در گفت و گو با پانا مطرح شد:

واسطه‌گری عامل گرانی مرغ و تخم مرغ/نظارت بر واسطه‌ها بیشتر شود

خبرگزاری پانا: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ به دلیل زیاده خواهی واسطه ها است گفت: دولت برای کنترل بازار باید بیشترین تمرکز خود را بر واسطه ها به ویژه واسطه های مواد اولیه داشته باشد.

کد مطلب: ۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد

فرهاد خرمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به اینکه در اقتصادهای توسعه یافته میزان سود واسطه ها به مراتب کمتر از تولید کننده است، اظهار داشت: در چنین شرایط سرمایه گذاران برای کسب سود بیشتر سرمایه خود را به سمت بازار تولید حرکت داده و باعث رشد تولید ناخالص ملی می شوند.

وی ادامه داد: تعیین مالیاتهای سنگین بر عملکرد واسطه ها یکی از راهکارهایی است که هزینه آنها را افزایش داده و از طرف دیگر درآمد دولت از محل مالیاتها را به صورت قابل توجهی رشد می دهد؛ از طرف دیگر دولت می تواند بخشی از مالیات اعمال شده بر تولید کننده را معاف کند تا به این وسیله تولیدکنندگان امید به زندگی بیشتری پیدا کنند.

این اقتصاددان تاکید کرد: واسطه گری یک بیماری طولانی مدت در اقتصاد ایران است و مربوط به پس از انقلاب نیست؛ واسطه ها نه تنها برای اقتصاد سود آور نیستند بلکه هزینه مصرف کننده را افزایش داده و شاخص های تورم و بی کاری را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد.

خرمی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته تجارت الکترونیک توانسته است جایگزین مناسبی برای واسطه ها باشد و به همین جهت می توانند کالا را با قیمت تمام شده کمتر عرضه کنند اما در ایران این واسطه است که با ذخیره سازی کالا و توزیع در شرایط کمبود عامل افزایش قیمت ها می شود.

به اعتقاد وی، گرانی مرغ و تخم مرغ نیز به دلیل نقش آفرینی همین واسطه ها است که اجازه نمی دهند عرضه در بازار نسبت به تقاضا افزایش یابد و همیشه با عرضه قطره چکانی بازار را مدیریت می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار