جزئیات حادثه مرگبار در تالار عروسی سقز

آتش در عروسی خوبان

تهران (پانا) - ساعاتی از شروع مراسم عروسی زوج جوان گذشته بود و صدای همهمه شادی از هرگوشه تالار پذیرایی «مانگه شه‌و» سقز به‌گوش می‌رسید. میهمانان سرگرم رقص و پایکوبی بودند، اما دقایقی بعد وقت شام عروسی به شام عزا بدل شد. زبانه کشیدن شعله‌های سوزان آتش براثر نشتی شیلنگ کپسول گاز متصل به بخاری، گویی آتشی بزرگ در قلب‌های هر دو خانواده برپا کرد. به یک باره برق‌ها قطع شد و تاریکی و ظلمات جای روشنی دقایق قبل را گرفت.

کد مطلب: ۹۷۴۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آتش در عروسی خوبان

به گزارش ایران، صدای شادی و سرور به فریادهای گوشخراش و هراسناکی تبدیل شد و میهمانان وحشت زده به‌دنبال راه فراری از سالن عروسی بودند. تنها راه نجات در خروجی کوچک «مانگه شه و» بود فارغ از اینکه قرار است 11 زن و کودک و پیر و جوان قربانی هجوم میهمانان به سمت این روزنه زندگی شوند.‌

جزئیات ماجرای آتش‌سوزی از زبان داماد
لقمان، داماد این مراسم در گفت‌و‌گو با «ایران» در تشریح ماجرا مدعی شد بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولان تالار باعث شد تا شبی که قرار بود بهترین شب زندگی‌ام باشد به خاطره‌ای شوم و تلخ تبدیل شود ما حدود 700 میهمان دعوت کرده بودیم که در این حادثه 9 نفر از اعضای فامیل خودم و 2 نفر از اعضای فامیل همسرم قربانی شدند. پای خودم نیز در این حادثه شکست.

کارگران این تالار سیلندرهای گاز را داخل آب جوش گذاشته بودند تا فشار گاز برای گرمای تالار بیشتر شود که نشت گاز از یکی از شیلنگ‌ها باعث شد تا آتش زبانه بکشد و بسرعت سیم کابل برق را هم بسوزاند و باعث قطعی برق شود و همین مسأله هم باعث ترس و اضطراب میهمانان شد و این حادثه تلخ را رقم زد.

او در ادامه عنوان کرد: شعله‌های آتش در ابتدا خیلی کوچک بود و می‌شد با یک کپسول آتش‌نشانی آن را خاموش کرد اما در این تالار حتی یک کپسول خاموش کردن حریق هم وجود نداشت و آتش بسرعت زبانه کشید.
او در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون شکایتی انجام داده‌اید یا خیر گفت: روز شنبه (امروز) حتماً شکایت خواهیم کرد. اما شنیده‌ایم که مدیر تالار بازداشت شده است. برای ما گرفتن حق قربانیان و مصدومان از همه چیز مهمتر است نمی‌گذاریم، خونشان پایمال شود. پدر من قبل از این حادثه چند بار به کارگران این تالار تذکر داده بود که وضعیت کپسول‌ها استاندارد نیست اما هرکدام از آنها مدعی بودند که سال‌هاست به این شیوه کار می‌کنند و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است. حالا ما مانده‌ایم و شرمندگی بابت قربانیانی که هرکدام آنها عزیزانمان بودند.
او همچنین گفت: بعد از حادثه هم یکسری از افراد به جای امدادرسانی و کمک به مصدومان فقط فیلم می‌گرفتند و ترافیکی درست کرده بودند که نیروهای اورژانس و امداد بسختی می‌توانستند کارشان را انجام دهند.
اظهارات خانواده قربانیان
یکی از اقوام داماد هم که عمویش را در این حادثه از دست داده به «ایران» گفت: ساعت حدود 9 و نیم شب بود که میهمانان برای صرف شام به بالکن طبقه بالا هدایت می‌شدند که صدای آتش آتش چند نفر باعث شد تا به‌دنبال منشأ آن باشیم بعد دیدیم که دود و شعله‌های آتش از آشپزخانه تالار بیرون می‌زند. یکی از کارگران این تالار قصد داشت تا شیر گاز سیلندر را ببندد، اما با زبانه کشیدن آتش از این کار منصرف شد و بلافاصله هم برق تالار قطع شد. وی در ادامه افزود: عموی من که یکی از قربانیان این حادثه است وقتی قصد فرار داشت لباسش به یک صندلی گیر می‌کند و زمین می‌خورد و تاریکی فضا هم باعث شده تا میهمانان از روی او عبور کنند و بعد از دقایقی هم فوت کند.
نیروهای امدادی چه می‌گویند
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در مورد این حادثه گفت: طبق آخرین آمار در این حادثه 49 نفر دچار مصدومیت شدند که از این تعداد 24 نفر پس از دریافت خدمات درمانی از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند و در حال حاضر 25 نفر از مصدومان در مراکز درمانی شهرستان سقز بستری هستند. چیا صالحی بابامیری، شهردار و رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سقز هم در خصوص این حادثه گفت: انفجار کپسول گاز مایع باعث ترس افراد شده اما هیچ فردی بر اثر آتش‌سوزی فوت نکرده به‌ طوری که پس از انفجار، به علت ازدحام مردم در بیرون رفتن از تالار مراسم، نفرات زیر دست و پا فوت و زخمی شدند.
بازداشت مدیر تالار
بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم در این رابطه اظهار کرد: به دستور دادستان مالک تالار بازداشت شد و تمام مسئولان و ارگان‌های مربوطه در حال آماده باش کامل هستند. ضمن اینکه کارگروهی تشکیل شده تا علل حادثه از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد به طور حتم با سهل‌انگاران این حادثه برخورد خواهد شد. علیرضا رضاپور، دادستان عمومی و انقلاب سقز درباره این حادثه گفت: در رابطه با این حادثه پرونده قضایی تشکیل شده و اقدامات پزشکی قانونی نیز صورت گرفته و کار‌های کارشناسی نیز در حال انجام است. ‌‌این در حالی است که روز جمعه 15 آذر در کردستان عزای عمومی اعلام شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار