آیین روضه‌خوانی سنتی اربعین در ابرکوه

ابرکوه (پانا) - آیین روضه‌خوانی سنتی اربعین حسینی در حسینیه شهیدان آدمی ابرکوه برگزار شد

کد مطلب: ۹۶۲۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
آیین روضه‌خوانی سنتی اربعین در  ابرکوه

از جمله مهم‌ترین آداب عزاداری کهن و بسیار قدیمی در ابرکوه، مراسم روضه‌خوانی و پوش زنی بوده است. بدین ترتیب که بر فراز خانه‌هایی که محل روضه بود، پوش‌های بسیار بزرگ توسط جمعی از خادمان حسینی و جوانان برافراشته می‌شد .

این دو سنت با گذشت سال‌های بسیار زیاد و تشکیل و راه‌اندازی هیئت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی در ابرکوه، همچنان پا برجا بوده و امروزه نیز به همان سبک و شیوه گذشته برگزار می‌شود .

یکی از مراسمات روضه مربوط به حسینیه شهیدان حسین، محمد و عبدالرحمن آدمی است که به همت خانواده شهید حسین آدمی در ایام اربعین به مدت سه شب برگزار می‌شود و پیش از برگزاری این آیین نیز، پوش روضه توسط جمعی از جوانان بر روی خانه نصب می‌شود .

برادر شهیدان آدمی دراین‌باره اظهار کرد: این مراسم در محیطی کاملاً سنتی، به یاد شهیدان آدمی و با هدف احیاء سبک عزاداری سنتی ابرکوه، برپا می‌شود. در شب اربعین عزاداران میهمان خوان گسترده سالار شهیدان خواهند بود و در صبح چهلمین روز شهادت امام حسین (ع)، مراسم قرائت زیارت اربعین برگزار می‌شود .

علی‌اکبر آدمی تصریح کرد: تبلیغات این آیین ارزشمند بر عهده خود مردم بوده و آنان همه‌ساله موجب جذب عزاداران بیشتری می‌شوند. ضمن اینکه آغاز مراسم روضه‌خوانی سخنرانی یکی از روحانیون شهر بوده و در پایان نیز نوای گرم یکی از مداحان شور خاصی را به عزاداری می‌بخشد .

آدمی همچنین از معرفی کتاب «فرشته یا آدمی» در مراسم روضه‌خوانی خبر داد که به قلم رحیم میرعظیم و پیرامون زندگی شهید حسین آدمی به رشته تحریر درآمده است .

گفتنی است مراسم پوش زنی در گذشته با آیین خاصی همراه با چاووشی خوانی انجام می‌شد و بزرگ‌ترین پوش‌های ابرکوه در خانه نائب زینل محله گل‌کاران و قیومی‌ها در محله درب قلعه برپا می‌شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار