مهدی زارع*

خشکسالی تمام نشده

بارندگی‌های ابتدای سال 1398 و وقوع سیلاب موجب تصوری غیرعلمی مبنی‌بر ورود به تر سالی و پایان خشکسالی در ایران شد. این موضوع نه‌تنها از زبان مردم عادی بلکه بارها از زبان مدیران اجرایی و روسای سازمان‌های مسئول در زمینه مدیریت بحران نیز شنیده شد.

کد مطلب: ۹۹۰۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد

اکنون در آغاز زمستان 1398 که سه ماه از سال آبی جدید 1399-1398 می‌گذرد فرصتی است تا مرور کنیم که در چند حوزه آبی کشور وضع به چه ترتیب است و بیلان مصرف آب چگونه است؟ آیا خشکسالی به پایان رسیده؟ و وارد ترسالی شده‌ایم؟ رشد 32درصدی ورودی آب سدهای پنجگانه استان تهران از اول سال آبی 1398-1397 تا 7 فروردین 98 گزارش شد. میزان آب ورودی به سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو در بازه زمانی یاد شده به حدود 480 میلیون مترمکعب رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 363 میلیون مترمکعب بوده است. در آن هنگام حجم ذخیره سدهای استان تهران به 578 میلیون مترمکعب رسید. این عدد در شرایط نرمال باید 800 میلیون مترمکعب باشد تا برای مهار سیلاب‌های پیش‌رو حدود 256 میلیون مترمکعب از ظرفیت مخازن سدهای پنجگانه استان تهران خالی نگه داشته شود تا مانور لازم برای مدیریت مخازن صورت بگیرد. در شروع سال آبی جدید 99-98 (اول مهر 1398) پیش‌بینی‌های بلندمدت سازمان هواشناسی از پاییزی نرمال تا بیش از نرمال در برخی مناطق حکایت داشت.

توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش‌های پاییز 98 موجب شد که ورودی آب به مخازن سدهای استان خوزستان نسبت به شرایط طبیعی به‌طور متوسط ۱۴درصد کاهش را تجربه کند و در حوضه مارون تا ۳۳درصد کاهش ورودی ثبت شد. میزان روان‌آب‌های حاصل از بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ میلیارد مترمکعب کمتر شد. بارش‌های رخ داده، ۳۵ میلی‌متر بیش از نرمال‌های بلندمدت فصل پاییز در حوضه‌های آبریز بود ولی توزیع آن، موجب افزایش روان‌آب‌های ورودی به‌شکلی موثر نشد. حجم ورودی آب به مخازن سدهای استان خوزستان حدود سه هزار و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود که به ازای آن نیز پنج هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب برای تامین نیازهای مختلف رهاسازی شد. حوضه‌های آبریز مانند مارون و زهره ۳۳درصد کاهش و حوضه کرخه نسبت به آمارهای بلندمدت رشد ۱۲درصدی داشته است. در این مدت مصارف آب در پایین‌دست سدهای استان نیز روند افزایشی داشته است، چراکه تصور غالب نزد مردم، ورود به دوره تر‌سالی و فراوانی منابع آب بوده است. این افزایش در حدی بود که در پاییز 1398 ۲.۹ میلیارد مترمکعب آب بیشتر از سال گذشته برای تامین نیازهای مختلف آب از سد‌ها رها شد.

در غرب کشور و در محدوده استان کرمانشاه در مجموع یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای مخزنی داریم. ۳۹درصد ظرفیت سدهای استان تخلیه شد و در پایان آبان ‌ماه ۸۳۴ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ازسوی شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه گزارش شده است. پاییز سال 1397، در استان کرمانشاه ۲۹۱ میلی‌متر بارندگی داشتیم که ۷۰درصد بیشتر از نرمال بود؛ در پاییز سال 1398، گزارش‌ها از ۱۲۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر بارندگی خبر می‌دهد که ضمن نمایش کاهش نسبت به سال گذشته، میزان را نسبت به متوسط 10 ساله در حد نرمال نشان می‌دهد. در زمستان سال 1397، ۲۵۴ میلی‌متر بارندگی داشتیم، پیش‌بینی هواشناسی، میزان بارش زمستان 1398 را حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر نشان می‌دهد که کاهشی حدود 40درصدی خواهد داشت.

این آمار که از سوی مدیران برنامه‌ریزی سازمان‌های آب و فاضلاب استان‌های کشور ارایه شده‌اند، نشان می‌دهد که تصور پایان خشکسالی و ورود به تر سالی درست نبوده است.

*مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار