*عاطفه بزرگ نیا

«برج میلاد» یا «پردیس ملت»؛ اندر حکایت انتخاب سینمارسانه در آستانه جشنواره فجر

با نزدیک شدن به بهمن‌ماه و برگزاری جشنواره فیلم فجر بار دیگر بحث بر سر انتخاب سینمای اهالی رسانه بالاگرفت و همچون سال گذشته خبرنگارها با تقسیم شدن به دو جبهه «برج میلادی‌ها» و «پردیس ملتی‌ها» هر یک با بیان ادله و شواهد خود سعی دارند بر انتخاب سینما رسانه تاثیرگذار باشند.

کد مطلب: ۹۸۷۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
«برج میلاد» یا «پردیس ملت»؛ اندر حکایت انتخاب سینمارسانه در آستانه جشنواره فجر

امسال برخلاف سال گذشته این تلاش‌ها منجر به نتایجی هم شده تا جایی که روابط عمومی جشنواره سی و هشتم فیلم فجر انتخاب کاخ جشنواره را به آراء خبرنگاران واگذار کرده و از متقاضیان کارت خواسته از بین گزینه‌های برج میلاد و پردیس سینمایی ملت یکی را به عنوان مکان پیشنهادی خود مشخص کنند.

اگر نگاهی به دلایل اهالی رسانه در انتخاب این یا آن محل انتخابی بیندازیم خواهیم دید به نکات درستی اشاره می‌کنند.

«ملتی‌ها» بر مزیت‌های فنی سالن‌های پردیس سینمایی ملت تاکید می‌کنند و می‌گویند ما می‌خواهیم در سالن سینمای واقعی فیلم ببینیم. با توجه به نارسایی‌هایی که سالن بزرگ برج میلاد در بخش امکانات صوتی و تصویری دارد، اهالی رسانه ترجیح می‌دهند فیلم را در سالن‌های پردیس ملت تماشا کنند که سالن‌های آن اختصاص به اکران فیلم دارد.

در مقابل «برج میلادی‌ها» بر حضور اهالی سینما و رسانه در سالن انتظار و محوطه خارجی برج میلاد اشاره می‌کنند و می‌گویند زمانی که برج میلاد کاخ جشنواره بود هرروز شاهد حضور هنرمندان بسیاری در محل کاخ جشنواره بودیم که این موضوع سوژه‌ها و فرصت‌های بسیاری را برای مصاحبه و گزارش در اختیار ما قرار می‌داد، اما زمانی که سینمارسانه به پردیس ملت منتقل شد تنها عوامل فیلم‌های حاضر درجشنواره، آن هم تنها در روز اکران فیلم‌شان، به پردیس ملت می‌آمدند و سایر هنرمندان در محل دیگری که به اهالی هنر اختصاص یافته بود به تماشای فیلم‌ها نشستند.

علاوه بر این به عقیده مخالفان پردیس ملت نقشه این پردیس سینمایی به شکلی است که خبرنگاران حتی در روز اکران فیلم هم به سختی می‌توانند عوامل فیلم را ببینند و با آنها به گفت‌وگو بپردازند. اغلب عوامل فیلم سینمایی مورد نظر زمان محدودی حدود 3 ساعت را در این مجموعه می‌گذرانند و طی همین زمان کوتاه هم به سبب ساختار ساختمان پردیس سینمایی، خبرنگاران محل مناسبی برای گپ و گفت با عوامل فیلم پیدا نمی‌کنند و چه بسا بازیگران معروفی که با دسته‌ای از همراهان خود به محل آمده‌اند به محض اتمام نشست خبری سالن را ترک می‌کنند، یا در محوطه بیرونی مشغول ژست‌گرفتن برای عکاسان هستند. این درحالی است که ساختار برج میلاد تهران محلی مناسب برای دورهم نشستن‌ها و گپ و گفت صمیمانه میان اهالی هنر و اصحاب رسانه بود. طبق آخرین اطلاعات قرار بر این است که امسال اصحاب رسانه در کنار هنرمندان به تماشای فیلم‌ها بنشینند که خود گام مثبتی برای پوشش خبری این رویداد مهم هنری و حواشی مربوط به آن به شمار می‎رود.

یکی از موضوعاتی که باعث اختلاف نظر بر سر انتخاب سینمای اهالی رسانه می‌شود ظرفیت دو مجموعه و راه‌یابی افراد فاقد کارت جشنواره به سینمارسانه است. سینمای برج میلاد با یک سالن سینمای اصلی (حافظ) دارای 1600 صندلی در طبقات همکف و بالکن است و پردیس سینمایی ملت با 4 سالن اصلی امسال حدود 1815 صندلی را به مخاطبان جشنواره فیلم فجر اختصاص داده است. این رقم را هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه «تصویر شهر» در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده است. او همچنین قول مساعدی برای تامین پارکینگ مجموعه داده است. گرچه سال گذشته ظرفیت پردیس ملت کمتر از این رقم و حدود 1200 صندلی بود اما به شهادت اهالی رسانه برج میلاد علیرغم ظرفیت بیشتر، به دلیل بازبودن راه ورود غیرمجاز به داخل، در سالهای میزبانی جشنواره همیشه مورد گلایه خبرنگارانی بود که در هنگام اکران فیلم‌ها با سالن پر از جمعیت مواجه شده و اغلب موفق به نشستن روی صندلی‌ها نمی‌شدند؛ بنابراین به ناچار سالن را ترک می‌کردند یا نشسته بر زمین سرد مشغول تماشای فیلم می‌شدند.

در پردیس ملت ولی خبری از ورودی‌های مخفی نیست و نیز به دلیل سختگیری عوامل انضباطی کمتر شاهد ورود افراد فاقد کارت به کاخ جشنواره بودیم. بسیاری از خبرنگاران می‌گویند که برخلاف سال‌های گذشته، طی دو سالی که سینمارسانه به پردیس سینمایی ملت تغییرکرده است با آرامش و بدون دلهره پرشدن سالن‌ها از تماشای فیلم‌های جشنواره لذت بردند.

حواشی نخستین اکران فیلم‌ها که همیشه یکی از خبرسازترین اتفاقات ایام جشنواره به شمار می‌رود. طی سال‌های اخیر ابراز احساسات تماشاگران حاضر در سالن در نخستین نمایش فیلم‌های کارگردان‌هایی چون ده‌نمکی، طالبی، و حتی مهرجویی و کیمیایی شاهد این قبیل ابراز احساسات در سالن بزرگ برج میلاد بودیم تا جایی که مسئولان جشنواره، با هدف اجتناب از هوشدن فیلم در یک سالن هزاروششصد نفری، اکران فیلم «قلاده‌های طلا» را با چراغ‌های روشن برگزار کردند که خود حادثه‌ای منحصزبفرد در تاریخ جشنواره فیلم فجر بود. اینطور به نظر می‌رسد که در پردیس ملت به سبب تقسیم‌شدن جمعیت در سالن‌های مختلف به ناچار از بار مثبت و منفی نخستین بازخورد عمومی کاسته می‌شود. دیگر نه تشویق‌های طولانی و نه هوکردن‌های آخر فیلم‌ها آنقدر غرورانگیز یا وحشتناک جلوه نمی‌کند.

کلام آخر

با توجه به تغییرات مثبتی که در ظرفیت و امکانات پردیس سینمایی ملت برای میزبانی از مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور اعمال شده است به نظر می‌رسد نقاط قوت این مجموعه آن را کاندیدایی مناسب‌تر از برج میلاد می‌سازد. در صورت ادغام سینمای اهالی رسانه و هنرمندان مشکل گفت‌وگوی خبرنگاران با هنرمندان و پوشش حواشی این رویداد مهم سینمایی هم تاحدی برطرف می‌شود و این خود کفه ترازو را به نفع «ملتی‌ها» سنگین می‌کند. تا چه قبول افتد و چه درنظر آید!

* خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار