معاون آموزش ابتدایی استان همدان:

توجه به حقوق کودکان از اولویت های آموزش و پرورش است

همدان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در گفت و گو با خبرنگار پانا با تبریک هفته کودک، برگزاری روز جهانی کودک را نشان از توجه و اهمیت بزرگسالان به کودکان به عنوان سرمایه های زندگی دانست که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

کد مطلب: ۹۶۰۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد
توجه به حقوق کودکان از اولویت های آموزش و پرورش است

یاسر نانکلی افزود: کودکان به عنوان یک انسان که چند صباحی دیگر رشد می کنند و آینده را می سازند دارای حقوقی هستند که بزرگسالان باید آن ها را رعایت کنند.
نانکلی خاطرنشان کرد: در اسلام و همچنین علم روانشناسی به دوران کودکی توجه ویژه ای شده و از این دوره با عنوان دوره سیادت و سیدی کودک باید در آن آقایی کند، یاد شده است.
او با بیان این که دوره کودکی تضمین کننده آینده فرزندمان است، گفت: در این دوره باید با توجه به مقتضیات رشدی کودک شرایط مناسبی را برای پرورش او فراهم کرد.
نانکلی با اشاره به این که کودکان دارای ویژگی های خاصی هستند، ادامه داد: هر چه کودک در دوران کودکی بیشتر تحت تأثیر عوامل محرک محیطی قرار گیرد، روحیه پرسش گری و کنجکاوی در او بیشتر تقویت می شود و رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک کامل تر خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی استان با بیان این که کودکان با حضور در اجتماع و در برخورد با همسالان خود خیلی از آداب را فرا خواهند گرفت، گفت: محبت پدر و مادر و سایرین به کودک، بازی های کودکانه و شرکت در بازی های گروهی در مراکز آموزشی و پیش دبستانی ها نقش مهمی در فراگیری مهارت های کودک خواهد داشت که این مهارت ها می تواند اساس یادگیری و زندگی او در آینده باشد.
او با بیان این که دوره کودکی دنیای ناشناخته ها و اولین تجربه هاست که خیلی از اتفاقات بزرگسالی تکرار همین تجربه های کودکی است، تصریح کرد: یادگیری احترام به دیگران و تحمل خواسته های آن ها باعث می شود که کودک در آینده سریع به مسائل واکنش نشان ندهد و این می تواند در زندگی جمعی او بسیار مؤثر باشد.
نانکلی با اشاره به این که بازی، شادی و نشاط، در دسترس بودن مواد غذایی، رفاه متوسط اقتصادی و اجتماعی، حق تحصیل و آزادی بیان از جمله حقوق کودک است که جامعه باید آن ها را برای کودک فراهم کند، اظهار کرد: چنانچه این حقوق در جامعه رعایت شود ، آینده خوبی برای آن جامعه رقم خواهد خورد چراکه کودکان آینده سازان کشور هستند و در آینده وظایف و مسئولیت های مهم کشور به کودکان در حال رشد امروز واگذار خواهد شد.
او با بیان این که خانواده، جامعه و آموزش و پرورش باید حقوق کودکان را رعایت کنند، گفت: با توجه به این که طبق تعریف سازمان آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) افراد زیر 18 سال کودک هستند، تمام مخاطبان آموزش و پرورش را کودکان تشکیل می دهند از این رو آموزش و پرورش نسبت به آن ها دارای وظایفی است و باید حقوق آن ها را رعایت کند.
معاون آموزش ابتدایی استان با تأکید بر حق آموزش رایگان برای تمام کودکان ایرانی طبق قانون اساسی کشور، اظهار کرد: آموزش و پرورش با فرستادن معلم به دورترین روستاها و برافراشتن پرچم ایران بر سردر مدارس از مرزها گرفته تا مدارسی که در قله کوه و در دل عشایر هستند گوشه ای از حق خود به کودکان این سرزمین را ادا کرده است.
او در ادامه با بیان این که شرایط و امکانات آموزشی، پرورشی و ورزشی باید در همه نقاط استان و حتی کشور برابر باشد، اظهار کرد: استان همدان دارای 4 مدرسه تک دانش آموزی و 74 مدرسه زیر 5 نفر است که همانند سایر مدارس از شنبه تا چهارشنبه در حال خدمات رسانی و آموزش به دانش آموزان است.
نانکلی با اشاره به این که یکی از وظایف آموزش و پرورش نسبت به کودکان ایجاد شور و نشاط در مدارس است از اجرای طرح های مختف برای ایجاد نشاط در دانش آموزان و به خصوص دانش آموزان دوره ابتدایی خبر داد و گفت: در آغازین روزهای سال تحصیلی با اختصاص 3 میلیارد تومان اعتبار، وسایل ورزشی خریداری شده و به همه نقاط استان و بالاخص مناطق کمتر توسعه یافته فرستاده شد، از سال گذشته نیز اتاق های ورزش و بازی در مدارس تأسیس و اسباب بازی های این اتاق ها متناسب با جنسیت و سن دانش آموزان تهیه شد.ه است
او با بیان این که یکی دیگر از وظایف آموزش و پرورش نسبت به کودکان، فراهم کردن فضایی مناسب برای تحصیل آن ها در کمال آرامش و امنیت است، گفت: از آزار و اذیت کودک هم از نظر کلامی، روحی و روانی و هم از نظر جسمی در مدارس جلوگیری می شود.

نانکلی افزود: داشتن معلم خوب از حقوق دانش آموزان است که آموزش و پرورش با برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان سعی در توانمند کردن آن ها و ارائه آموزش با کیفیت به دانش آموزان را دارد.
او با بیان این که حق رفاه کودک با وجود بیمه دانش آموزی ادا شده است و همانند یک چتر حمایتی برای آنان است، خاطرنشان کرد: دانش آموزان با پرداخت 7 هزار تومان در سال در برابر بیماری ها و حوادث احتمالی بیمه می شوند که با استفاده از آن هزینه های درمانی کاهش پیدا می کند.
معاون آموزش ابتدایی در پایان با تأکید بر این که تحصیل در دوره پیش دبستانی از دیگر حقوق کودکان است، اظهار کرد: دوره پیش دبستانی یک دوره غیر اجباری است که جز آموزش رسمی کشور محسوب نمی شود، از این رو برای برقراری عدالت آموزشی و این که کودکان در بدو ورود به پایه اول ابتدایی از شرایط یکسانی برخوردار باشند، سال گذشته مبلغ 500 میلیون تومان در استان همدان جهت ثبت نام کودکان در این دوره به خانواده های بی بضاعت کمک هایی شد و پوشش پیش دبستانی در استان نیز افزایش پیدا کرد.

علی بیات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار