دوره‌ای مثل امروز نیازمند این نبودیم که غمخوارگی ملی را گسترش دهیم. باید جامعه را آماده کنیم تا در این وانفسا همدلانه از بحران عبور کنیم. جامعه را در بازنمایی‌هایمان تکه تکه نکنیم بلکه مشارکت‌ها را نشان دهیم. ما امروز به شما نیاز داریم تا از بحران بنویسید و از ساختن جامعه پس از بحران بنویسید.

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های گوناگون جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار