ربیعی: اگر به لیست سیاه FATF برویم تسلط اطلاعاتی بیگانگان بیشتر می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت دوازدهم معتقد است که قرارگیری جمهوری اسلامی در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی سبب افزایش اشراف و تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ایران می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۳۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: اگر به لیست سیاه FATF برویم تسلط اطلاعاتی بیگانگان بیشتر می‌شود

علی ربیعی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به مسائل مطرح شده درباره سرنوشت لوایح CFT و پالرمو اظهار کرد: «CFT و پالرمو برای ما بسیار مهم است. امروز صبح قبل از جلسه هیات دولت جلسه‌ای در این زمینه تشکیل شد. تحلیل ما این است که اگر ما به لیست سیاه FATF برویم تسلط اطلاعاتی بیگانگان بر ما بیشتر می‌شود؛ یعنی بر خلاف تصور آنهایی که معتقدند اگر به FATF بپیوندیم تسلط اطلاعاتی بر ما بیشتر می‌شود.»

او ادامه داد: «امروز مطرح شد آن‌ها حتی می‌توانند ردیابی کنند که یک پول از چه طریقی برای تامین مخارج یک زندانی ایرانی در خارج از کشور ارسال می‌شود. ما در دولت معتقدیم نپیوستن به لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف هم به ما اتهام وارد می‌کند و هم موجب اشراف اطلاعاتی بیشتر در کشور می‌شود. تحفظ‌های ما نیز هیچ مشکل امنیتی برایمان درست نمی‌کند.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه «پیوستن به این لوایح بیشتر به نفع منفعت ملی است و این لوایح نباید رد شود»، تصریح کرد: «ما نباید بی‌خود بهانه به دیگران بدهیم. اکنون می‌گویم که ما وارد لیست سیاه نشده‌ایم پس باید مقاومت کنیم. همین‌ها بوده‌اند که می‌گفتند مگر آمریکا از برجام خارج می‌شود؟ ولی آمریکا خارج شد. دولت به مقاومت در برابر فرد زورگویی مثل ترامپ اعتقاد دارد. اما ما معتقدیم مقاومت باید جایی انجام شود که ارزش دارد. دولت در زمینه مقاومت از دیگران پیشتازتر است.»

سران قوا بر تصویب FATF تاکید داشتند

این مقام مسئول درباره‌ تصویب لوایح FATF در جلسه سران قوا خاطرنشان کرد: «این موضوع در دو جلسه سران قوا مطرح شد و اعضا بر اجرای این لوایح تاکید داشتند. مصوبات این جلسات نیز به استحضار رهبری می‌رسد.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه «تحفظ‌هایی که در FATF در نظر گرفته‌ایم هیچ مشکل امنیتی برای ما ایجاد نمی‌کند»، گفت: «ما در شبکه بین‌المللی مخابرات و عضو پروتکل‌های آن هستیم. منفعت ملی ما بیشتر در این است که این لوایح رد نشود و به این پروتکل ها بپیوندیم و بیخودی بهانه ندهیم. بعضی‌ها می‌گفتند که مگر شما را در لیست سیاه قرار دادند. شما مقاومت کنید شما را در لیست سیاه قرار نمی‌دهند. همین‌ها بودند که می‌گفتند مگر آمریکا از برجام خارج می‌شود دیدیم که خارج شد در قطعنامه‌ها هم همین استدلال بود.»

ربیعی گفت: «دولت معتقد است که در مقابل زورگویی مثل ترامپ که از برجام خارج شده است باید مقاومت کنیم البته ما باید مقاومت را جایی انجام دهیم که ارزش داشته و جای درست باشد. البته الان بحث مقاومت مطرح نیست چرا که ما در امر مقاومت حتماً پیشتاز هستیم و منافع ملی را بیشتر در نظر می گیریم و به این مساله اعتقاد داریم.»

هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر منع به‌کارگیزی منشی زن نداشتیم

او همچنین درباره بخشنامه‌ای در مورد ممنوعیت استفاده از منشی زن در دولت گفت: «هیچ بخشنامه‌ای از دولت برای منشی و این مسایل صورت نگرفته است. اصلاً ما در این دوران و عصر برگردیم بگوییم که جنسیت منشی چی باشد یا نباشد، درست است؟ خوشبختانه زنان هم در دانشگاه‌ها و هم در مناصب مدیریتی رشد کرده‌اند. این بخشنامه را از سمت دولت کاملاً تکذیب می‌‌کنیم.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه و اینکه دولت می خواهد کشور را با مالیات اداره کند، و این موضوع نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است، گفت: «این نگرانی مردم است یا نگرانی تحلیلگران اقتصادی است چرا که یکی از نقدهایی که به اقتصاد ایران وارد می‌شود این است که می گویند که اقتصاد ایران با درآمدهای نفتی اداره می‌شود. درآمدهای کشور با درآمدهای نفتی ترکیب شده بود که این اصلاً به عنوان بیماری اقتصاد ایران مطرح شده است البته این انتقاد و بیماری از زمانی که نفت در کشور استخراج شد و با زندگی مردم پیوند خورده است. این تصمیم درستی است که بخواهیم کشور را بدون نفت اداره کنیم اما الان نمی توانیم به یکباره بگوییم همه کشور را می توانیم بدون نفت اداره کنیم.»

از مذاکره استقبال می‌کنیم

سخنگوی دولت یادآورشد: «این تصمیم که اداره دولت در بودجه جاری از نفت جدا شود و درآمدهای نفت به توسعه کشور پرداخته شود تصمیم درستی است و قطعاً آثار تورمی و مالیاتی نخواهد داشت چرا که آن اندازه که در بودجه برای درآمدهای نفتی پیش ینی می شود حتماً از طریق دیگر تامین می‌شود بنابراین این تصمیم به نفع اقتصاد ایران و نسل آینده است و به زندگی مردم هم فشاری وارد نخواهد کرد.»

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوالی درباره آزاد شدن بخشی از منابع ارزی ایران در امارات گفت: «من در این مورد اطلاعاتی ندارم اما بهبود روابط در کشورهای منطقه اتفاقی است که رخ می‌دهد. اخیراً هم دولت عربستان سعودی بحثی کردند، فارغ از آن دو موضوعی سلاح هسته ای و کمک ایران که به آنها اساساً ربطی ندارد و در حیطه آنها نیست که اعلام نظر کنند، استقبال می‌کنیم و قبلاً هم ما اعلام آمادگی کردیم و برای روابط دو جانبه و حفظ امنیت منطقه پیام‌هایی رد و بدل شده است و از این نوع حرف زدن‌ها استقبال می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار