توضیحات شهردار تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران

تهران (پانا) - شهردار تهران مهمترین مشکلات مردم در ارزیابی صورت گرفته در شهریورماه را آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرد و درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران توضیحاتی ارایه داد.

کد مطلب: ۹۷۴۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات شهردار تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران

پیروز حناچی طی سخنانی در پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران با ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران گفت: در ارزیابی که در شهریور ماه انجام شد، مردم تهران دو مشکل عمده را به عنوان مشکلات شهر تهران مطرح کردند؛ آلودگی هوا و ترافیک تهران که البته به این معنا نبود که مشکلات اجتماعی و اقتصادی نداریم، اما به این معنا است که مردم آلودگی هوا را که امروز بیشتر حس می‌کنیم، جزو مشکلات عمده می‌دانند.

وی ادامه داد: در خصوص رفع آلودگی هوا ۱۴ دستگاه دخالت دارند و فقط شهرداری تهران نیست اما بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت فسیلی و خودروی های تک سرنشین و خودروهای دیزلی سنگین است که نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.

شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص کاهش آلودگی هوا گفت: شهرداری تهران اقدامات بسیاری در خصوص کاهش آلودگی هوا انجام داده است از جمله مجهز شدن چهارراه‌ها به دوربین‌های معاینه‌فنی، جدی گرفتن معاینه فنی و همچنین اجرای طرح ترافیک که البته انتقادی به آن نیز وارد شده است.

حناچی با اشاره به انتقاداتی که به طرح کاهش وارد شده است، تصریح کرد: این طرح شرایط سخت‌گیرانه‌ای نسبت به دیگر طرح‌ها دارد و بررسی‌های ما در مدت سه ماه تابستان نسبت به سال گذشته نشان داده است که میزان تردد در محدوده ۷ درصد کاهش و میزان استفاده از مترو تا ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اتوبوس‌ها یکی از مهمترین آلاینده‌ها در شهر تهران هستند که به دلیل تحریم‌ها و نبود اعتبارات نتوانستیم ناوگان را نوسازی کنیم اما با این وجود تلاش شد با استفاه از فیلتر دوده آلایندگی اتوبوس‌ها را کنترل کنیم و از همین‌رو به روی 50 دستگاه اتوبوس به صورت پایلوت نصب فیلتر دوده آغاز شد و نتیجه آن نیز موفق بوده است. فیلتر دوده تا 90 درصد آلاینده‌ها را کنترل می کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: مترو تهران برای تردد 7 میلیون مسافر در روز پیش‌بینی شده بود اما در حال حاضر تنها 2 میلیون مسافر توسط مترو جابجا می‌شود و ما برای اینکه به این تعداد مسافر برسیم به 2 هزار واگن قطار نیاز داریم و در حال پیگیری تامین این تعداد واگن هستیم.

حناچی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از راه‌های کم هزینه و پربازده استفاده از دوچرخه برای مسیرهای کوتاه و همچنین از منزل تا ایستگاه مترو است. ما نیز تلاش می‌کنیم تا در آینده نزدیک امکان ورود دوچرخه به مترو را نیز در ساعات غیر پیک فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در مدت بازه زمانی 4 سال کار کنیم که 55 درصد ذرات آلاینده و 45 درصد گازهای آلاینده‌ کاهش پیدا کند اما این موضوع میسر نمی‌شود جز با همکاری ساکنان شهر و توسعه حمل و نقل عمومی.

شهردار تهران با اشاره به مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان، گفت: 4 دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های محمدیه و بسیج نصب شده است همچنین قرارداد نصب 196 دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های قدیمی تا پایان سال بسته شده و قرار است 40 دستگاه تا پایان سال نصب شود.

وی ادامه داد: دسترسی راحت فضاهای شهری نه تنها برای معلولان و جانبازان بلکه برای همه افرادی که عارضه جسمی دارند و جمعیت زیادی را در جامعه ما تشکیل می‌دهند، یکی از وظایف ما است و ما این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین تا پایان سال یک ایستگاه مترو هر ماه افتتاح می‌شود. همزمان با افتتاح ایستگاه مولوی در اواخر آذرماه امسال، دو رم که هر رم قطار شامل هشت واگن است، اضافه می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه هر رام قطار 7 میلیون یورو ارزش دارد، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم واگن سازی را در کشور بومی‌سازی کنیم در حال حاضر نیز 30 درصد واگن‌های تولید شده در تهران سهم تولید داخل دارند و تلاش می‌کنیم این سهم افزایش پیدا کند.

حناچی خاطرنشان کرد: کل هزینه کرد ما در 6 ماه دوم در این دوره تا پایان سال 45هزار میلیارد ریال بوده است و سهم زیادی از همین بودجه اندک شهر تهران به مترو اختصاص یافته است چراکه مترو اصلی ترین برنامه تهران است. ما همچنین تلاش کردیم سرفاصله قطارها را در خطوط 4،1 و 2 به 3.5 دقیقه کاهش دهیم و انشالله در خط 3 به 7 دقیقه و 6 که در حال حاضر 15 دقیقه تا یک ماه آینده به 10 دقیقه کاهش دهیم. معتقدم افزایش واگن‌ها تاثیر مستقیم در کاهش سر خط فاصله قطارها است. در همین راستان نیز تعداد 1500قطار از ابتدای سال 96 را به 2210 قطار در روز رسانده‌ایم و 50 درصد افزایش پیداکرده است.

شهردار تهران درخصوص برف نیز گفت: ما یک بارش برف پیش‌رس در آبان داشتیم و در 25 آبان علیرغم آمادگی که در مناطق وجود داشت اما در مناطق 1،2 و 3 دچار مشکل شدیم. بعد ازشکل گیری ترافیک صبحگاهی ما با برش شدید برف مواجه شدیم و در آن زمان نیز امکان استفاده از خوردوهای مکانیزه نبود. البته تلاش شد معضل حل شود و قطعا در زمستان کمتر با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: در همان روز 25 آبان‌ماه نیز 500 نفر از کارکنان فضای سبز از طریق مترو به مناطق 1،2، 3 و 5 اعزام شدند همچنین در راستای خدمات رسانی خط 5 مترو تهران_ کرج و در ادامه خط 1 به صورت 24 ساعته فعال بودند و مابقی تا ساعت 24 خدمت رسانی کردند.

حناچی با اشاره به فعالیت گرماخانه‌های شهر تهران گفت: با آغاز فصل سرما گرماخانه‌ها نیز هم برای زنان و هم مردان فعال شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت میادین میوه و تره‌بار گفت: میادین میوه و تره بار در این شراط اقتصادی بسیار تاثیرگذار هستند 40 درصد میوه و تره‌بار، 25 درصد مواد پروتئین، 50درصد مرغ و 70 درصد ماهیان مورد نیاز مردم از طریق میادین میوه و تره بار تهیه می‌شود که تلاش می‌کنیم این میزان با ارائه خدمات بهتر افزایش پیدا کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در خصوص پسماندها نیز تفکیک زباله‌های خانگی و اداری از مبدا از اهداف ما است که آن را دنبال می‌کنیم. تولید کود کمپوس از زباله‌های تر و بازیافت از زباله‌های خشک در دستور کار ما است همچنین خشکاندن شیرابه‌های آراد کوه و تصفیه بخش عمده این شیرابه‌ها برای استفاده از آب آن برای فضای سبز در دستور کار ما است.

وی ادامه داد: روزانه در شهر تهران حدود 35 هزار تن نخاله ساختمانی جمع می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا 6 تن مصالح ساختمانی از این نخاله‌‌ها تولید کنیم همچنین از بازیافت زباله‌ها و پسماندها در منطقه آراد کوه برق در حال تولید است و با بازبینی قیمت‌های برق این کار برای بخش خصوصی اقتصادی شده و با بخش خصوصی این طرح را تعقیب می‌کنیم. همچنین طرح کاهش پسماند با نام کاپ را در دستور کار قرارداده‌ایم.

وی درباره انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران گفت: طی تماس‌هایی که با شهرداری تهران برقرار شده بود بوی نامطبوع در مناطق 2،4 ،6،8، 9، 10، 11، 13 استشمام شده بود. خوشبختانه با بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد این موضوع مسئله‌ای نیست که برای سلامتی ساکنان شهر مضر باشد. اطلاعات در این خصوص نیز به کمیته‌ای که در استانداری تهران تشکیل شده ارجاع شده و تلاش می کنیم علت اصلی این بو را در سطح شهر تهران مشخص کنیم.

او ادامه داد: البته با توجه به گستردگی شبکه‌هایی مانند گاز و فاضلاب ممکن است علت انتشار بو در این شبکه‌ها باشد. همچنین جهت غالب معکوس باد می‌تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد، اما خوشبختانه موردی که بتواند برای ایمنی شهروندان مضر باشد، یافت نشده است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط سختی را سپری می‌کنیم، میزان حجم ساخت‌وساز در کل کشور کاهش پیدا کرده است و علیرغم شرایط سخت تمام همکاران من در شهرداری تهران تلاش می‌کنند شرایط راحت‌تری برای شهروندان فراهم کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار