بیش از ۷۶ هزار ایرانی نام‌خانوادگی خود را تغییر دادند

تهران (پانا) - به‌گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال ۷۶هزارو ۴۶۲ایرانی نام خانوادگی خود تغییر یا اصلاح کردند.

کد مطلب: ۹۶۴۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۷۶ هزار ایرانی نام‌خانوادگی خود را تغییر دادند

به‌گزارش ایرنا، سیف‌الله ابوترابی روز سه‌شنبه افزود: در ۶ماه سال گذشته نیز ۱۰۲هزارو ۱۱۳ رکورد در پایگاه اطلاعات جمعیت به‌دلیل جایگزینی و یا اصلاح نام خانوادگی تغییر داشت.

او خاطرنشان کرد: برابر ماده ۹۹۷ قانون مدنی هر کس باید دارای نام‌خانوادگی باشد و همچنین برابر ماده ۴۱ قانون ثبت‌احوال نام‌خانوادگی فرزند، همان نام‌خانوادگی پدر است.

ابوترابی در توضیح قانونی ۴۱ ثبت احوال تصریح کرد: دارنده حق تقدم نام‌خانوادگی کسی است که برای اولین‌بار در قلمرو هر اداره ثبت‌احوال مستقل نامخانوادگی خاصی به نام او ثبت و مختص او شناخته شده باشد و همچنین حق تقدم نام‌خانوادگی پس از فوت دارندگان آن به ورثه قانونی او منتقل میشود، دارنده حق‌تقدم نام‌خانوادگی یا وارث قانونی او می‌توانند اجازه استفاده از نام‌خانوادگی خود را به اشخاص دیگر مشروط به آنکه محل صدور شناسنامه آنان یکی باشد بدهند.

شرایط تغییر نام‌خانودگی

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال گفت: اشخاص می‌توانند در مواردی که پیش‌بینی شده است درخواست تغییر نام‌خانوادگی کنند مانند: نام‌خانوادگی بیش از دو کلمه و یا بیش از یک کلمه و یک حرف یا عدد یا پسوند و یا به‌طور مطلق یا مضاف نام محل باشد، مانند: دو اصل تهرانی، علی‌نژاد مطلق، عدنان تکان‌تپه تهرانی، آحسینی‌پور، طباطبائی ط.

او افزود: همچنین اینکه نامخانوادگی از واژه‌های مستهجن و ناپسند ترکیب شده باشد، مانند: گداپور، پدرسوخته، لش و یا اینکه نامخانوادگی از واژههای خارجی باشد، مانند: علی‌اف برای ایرانیان غیرمهاجر یا آراکلیان برای مسلمانان.

ابوترابی در ادامه شرایط تغییر نامخانوادگی به اینکه نامخانوادگیهای مذموم که مغایر ارزشهای فرهنگ اسلامی است هم اشاره و تاکید کرد: اسامی محل بهطور مطلق و مضاف: مانند کرجی، افخمی تبریزی.

او اعلام کرد: در این مورد تبصرههایی نیز مانند حذف نام محل از نام خانوادگی اشخاص بدون رعایت مقررات مربوط به دارنده حقتقدم نامخانوادگی انجام خواهد شد، مانند حسینی شیرازی به حسینی یا اکبری علیآبادی به اکبری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: حذف نام ایلات و عشایر و حِرف و مشاغل از نامخانوادگی اشخاص بدون رعایت مقررات دارنده حقتقدم نیز انجام خواهد شد، مانند: کوراوند به رسولی و محمدی نقاش به محمدی.

سخنگوی سازمان ثبتاحوال گفت: واژههائی که از القاب و اسامی مربوط به عناوین علمی اعم از درجات و مؤسسات علمی مانند دکتر، دانشگاه و یا مناصب دولتی از لشکری و کشوری بهصورت مطلق باشد مانند: سرهنگ، شهردار نیز از دیگر شرایط تغییر نامخانوادگی محسوب میشود.

استفاده از نام خانوادگی همسر برای زوجه تا زمانی‌که در قید زوجیت باشد بلامانع است

او تاکید کرد: استفاده از نام‌خانوادگی همسر برای زوجه تا زمانی‌که در قید زوجیت باشد با ارائه اجازه‌نامه از شوهر بدون رعایت حق‌تقدم بلامانع است و در صورت وقوع طلاق با اعتراض زوج سند سجلی و شناسنامه زوجه به نامخانوادگی اولیه برگشت داده می‌شود و پس از فوت همسر تا زمانی‌که زوجه شوهر دیگری اختیار نکرده باشد، کماکان می‌تواند از نامخانوادگی همسر متوفایش استفاده کند یا به نامخانوادگی اولیه خود برگردد.

شرایط تغییر نامخانوادگی پدر و فرزندان او

ابوترابی گفت: در صورتیکه نامخانوادگی پدری تغییر یابد، تغییر نامخانوادگی فرزندان کمتر از ۱۸ سال با درخواست کتبی پدر و تغییر نام خانوادگی فرزندان کبیر او بدون رعایت حقتقدم و با ارائه اجازهنامه از پدر ممکن خواهد بود و هرگاه پدری نامخانوادگی خود را تغییر و فوت کند هر یک از فرزندان متوفی می‌توانند برابر تبصره ماده ۴۱ قانون ثبتاحوال نامخانوادگی خود را به نامخانوادگی پدر تغییر دهند.

او اعلام کرد:‌ هر یک از اشخاص دارای نامخانوادگی قابل تغییر باشند میتوانند با مراجعه به اداره ثبتاحوال محل اقامت نسبت به درخواست تغییر نامخانوادگی اقدام شامل: اشخاص ۱۸ سال به بالا، اشخاص کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال در صورتیکه نامخانوادگی پدر تغییر کرده باشد و قیم یا وصی برای اطفال تحتسرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار