خدابنده: شاهنامه فردوسی نشان دهنده علم، فرهنگ، هنر و تمدن اصیل و تاثیرگذار این سرزمین است

مشهد (پانا)- آیین اختتامیه نخستین دوره آموزشی مربیان و آغاز طرح آموزش مفاهیم شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی در برخی مدارس ابتدایی نواحی هفت گانه مشهد و منطقه تبادکان با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، معاونین شهرداری مشهد و جمع کثیری از فردوسی شناسان و فردوسی دوستان به میزبانی اداره آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد در فرهنگسرای ثابت برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۴۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
خدابنده: شاهنامه فردوسی نشان دهنده علم، فرهنگ، هنر و تمدن اصیل و تاثیرگذار این سرزمین است

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم گفت: آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت در همه جوامع رویکردهای متفاوتی از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارند و یکی از تکالیفی که در حوزه فرهنگی بر عهده ما گذاشته شده حفظ و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است.

وی افزود: فرهنگ کشور ما ایران فرهنگی غنی و پربار است و یکی از کتاب های ادبیاتی که ریشه و اصالت فرهنگی ایران زمین را نشان می دهد شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که مایه افتخار و مباهات هر ایرانی محسوب می شود.

خدابنده تصریح کرد: در زمانی که واژه ها و کتب عربی بسیار رواج داشت این کتاب برجسته توسط حکیم فردوسی نگاشته شد و سهم به سزایی در زنده کردن فرهنگ و زبان فارسی ایفا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: اگر قرار است ریشه ها و اصالت های فرهنگی خود را به دانش آموزان انتقال دهیم حتما باید از ادبیات غنی فارسی بهره بریم و شاهنامه حکیم فردوسی که باعث افتخار ما ایرانیان است بهترین گزینه در این زمینه است.

وی عنوان کرد: شاهنامه فردوسی ریشه فرهنگی ملت ماست و نشان دهنده علم، فرهنگ، هنر و تمدن اصیل و تاثیرگذار این سرزمین است که باید به آن توجه ویژه نمود.

خدابنده افزود: با توجه اهمیت موضوع تفاهم نامه میان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد منعقد شد و در قالب این تفاهم نامه قرار است به صورت آزمایشی برخی از متون و داستان های شاهنامه برای دانش آموزان پیش دبستانی و همچنین پایه چهارم ابتدایی برخی مدارس نواحی هفت گانه مشهد و منطقه تبادکان آموزش داده شود و امید داریم بتوانیم این ایده و فکر را در کل کشور اشاعه و گسترش دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش و پرورش استان دارای یک میلیون و 310 هزار دانش آموز است و تلاش داریم بتوانیم با آموزش کتاب های بزرگی همچون شاهنامه، دانش آموزان را با زبان، فرهنگ، تمدن، اساطیر و شاعران این سرزمین بیشتر آشنا سازیم.

وی در پایان عنوان کرد: طرح آموزش مفاهیم و قصه های شاهنامه برای اولین بار در کشور به صورت آزمایشی در 32 مدرسه ابتدایی نواحی هفت گانه مشهد و منطقه تبادکان در قالب برنامه ویژه مدرسه به میزان دو ساعت در هفته اجرایی خواهد شد و قرار است 15 قصه شاهنامه به دانش آموزان پیش دبستانی و پایه چهارم ابتدایی آموزش داده شود.

قابل ذکر است در ابتدای این مراسم ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی در این مراسم گفت: امروز در برهه ای قرار داریم که کودکان و نوجوانان دائما در حال به روز شدن هستند و در این بلبشوی فضای فرهنگی جهت بازیابی هویت ملی، تاریخی و دینی خود فقط یک ابزار اساسی وجود دارد و آن ابزار هنر است و هنر می تواند محتوای غنی را به راحتی به نسل امروز منتقل کند و پیش زمینه ابزار هنر و بستر تمامی رشته های هنری، قصه می باشد که می تواند باعث ارتباط مخاطب و نسل نوجوان و جوان با فرهنگ و هویت خودش شود.

همچنین رزا درسنی مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد در این مراسم گفت: هیچ ملتی هرچند تازه و نوبنیاد بدون پیشینه تاریخی و بی نیاز از داشتن هویت ملی نیست و با وجود پیشرفت فناوری و گسترش اطلاعات و ارتباطات در قرن بیستم که صاحب نظران همه عالم را به دهکده جهانی تشبیه کرده اند باز هم نمی توانیم عناصر تمیز دهنده و برجسته فرهنگی را در جوامع گوناگون نادیده بگیریم و با گرد هم آمدن عناصر تشکیل دهنده هر جامعه ای پدیده ای به نام ملیت یا هویت ملی شکل می گیرد و در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی این عناصر گرد هم جمع شده اند و مهمترین شاخصه در این بین زبان است و فردوسی این متفکر بزرگ با یاری زبان فارسی با داستان های خود در برابر هجوم فرهنگی، اجتماعی، نظامی و سیاسی بیگانگان ایستاد و کمک کرد تا اقوام ایرانی هویت تاریخی خود را به خاطر آوردند و از پای نیفتند.

گفتنی ست در پایان این مراسم زنگ نمادین آموزش شاهنامه توسط محمدجعفر یاحقی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نواخته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار