در گفت‌وگوی پانا با مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب مطرح شد:

فاصله معنادار دانش فنی و تجهیزات به روز در مدیریت پسماند با کشورهای توسعه یافته جهان

تهران (پانا) - مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب می‌گوید اگرچه در حوزه تکنولوژی و تجهیزات و صنایع وابسته به پسماند پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است اما هنوز هم فاصله معناداری با تجهیزات به روز مدیریت پسماند وجود دارد و این فاصله در وهله نخست باید با استفاده از توان داخلی و پس از آن با واردات دانش فنی جبران شود.

کد مطلب: ۹۷۴۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
فاصله معنادار دانش فنی و تجهیزات به روز در مدیریت پسماند با کشورهای توسعه یافته جهان

محمد رئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: «نمایشگاه مدیریت پسماند اقدامی ارزشمند در راستای توسعه علمی و فرهنگی است. یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها تفکیک زباله از مبداء‌است. در کشورهای پیشرفته جهان پسماند معضل نیست و تبدیل به کالایی شده است که در چرخه بازگشت مواد قرار دارد و کمک ویژه‌ای به اقتصاد این کشورها دارد.»

وی ادامه داد: «تولید برق از زباله و بازگشت بسیاری از مواد قابل بازیافت در کشورهای توسعه یافته موجب شده است تا از اتلاف بسیاری از منابع در این کشورها جلوگیری شود. در ایران نیز حرکت‌های جدی در این زمینه آغاز شده است و با کمک دولت و شهرداری‌ها تلاش می‌شود تا مدیریت پسماندها به درستی صورت گیرد.»

وی درباره تکنولوژی و صنایع در مدیریت پسماند گفت: «‌در حوزه تکنولوژی و تجهیزات و صنایع وابسته به پسماند پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است اگرچه هنوز هم فاصله معناداری با تجهیزات به روز مدیریت پسماند وجود دارد و این فاصله در وهله نخست باید با استفاده از توان داخلی و پس از آن با واردات دانش فنی جبران شود. برخی کشورها ممکن است تحت تاثیر شدید تحریم محدودیت‌هایی برای حضور در بازار ایران داشته باشند اما به تدریج با کم‌رنگ شدن آثار تحریم شاهد حضور تکنولوژی‌ها و دانش برتر کشورهای صاحب‌نام نیز خواهیم بود.»‌

قادری با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای بازیافت زباله و تفکیک زباله از مبدا گفت: «زباله طیف وسیعی از کالاهای صنعتی و خانگی را شامل می‌شود و ضروری است تا با تفکیک امکان استفاده مجدد از آن فراهم شود. در این خصوص کم‌کاری شده است و هزینه‌های زیست محیطی متعددی به وجود آمده است.»

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب اظهار کرد:‌ «فرهنگ سازی موجب می‌شود تا پسماند یک معضل و آسیب جدی برای کشور نباشد.»

وی با بیان اینکه بیش از 80 غرفه در دومین نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، خدمات شهری، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته ایجاد شده است، گفت: ‌«140شرکت داخلی و خارجی در دومین نمایشگاه پسماند حضور دارند که نسبت به نخستین نمایشگاه از رشد 40 درصدی برخوردار است. البته موضوع تحریم موجب شده است تا حضور شرکت‌های خارجی با محدودیت‌هایی مواجه باشد.‌‌‌»

قادری خاطرنشان کرد:‌ ‌«این امیدواری وجود دارد که با حضور شرکت‌های صاحب صنعت و تکنولوژی بتوان گام‌های اساسی‌تری در راستای مدیریت پسماند انجام داد.»‌

وی ساعت بازدید از این نمایشگاه را 10 صبح تا 6 بعدازظهر اعلام کرد و افزود: «‌این نمایشگاه از پنج‌شنبه 14 آذر اغاز به کار کرده است و تا یک شنبه 17 آذرادامه خواهد داشت.«

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار