واکنش‌ها به چهارمین گام کاهش تعهدات هسته‌ای ایران 

تهران (پانا) - اتحادیه اروپا، روسیه و فرانسه از اجرای گام چهارم هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.

کد مطلب: ۹۶۶۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش یورونیوز، در پی دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای آغاز گام چهارم کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام،‌ اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از تصمیم ایران مبنی بر اجرای گام چهارم هسته‌ای اعلام کرد این تصمیم برجام را به خطر می‌اندازد. سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ آبان گفت: «ما از تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی که رئیس جمهور روحانی امروز آن را اعلام کرد، نگرانیم و از ایران می‌خواهیم از تمامی فعالیت‌هایی که در مغایرت با تعهدات برجامی این کشور است صرف نظر کند [...] زیرا حفظ برجام روز به روز دشوارتر می‌شود.»

کاخ کرملین در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۴ آبان منتشر شد با یادآوری این که از قصد ایران برای عملی ساختن گام چهارم کاهش تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای «نگران» است، تأکید کرد که مسکو مایل است برجام همچنان پابرجا بماند. روسیه به همراه بریتانیا، چین، فرانسه و آمریکا از امضاکنندگان توافقنامه هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ است.

فرانسه با یادآوری این که کاهش تعهدات برجامی ایران بر خلاف برجام است، مقام‌های تهران را به تجدید نظر در تصمیم خود دعوت کرد. پاریس ضمن ابراز نگرانی خود از این تصمیم گفته است منتظر گزارش آژانس انرژی اتمی در مورد فعالیت ایران می‌ماند.

انیس ون‌درمول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ساعاتی پس از اعلام گام چهارم هسته‌ای ایران از سوی حسن روحانی گفت: «اعلام روز ۵ اکتبر (۱۴ آبان) ایران مبنی بر افزایش ظرفیت غنی‌سازی مغایر با توافق‌نامه وین است که در این زمینه برای ایران محدودیت شدید پیش‌بینی کرده است. ما به همراه شرکایمان منتظر گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اعلام ایران و فعالیت‌های این کشور می‌مانیم.»

این دیپلمات فرانسوی از ایران خواست تا «به تمام تعهدات خود عمل کرده و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار