"سورپرایز کریسمسِ" کره شمالی، آمریکا را نگران کرده است

تهران (پانا) - در آستانه سال نوی میلادی، آمریکا، کره شمالی را به منظور شناسایی هرگونه آزمایش موشکی یا هسته‌ای طی روزهای آینده تحت نظر گرفته است. پیشتر کره شمالی نسبت به "سورپرایز کریسمس" این کشور برای آمریکا هشدار داده بود.

کد مطلب: ۹۸۷۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
"سورپرایز کریسمسِ" کره شمالی، آمریکا را نگران کرده است

به گزارش ایسنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هر گونه اقدام کره شمالی در دست زدن به یک آزمایش موشکی یا هسته‌ای چشمگیر حاکی از پایان تعلیق خودخواسته این آزمایش‌ها از جانب این کشور و افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد بود.

این اتفاق همچنین ضربه بزرگ به یکی از مهمترین ابتکارات سیاست خارجی دولت ترامپ یعنی دیپلماسی در قبال خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی وارد خواهد کرد.

اوایل ماه جاری میلادی کره شمالی دست به آن چه که مقامات آمریکایی "تست یک موتور موشکی" خواند زد.

کارشناسان معتقدند احتمالا این کشور در حال ساخت موتوری برای یک موشک دور برد یا به اصطلاح یک موشک جهت پرتاب به فضا است.

آنتونی وی‌یر، یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که موضوع خلع سلاح هسته‌ای را پیگیری می‌کند گفت: کره شمالی در حال پیشرفت است. این کشور قابلیت‌های جدید به وجود آورده است.تا زمانی که این روند ادامه یابد آنها می‌توانند قابلیت‌های جدید برای آزمایش موشک‌های جدید به منظور تهدید ما و همپیمان‌های ما از راه‌های جدید به دست بیاورند.

اوایل ماه دسامبر کره شمالی نسبت به ارائه آن چه که "هدیه کریسمس" خواند هشدار داد و به دولت ترامپ اخطار داد زمانش برای نجات مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی رو به پایان است و آمریکا باید تصمیم بگیرد چه هدیه کریسمسی از کره شمالی می‌خواهد تحویل بگیرد.

ویکتور چا، یک کارشناس امور کره در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل گفت: بررسی مکان‌های احتمالی پرتاب موشک در کره شمالی نشان می‌دهد آنها اساسا آمادگی لازم را دارند.

او گفت که انتظار می‌رود کره شمالی دست به پرتاب یک موشک بالستیک از دریا یا یک موشک با سوخت جامد بزند.

به گفته وی هر کدام از این پرتاب‌ها می‌تواند نوعی جدید از مشکل را برای آمریکا به وجود بیاورد.

استفن بیگان، فرستاده ویژه آمریکا به کره شمالی نیز نسبت به پرتاب آزمایشی موشک کره شمالی هشدار داد و گفت: ما کاملا از پتانسیل بالای کره شمالی برای اجرای یک عمل تحریک آمیز چشمگیر در روزهای آینده مطلع هستیم.دست کم باید گفت: چنین اقدامی بسیاربه ضرر فرآیند دستیابی به صلح پایدار در شبه جزیره کره خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار