انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از تحریم‌های آمریکا: سلامت میلیون‌ها ایرانی در خطر است

تروریستی خواندن سپاه می‌تواند زندگی ۱۱ میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد

تهران (پانا) - سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی ایالات متحده آمریکا را متهم به در خطر قراردادن حق سلامت و بهداشت ایرانیان از طریق اعمال تحریم‌های گسترده کرده است.

کد مطلب: ۹۶۴۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از تحریم‌های آمریکا: سلامت میلیون‌ها ایرانی در خطر است

بعد از آغاز تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی و اذعان مقامات آمریکایی به حداکثری و بی‌سابقه بودن این تحریم‌ها، مقامات ایرانی بارها و بارها این اقدام را جنایت جنگی توصیف کرده و از مشکلات ایجاد شده بر سر راه ورود دارو به ایران انتقاد کردند حالا دیده‌بان حقوق بشر نیز با تایید اظهارات مقامات ایرانی، تحریم‌های همه‌جانبه واشنگتن را اقدامی علیه سلامت و بهداشت ایرانیان توصیف کرده است.

این سازمان حقوق بشری همچنین از دولت ایالات متحده آمریکا خواسته تا هرچه سریع‌تر به بانک‌ها و شرکت‌های سراسر جهان اعلام کند که در صورت صدور دارو و سایر کالاهای اساسی به ایران با هیچ مشکل حقوقی، مالی یا جریمه‌های ناشی از نقض تحریم‌ها مواجه نخواهند شد.

این گزارش با عنوان «فشار حداکثری: آسیب تحریم‌های اقتصادی آمریکا به حق سلامت ایرانیان» بامداد امروز (سه‌شنبه) توسط دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده است.

براساس آنچه که دوویچه‌وله منتشر کرده، این گزارش ۴۷ صفحه‌ای که شعار «فشار حداکثری» ترامپ را به چالش کشیده و تاکید کرده که «محدودیت‌های ناظر بر عملیات بانکی در کنار حملات لفظی مقام‌های آمریکایی توانایی ایران در وارد کردن دارو و تجهیزات پزشکی را به شدت پایین آورده و به حق بهره‌وری مردم ایران از تندرستی صدمه زده است.»

مسئولیت آمریکا در قبال سلامت ایرانیان

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «با این که مقام‌های آمریکایی مواد دارویی و نیازهای انسانی را از دایره تحریم‌های خود بیرون گذاشته‌اند اما شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و اروپایی همچنان از بیم فشارهای ایالات متحده از هرگونه معامله با ایران خودداری می‌کنند. طبق قوانین بین‌المللی، دولت آمریکا ملزم است مسئولیت خود را در آسیب زدن به وضعیت تندرستی و درمان در ایران قبول کند.»

سارا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر نیز در همین زمینه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «مقامات دولت ترامپ ادعا می‌کنند که در کنار مردم ایران ایستاده‌اند اما رژیم تحریم‌های سنگین و بسیار گسترده آمریکا در حال آسیب زدن به حق سلامت ایرانیان از جمله دسترسی به داروهای نجات‌دهنده زندگی است.»

او تاکید کرد: «شبکه جامع تحریم‌های آمریکا منجر به این شده است که بانک‌ها و شرکت‌ها از تجارت بشردوستانه با ایران عقب بکشند و ایرانیان متبلا به بیماری‌های نادر یا پیچیده از دسترسی به داروها و درمان مورد نیازشان محروم بمانند.»

خطر در کمین میلیون‌ها ایرانی

دیده‌بان حقوق بشر برای تهیه این گزارش در فاصله نوامبر ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۱۹ با ۲۱ نفر از کارشناسان امور پزشکی و دارویی در ایران گفت‌وگو کرده و با تکیه بر اطلاعات دست اول و همچنین آمار رسمی نهادهای ایرانی نتیجه‌گیری می‌کند که واردات داروهای اساسی به ایران به شدت محدود شده است.

هدف دونالد ترامپ آن است که با اعمال «حداکثر تحریم‌ها» بر ایران این کشور را به انزوای مالی و رکود اقتصادی بکشاند اما به گفته دیده‌بان حقوق بشر «تحریم‌های حداکثری، سلامتی میلیون‌ها ایرانی را به خطر انداخته است.»

این نهاد حقوق بشری تأکید می‌کند که «به علت تحریم‌ها، صنعت پزشکی ایران به ویژه در درمان بیمارانی که به بیماری‌های نادر مبتلا و به مداوای ویژه نیازمند هستند، ناتوان شده است.»

این سازمان حقوق بشری با یادآوری پیامدهای تحریم‌های حداکثری واشنگتن علیه تهران تأیید می‌کند که «امروز در سطح جهان تعداد بسیار اندکی از شرکت‌های مالی و بنیادهای تجارتی هستند که حاضرند همچنان با ایران دادوستد داشته باشند. بیشتر شرکت‌ها توجه ندارند که آمریکا دارو و سایر اقلام و نیازهای اساسی را مستثنی کرده است.»

تناقض به سبک واشنگتن

گزارش دیده‌بان حقوق بشر در ادامه به اظهارات اخیر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ، سکان‌دار فعلی کاخ ریاست جمهوری آمریکا نیز اشاره شده است. او اخیرا در اظهاراتی هرگونه نقض حقوق ایرانیان به وسیله تحریم‌ها را رد و تاکید کرده بود که «دولت فعلی آمریکا به ادامه جریان بی‌قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به مردم ایران که برای چهل سال از بی‌کفایتی این رژیم فاسد آسیب دیده‌اند، متعهد می‌ماند.»

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه گزارش با اشاره به اظهارات فوق این مقام آمریکایی آورده است: «با وجود این، مقامات آمریکایی پیامی تناقض‌آمیز فرستاده و گفته‌اند که راهبردشان در واقع این است که آن قدر سختی برای مردم ایران ایجاد کنند که آن‌ها و دولتشان را وادار به تغییر رفتار کنند. این نسخه‌ای برای نقض حقوق اقتصادی ایرانیان است.»

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر به خبرنگار CBS گفته بود: «وضعیت برای مردم ایران بسیار بدتر شده است و اطمینان داریم که این منجر به این می‌شود که مردم ایران قیام کنند و رفتار رژیم را تغییر دهند.»

لزوم ایجاد کانال مالی برای انتقال دارو به ایران

این نهاد بین‌المللی در تماس با چندین بانک و مؤسسه مالی دریافته است که آن‌ها برای پرهیز از هرگونه مخاطره و جریمه، از هر نوع تراکنشی با داخل ایران خودداری می‌کنند. گزارش دیده‌بان حقوق بشر به یک نمونه مشخص اشاره کرده و آورده است: «یک شرکت اروپایی که همواره به ایران بانداژهای مخصوص برای بیماری‌های استخوانی صادر می‌کرد، از صدور این کالای درمانی به ایران منصرف شده است.»

به گفته دیده‌‌‌بان حقوق بشر، نه تنها شهروندان ایرانی که مهاجران ساکن ایران نیز به علت تحریم‌های ایالات متحده زیر فشار قرار گرفته‌اند.

یان انگلند، دبیرکل شورای امور پناهندگان در نروژ که از هزاران پناهنده افغان مقیم ایران حمایت می‌کند پیشتر گفته بود: «ما اکنون یک سال است که تلاش می‌کنیم برای فعالیت انسانی خود اعانه‌های مالی به ایران بفرستیم، اما همه جا با مانع روبرو شدیم. نه بانک‌های نروژی حاضرند کمک‌های نقدی ما را به ایران ارسال کنند و نه بانک‌های بین‌المللی.»

دیده‌‌‌‌‌بان حقوق بشر همچنین از دولت ایالات متحده خواسته است که با ایجاد کانال‌های مالی قابل‌اعتماد، از صدور دارو و تجهیزات پزشکی به ایران اطمینان حاصل کند تا مردم ایران بیش از این قربانی سیاست دولت‌ها نشوند و عذابی غیرضروری را تحمل نکنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در عین حال به افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لیست گروه‌های تروریستی مدنظر آمریکا واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرده است. این سازمان تاکید کرده که «این موضوع می‌تواند زندگی ۱۱ میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار