گزارش پانا از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاهای اساسی

بازار بی‌رمق میلی به افزایش قیمت کالاها ندارد

تهران (پانا) - پس از تصمیم سران سه‌ قوه برای سهمیه‌بندی و حذف بخشی از یارانه بنزین این انتظار عمومی برای افزایش قیمت کالا و خدمات شکل گرفته است اما به گفته رئیس اتاق اصناف تهران افزایش قیمت کالا و خدمات نباید بیشتر از 4 درصد باشد چون قیمت گازوئیل که بخش عمده حمل و نقل بین‌شهری را شامل می‌شود، تغییری نداشته است.

کد مطلب: ۹۷۳۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
بازار بی‌رمق میلی به افزایش قیمت کالاها ندارد

به گفته رئیس اتاق اصناف تهران بازار کشش افزایش قیمت ندارد و رکود به گونه‌ای است که فروشندگان حاضر هستند با حاشیه سود بسیار پایین‌تر کالای خود را به فروش برسانند، بنابراین اگرچه انتظار تورمی به دنبال افزایش قیمت بنزین وجود دارد اما تولیدکنندگان و توزیع‌‌کنندگان به دنبال افزایش قیمت نیستند.

پس از بحث افزایش قیمت بنزین بلافاصله اعلام شد که ستاد تنظیم بازار، سازمان بازرسی و سازمان‌های رصدکننده بازار اجازه افزایش قیمت‌ها را در بازار نخواهند داد و براساس محاسباتی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شد حداکثر افزایش قیمت می‌تواند تا 4 درصد باشد که البته در مورد همه کالاها نیست.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در مورد افزایش قیمت‌ها چه نظری دارد؟

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد افزایش کرایه وانت‌بارها و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالا و خدمات می‌گوید برای جلوگیری از افزایش قیمت وانت‌بارها، کامیونت و نیسان وانت‌ها و پیکان وانت‌ها ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر مصوب کرد تا 100 لیتر به سهمیه آن‌ها اضافه شود.

به گفته تابش مسلما این سهمیه به آنها تخصیص می‌یابد و این افزایش بدان معنا است که به اندازه نیاز آنها سهمیه افزایش یافته است.براین اساس هر گونه تغییر قیمت به اندازه 9 درصد قابل قبول است و افزایش نرخ کرایه این دسته از وسایل حمل و نقل تخلف است.

رئیس سازمان حمایت در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی بعد از افزایش قیمت بنزین نیز معتقد است سهم بنزین در هزینه تمام شده تاکسی 9 درصد است و اگر این را بپذیریم با افزایش قیمت بنزین یعنی کرایه هر مسیر فقط 4.5 درصد باید افزایش یابد.

عمده بار حمل و نقل کالا با گازوئیل است که افزایش قیمت نداشته است

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا به تشدید نظارت‌ها بر بازار پس از اصلاح قیمت بنزین اشاره کرد و با بیان اینکه حمل و نقل کالاها بیشتر با گازوئیل است که گران نشده است، اظهار کرد: با این وجود قیمت بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد افزایش داشته است و ممکن است فعالان صنفی و تاجران بار خود را با کامیون یا وانتی حمل کنند و کرایه بیشتری بپردازند.

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: این فعالان اقتصادی نباید افزایش کرایه را روی هر کالا اضافه کنند، بلکه باید کل افزایش قیمت حمل و نقل را تقسیم بر همه کالاها کنند که محاسبات نشان می‌دهد نهایت افزایش قیمت قابل پذیرش چهار درصد خواهد بود، اما بیشتر از این پذیرفته نمی‌شود.

نوده‌فراهانی در پاسخ به اینکه این افزایش قیمت از چه زمانی اعمال می‌شود، گفت: افزایش قیمت چهار درصدی قابل اعمال است.

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: با توجه به نیاز بازار به کنترل و نظارت در ایام شب عید،‌ بازرسی بازار تا بعد از تعطیلات نوروز ۹۹ ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، آمار بازرسی‌های روزانه از اصناف حاکی از شش تا هفت درصد تخلف است، که تغییری نسبت به قبل از افزایش نرخ بنزین نداشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار