اجرای رمز یکبار مصرف (پویا) از اول دی‌ماه

هشدار؛ کلاهبرداران اینترنتی رمز دوم درکمین نشسته اند ؛ رمزتان را یک‌بار مصرف کنید

بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مربوط به کلاهبرداری‌های فیشینگ است

تهران (پانا) - این روزها درباره «رمز دوم پویا» زیاد می‌شنویم یا وقتی پای دستگاه‌های خودپرداز می‌رویم، قبل از آنکه پول دریافت کنیم، با پیامی مشابه این مضمون مواجه می شویم: « مشتری گرامی از اول دی ماه خدماتی که به رمز دوم نیاز دارد، فقط با رمز پویا ارائه خواهد شد. لطفا نسبت به پویاسازی رمز دوم کارت خود اقدام فرمائید». داستان این رمز پویا چیست و چرا به زودی استفاده از آن الزامی می‌شود؟کلاهبرداران اینترنتی چگونه از این مساله سوء استفاده می کنند‌؟

کد مطلب: ۹۷۵۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
هشدار؛ کلاهبرداران اینترنتی  رمز دوم  درکمین نشسته اند ؛ رمزتان را یک‌بار مصرف کنید

به گزارش خبرنگار پانا، احتمالا کلمه فیشینگ زیاد به گوشتان خورده است. فیشینگ اگرچه اصطلاحی انگلیسی و به معنی ماهیگیری است اما کاربرد آن امروزه معنی دیگری دارد و یعنی کلاهبرداری اینترنتی . در واقع فیشینگ یک جرم است که طی آن، در فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند. آمار فیشینگ در کشور ما بخاطر استفاده از فضای مجازی و اینکه بسیاری از شهروندان ایرانی از خدمات اینترنتی استفاده می‌کنند، زیاد شده است و روزانه چندصد شکایت در پلیس فتا و اداره آگاهی ثبت می‌شود که اصلا رقم کمی نیست. شاید ندانید که بیش از 50 درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مربوط به کلاهبرداری‌های فیشینگ است و وقوع این نوع جرایم در سال 98 نسبت به سال 97 ، تا این زمان رشد 200 درصدی داشته است. در این میان، فقط در سه ماهه اول امسال هشتاد و پنچ هزار فقره پرونده تشکیل شده است. این معضل حتی دامنگیر سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور تلویزیونی نیز شده و حساب بانکی آنان از طریق اینترنت و توسط کلاهبرداران خالی شده است. خلاصه آنکه هیچ‌کس از فیشینگ در امان نیست.

آگاه سازی مردم اولین اقدامی بود که می‌شد مانع از به دام افتادن مردم در این نوع کلاهبرداری و شیادی شد اما اکنون این کفایت نکرده و دزدان فضای مجازی از شگردهایی بهره می‌برند که روز به روز بر تعداد قربانیان افزوده می‌شود. بنابراین، متخصصین این حوزه برای اینکه بتوانند از میزان این نوع کلاهبرداری‌ها کم کنند، راهکار «رمز دوم پویا» را ارائه داده‌اند.

بیش از 50 درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مربوط به کلاهبرداری‌های فیشینگ است و وقوع این نوع جرایم در سال 98 نسبت به سال 97 ، تا این زمان رشد 200 درصدی داشته است. در این میان، فقط در سه ماهه اول امسال هشتاد و پنچ هزار فقره پرونده تشکیل شده است

استفاده از این روش از شهریور گذشته در کشورهای عضو اتحادیه اروپا الزامی شده ا ست و در ایران نیز قرار است که از اول دی امسال، هرگونه خرید اینترنتی، انتقال پول از طریق کارت به کارت، استفاده از خدمات نرم‌افزاری بانکی که در گوشی‌های موبایل استفاده می‌شوند و خلاصه هر کاری که نیاز به استفاده از رمز دوم دارد، نیاز به رمز یکبار مصرف خواهد داشت. برای همین همه افرادی که دارای کارت بانکی هستند برای اینکه احتمال کلاهبردای از آنان و خالی کردن جیبشان از طریق فضای مجازی به صفر برسد، لازم است تا قبل از اول دی، رمز دوم کارت خود را پویا کنند.

برای پویاسازی رمز دوم چه باید کرد؟

  • اول از هر کاری باید پای دستگاه خودپرداز بروید که متعلق به یکی از شعبات بانکی است که کارت‌‌تان را صادر کرده است.
  • گزینه «خدمات دیگر» و سپس «پویاسازی رمز دوم» را انتخاب کنید. در این مرحله دستگاه برگه‌ای حاوی یک شماره سریال به شما می‌دهد و پامکی برایتان می‌‌‌‌آید که به شما می‌گوید از چه سایتی نرم‌افزار آن بانک را دانلود کنید.
  • اگر مراحل فعال کردن برنامه را نمی‌دانید، به درون شعبه رفته و از یکی از متصدیان بانکی راهنمایی بگیرید تا رمز دومتان فعال شود.

نکات مهم برای فعال‌سازی رمز دوم

  1. استفاده از رمز دوم پویا،‌از اول دی الزامی و اجباری خواهد بود.
  2. فعال‌سازی رمز دوم هیچ هزینه‌ای ندارد و هیچ بانکی نباید از شما وجهی بابت این کار دریافت کند. هزینه افزایش امنیت را بانکها تامین کرده و می‌پردازند.
  3. دانلود کردن اپلیکیشن رمز دوم، به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید احراز هویت و فعال‌سازی رمز دوم هم انجام شود که این کار با مراجعه به خودپردازها صورت می‌گیرد.

پس از فعال سازی رمز پویا، هروقت خواستید مثلا خرید اینترنتی انجام بدهید، دیگر امکان استفاده از رمز دوم سابق وجود ندارد. به جای آن، بلافاصله از سوی بانک‌تان، رمز یکبار مصرف برایتان ارسال می‌شود ؛ به عبارتی برای گوشی‌تان پیامکی می‌آید حاوی یک رمز که فقط 60 ثانیه اعتبار دارد و سپس، با وارد کردن آن در درگاه پرداخت اینترنتی می‌توانید خرید خود را با خیال راحت انجام دهید بدون آنکه نگران باشید یک کلاهبردار اینترنتی کارت شما را خالی بکند.

خلاصه آنکه اگر می‌خواهید مالباخته نشوید و روزی مورد کلاهبرداری‌هایی از نوع فیشینگ قرار نگیرید، این هشدار را جدی گرفته و رمز دوم کارت بانکی خود را هرچه سریعتر فعال کنید.

گزارش: مریم جمشیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار