در گفت‌وگو با پانا

بی‌مقدار‌، نماینده مجلس: اعتراضات به گرانی بنزین به آتش زیر خاکستر تبدیل شد

باید از خانواده کشته‌شدگان بی گناه عذرخواهی کنند و دیه آن‌ها را نیز بپردازند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی معتقد است که نوع برخورد صورت گرفته با معترضان به افزایش قیمت بنزین سبب شده تا مساله به آتش زیر خاکستر تبدیل شود از این رو مسئولان باید هرچه سریعتر در جهت عذرخواهی و دلجویی از همه مردم ایران برآیند.

کد مطلب: ۹۷۳۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
بی‌مقدار‌، نماینده مجلس: اعتراضات به گرانی بنزین به آتش زیر خاکستر تبدیل شد

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که این روزها در مجلس مطرح شده است، گفت: «این استیضاح به این دلیل مطرح شده است که وزیر کشور ریاست شورای امنیت کشور را برعهده دارد و بنابراین طبیعی است که مسئولیت اتفاقات رخ داده در کشور بعد از ماجرای افزایش قیمت بنزین نیز با او باشد.»

این عضو فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که وزیر کشور چه اقداماتی می‌توانست انجام دهد که انجام نداد، گفت: «حداقل کاری که وزیر کشور باید انجام می‌داد پیش‌بینی اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین بود. او باید با پیش‌بینی اعتراضات مردم محل‌هایی را برای برگزاری صحیح تجمعات در نظر می‌گرفت که این کار انجام نشد.»

این در حالی است که پیشتر دولت برای در نظرگرفتن مکان‌هایی برای اعتراض مردم اقداماتی انجام داده بود که این اقدامات به دلیل مخالفت‌هایی که با آن شد، عقیم ماند.

می‌توانستند محل‌هایی را برای اعتراض مردم در نظر بگیرند

بی‌مقدار یادآور شد: «گذشته از قصور وزیر کشور در درنظرنگرفتن محل‌هایی برای اعتراضات مردمی، نوع برخوردی که بعد از اعتراض‌ها با مردم صورت گرفت نیز نه تنها صحیح نبود بلکه منجر به ورود آسیب‌های جدی به نظام جمهوری اسلامی و همچنین دولت و جامعه شد.»

نماینده مردم تبریز: اگر فردی بی‌گناه کشته شده و به واسطه اشتباه دیگران جان خود را از دست داده، قطعا باید از خانواده‌اش دلجویی صورت گرفته و حتی دیه آن‌ها نیز به صورت تمام و کمال پرداخت شود

نماینده اصلاح‌طلب تبریز با تاکید بر لزوم جبران اشتباهات از سوی مقامات مسئول در قوه مجریه و سایر قوا خاطرنشان کرد: «همه باید از مردم بابت تک تک اشتباهات صورت گرفته در ماجرای افزایش قیمت بنزین عذرخواهی کرده و بکوشند پل‌های اعتماد تخریب شده را مجددا احیا کنند.»

او افزود: «اگر فردی بی‌گناه کشته شده و به واسطه اشتباه دیگران جان خود را از دست داده، قطعا باید از خانواده‌اش دلجویی صورت گرفته و حتی دیه آن‌ها نیز به صورت تمام و کمال پرداخت شود.»

نمی‌توان همه معترضان را با یک چوب راند

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع نگاه برخی از مسئولان به معترضان بیان کرد: «نمی‌توان تمام افرادی را که به ماجرای افزایش قیمت بنزین اعتراض داشتند، به یک چوب راند و نام آنان را مثلا اغتشاشگر گذاشت. امروز برخی مسئولان می‌گویند افرادی آموزش دیده بودند که در کشور تشنج ایجاد کنند، خوب سوال اینجاست چرا مسئولان قبل از افزایش قیمت بنزین این افراد را دستگیر نکردند یا اینکه حداقل پیش بینی برای نوع مواجه با آنان نداشتند.»

بی مقدار یادآور شد: «در این میان دسته دیگری از مسئولان می‌گویند افرادی از خارج از کشور آمده بودند که به اصطلاح اغتشاش کنند، خوب یا باید این افراد را بازداشت می‌کردند یا اینکه مثلا موضوع افزایش قیمت بنزین را یک ماه عقب می‌انداختند تا بتوانند این افراد را بازداشت کنند.»

عضو فراکسیون امید با تاکید بر لزوم توجه به افکار عمومی به هنگام تصمیم‌گیری‌ها خاطرنشان کرد: «اقناع افکار عمومی باید در صدر اقدامات مسئولان باشد. در ماجرای افزایش قیمت بنزین می‌توانستند ابتدا پول‌ها را به حساب مشمولان واریز کنند سپس شروع به صحبت با مردم می‌کردند تا جامعه بداند که افزایش قیمت بنزین در جهت ایجاد عدالت است ولی با روشی که اتخاذ کردند اقناع افکار عمومی به سختی حاصل می‌شود.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به گروه‌هایی که در نتیجه افزایش قیمت بنزین دست به اعتراض زدند، گفت: «تعداد زیادی از کسانی که آمدند و به افزایش قیمت بنزین اعتراض کردند، قشر ضعیف جامعه بودند. اگر پیش از افزایش قیمت بنزین پول‌ها را پرداخت می‌کردند یا اینکه سهمیه وانت‌بارها را به طور دقیق در نظر می‌گرفتند، مردم تا این حد عصبانی نمی‌شدند. مسئولان می‌گویند این کار را نکردند چون می‌ترسیدند پمپ بنزین‌ها شلوغ شود اما می‌توانستند با روش‌هایی از این مساله نیز جلوگیری کنند. حداقلش این است که آقایان می‌توانستند با نمایندگان مشورت کنند تا نمایندگان مجلس در جهت اقناع مردم تلاش کنند ولی اینکار را هم نکردند.»

معترضان جزء دهک‌های پایین درآمدی بودند

بی‌مقدار افزود: «براساس گزارش‌هایی که خودشان در نشست مشترک کمیسیون شوراها و امنیت ملی ارائه کردند، عمده معترضان از دهک‌های 10، 11 و 12 جامعه یعنی فقیرترین دهک‌ها بودند. وزیر کشور باید این مسائل را پیش بینی می‌کرد و حداقل با استقرار نیروهای امنیتی در محل‌های حساس، تدابیری برای جلوگیری از ورود آسیب بیشتر به مردم و کشور را اتخاذ می‌کرد. امروز چندین هزار نفر بازداشت شده‌اند و ده‌ها نفر نیز کشته شدند ولی آمار آن را هم ارائه نمی‌دهند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: «وزیر کشور حداقل باید این مسائل را پیش‌بینی می‌کرد و از نیروهای امنیتی می‌خواست نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند نه اینکه با این قبیل اقدامات کاری کنند که مساله به آتش زیر خاکستر تبدیل شود. بنابراین باید از تک تک مردم دلجویی کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار