گزارش پانا از تعداد خانه‌های خالی پس از تحولات بازار مسکن در ۲ سال اخیر

چرا خانه‌های خالی میل به کاهش ندارند

تهران (پانا) – بازار مسکن در دو سال اخیر با تحولاتی بسیاری همراه بوده است. آنگونه که فعالان بخش مسکن می‌گویند این تحولات بر کاهش تعداد خانه‌های خالی در کشور بی‌تاثیر بوده به این دلیل که ایجاد سامانه جامع املاک و وضع مالیات برخانه‌های خالی عملیاتی نشده است.

کد مطلب: ۹۷۰۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
چرا خانه‌های خالی میل به کاهش ندارند

برخی از کارشناسان معتقدند تحول‌های قیمتی و افزایش یا کاهش‌ها در این بازار می‌تواند محرک لازم برای کاهش تعداد خانه‌های خالی باشد. این پرسش مطرح است که آمار تعداد خانه‌های خالی با نوسان‌های قیمتی در دو سال گذشته کاهش داشته است یا خیر؟

مطابق استاندارد جهانی، نسبت خانه‌های خالی بین ۴ تا ۶ درصد کل واحدهای یک شهر یا کشور است. به عبارت دیگر حداکثر ۴ تا ۶ درصد از خانه‌های هر شهر باید برای مواقع نقل‌ و انتقال مسکن یا مهاجرت و تقاضای جدید خالی باقی بماند. با این حال در کشور دو برابر و در تهران بیش از دو برابر این استاندارد خانه خالی وجود دارد.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در استان تهران ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ۴۹۰ هزار واحد معادل ۱۳ درصد از این تعداد خالی است و با توجه به رکود ساخت و ساز احتمالا تعدادی از واحدهای خالی دارای سکنه شده است. با این حال آمار خانه های خالی تهران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: «تحولات دو سال اخیر بازار مسکن بر کاهش یا افزایش تعداد خانه‌های خالی بی‌تاثیر بوده است و همان آماری که در گذشته وجود داشته است تثبیت شده است.»

وی افزود: «هیچ اقدامی که منجر به کاهش تعداد خانه‌های خالی شود اجرایی نشده است. وضع مالیات برخانه‌های خالی و اعلام آمار واقعی و شفاف آن در سایت سامانه املاک که هنوز راه‌اندازی نشده است از جمله دلایلی است که در عدم کاهش تعداد خانه‌های خالی موثر بوده است.»

وضع مالیات بر خانه خالی کار چندان ساده‌ای نیست

رهبر عنوان کرد:‌ «وضع مالیات برخانه‌های خالی کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به بازدیدهای میدانی دارد که اگر سامانه‌ای نباشد تا این بازدیدها را ثبت و بررسی کند بازدیدهای میدانی نیز تنها هزینه‌بر خواهد بود.»

وی درباره پیش‌بینی قیمت مسکن در ادامه سال نیز گفت: «قیمت مسکن در ماه‌های پیش‌رو و باقی‌مانده از سال با افزایش همراه نخواهد بود و حتی پیش‌بینی می‌شود در پایان زمستان با کاهش نیز همراه باشد.»

اگرچه پروانه اصلانی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نظری متفاوت دارد و می‌گوید تعداد خانه‌های خالی از سکنه کاهش یافته است.

وجود 2 میلیون و 580 هزار خانه خالی در کل کشور

وی گفت: «آمار ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار خانه خالی در کل کشور مربوط به سال ۱۳۹۵ است. بعد از رشد معاملات و رشد قیمت در سال ۱۳۹۶ بسیاری از خانه‌های خالی وارد بازار شد. واحدهایی که خالی از سکنه باقی مانده عمدتا لوکس است و ما به عنوان سیاست‌گذار نمی‌توانیم روی آنها حساب کنیم؛ هرچند تمایل داریم که وارد بازار مصرف شوند.»

به گفته او ارزیابی من این است که تعداد واحدهای خالی بسیار کاهش یافته و اگر سرشماری جدیدی صورت بگیرد قطعا آن حجم از خانه‌های خالی را نخواهیم داشت.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مورد قیمت مسکن با سایر کارشناسان این بخش هم عقیده است و می‌گوید قیمت مسکن در ماه‌های آینده افزایش نمی‌یابد؛ مگر این‌که تحولات پیش‌بینی نشده‌ای در فضای کلی اقتصاد ایجاد شود.

وی افزود: «آینده بازار مسکن، بسیار وابسته به سایر حوزه‌ها از جمله اقتصاد کلان و اقتصاد خانوار است. ما تلاش می‌کنیم با تشویق به عرضه مسکن، عمر رکود را کوتاه کنیم ولی لزوما همه‌ی اقدامات مربوط به ما نیست.»

گفتنی است قیمت مسکن شهر تهران در اولین ماه پاییز پس از دو افت ماهیانه با توقف روند کاهشی مواجه شد اما افزایش چندانی هم نیافت و تنها یک درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت.

براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مهر ۱۳۹۸ به ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب یک درصد و ۴۸.۸ درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که مطابق همین آمار طی دو ماه قبل از آن قیمتها دو افت ۳.۱ و ۳.۵ درصد ماهیانه را تجربه کرده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار