تحلیل- عبدالباری عطوان؛

نشست آتی اردوغان و پوتین احتمالا اسد و همتای ترکیه‌ای‌اش را پای میز بنشاند

تهران (پانا) - نشستی که میان رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه طی روزهای آینده در مسکو برگزار می‌شود احتمالا گذرگاهی برای بازگشت روابط ترکیه و سوریه و احیای معاهده آدانا بین دو کشور و انجام برخی اصلاحات و برگزاری مراسمی با امضای معاهده در حضور بشار اسد و رجب طیب اردوغان با نظارت پوتین خواهد بود.

کد مطلب: ۹۶۲۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نشست آتی اردوغان و پوتین احتمالا اسد و همتای ترکیه‌ای‌اش را پای میز بنشاند

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: "این سناریویی که رهبری روسیه با توجه زیاد آن را تهیه کرده چه بسا نقطه پایان جنگ در سوریه و خروج تمامی نیروهای خارجی از آن و بازگشت حاکمیت رسمی به تمامی خاک و گذرگاه‌های مرزی‌اش باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با روشی حساب‌شده و با دقت فضا را برای این سناریو هموار کرد؛ آن زمان که در چیدن مقدمات مذاکرات محرمانه میان دولت سوریه و رهبران اداره خودمختار کردها در شمال سوریه موفق شد. او این رهبران عاق شده را به آغوش مادرشان بازگرداند و باعث شد آن‌ها با ارتش سوریه در یک جبهه در مقابل حمله ترکیه بایستند؛ مساله‌ای که رهبری ترکیه را غافلگیر کرد و گزینه‌های سیاسی و نظامی‌اش را کاهش داد.

مساله‌ای که بیشتر موجب نگرانی روسیه می‌شود وقوع برخورد نظامی میان ارتش ترکیه و سوریه است که باعث می‌شود در تنگنایی قرار بگیرد و مجبور شود یکی از دو جبهه را علیه دیگری انتخاب کند و تمامی دستاوردهای روسیه در سوریه را از بین برده و موجب فروپاشی روند سیاسی می‌شود که بعد از تکمیل بندهای قانون اساسی جدید سوریه در حال تکمیل شدن کامل است.

ورود نیروهای ارتش سوریه به شرق فرات و کنترل بیشتر ذخایر نفتی و گازی در شرق دیرالزور بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از آن و تقویت سیطره خود بر شهر منبج، رقه، تل تمر و عین العرب بعد از توافق با کردها و استقرار در طول مرزهای شمالی به ترکیه ثمره برنامه‌ریزی روسیه است که اجرای آن به آرامی و براساس گام‌های حساب‌شده دقیق و به دور از چشم رسانه‌ها پیش می‌رود.

زمانی که الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه به سوریه تأکید می‌کند که ترکیه حق ندارد نیروهایی را به صورت رسمی در سوریه مستقر کند" جزئیات سناریویی را فاش می‌کند که نردبان را برای رجب طیب اردوغان قرار داد تا در امنیت و سلامت از درخت بحران کنونی پایین بیاید و به معاهده آدانا بازگردد.

اظهارات مسکو درباره توافق با دیدار امنیتی نظامی ترکیه و سوریه در سوچی تمامی چیزی را که درباره این بازگشت ذکر کردیم تأیید می‌کند چراکه این دیداری که در آن فرماندهان ارشد امنیتی و نظامی دو طرف حضور دارند و بعید نیست رهبران دستگاه‌های اطلاعات دو طرف نیز حضور داشته باشند همان چیزی است که ساختار جدیدی را برای این معاهده قبل از نشست دوجانبه پوتین و اردوغان ایجاد خواهد کرد.

آیا دیدار میان روسای جمهوری سوریه و ترکیه نزدیک است و آیا شاهد دست دادن‌های گرمی خواهیم بود که صفحه جنگ و اختلافات میان دو کشور را در میان لبخندهای پوتینی که همواره چهره درهم کشیده است، خواهد بست؟

پاسخ بله است چراکه تجارب هفت سال گذشته ثابت کرد که مسکو هر بار که گامی درباره بحران سوریه برداشته تمام اهداف خود را به طور کامل محقق کرده است. معاهده جدید آدانا حلقه نجاتی برای همگان خواهد بود".

انتهای پیام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار