اعتراض نماینده قائم‌شهر به قطع میکروفونش؛ ادیانی مجلس را ترک کرد

تهران (پانا) - نماینده مردم قائم‌شهر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتقاد از نوع رفتار مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس را عهده‌دار بود، صحن علنی را ترک کرد.

کد مطلب: ۹۵۹۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد
اعتراض نماینده قائم‌شهر به قطع میکروفونش؛ ادیانی مجلس را ترک کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) لایحه مالیات بر ارزش افزوده را مورد بررسی قرار دادند که این لایحه در نهایت با رای نمایندگان برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون اقتصادی قوه مقننه ارجاع شد.

در جریان بررسی این لایحه، علی ادیانی، نماینده اصولگرای قائم شهر، در تذکری مستند به آیین‌نامه داخلی قوه مقننه اظهار کرد: «باید سر و صدا کرد تا بتوان تذکر یا اخطاری داد و این شاید به دلیل تعداد زیاد متقاضیان است و شاید هم علت دیگری دارد.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: «تغییراتی که در مجلس بر لایحه دولت اعمال می‌کنیم نباید با روح آن لایحه که از سوی دولت به مجلس آمده متفاوت باشد چراکه این امر خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی و خلاف سیاست‌های کلی قانونگذاری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است.»

او همچنین در ادامه به ماده 127 آیین نامه داخلی قوه مقننه اشاره و اظهار کرد: «طرح‌ها و لوایح قانونی باید دارای موضوع و عنوان مشخص باشد.»

در این هنگام مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت خطاب به ادیانی گفت: «تذکر شما وارد نیست چراکه این ماده از آیین‌نامه به طرح‌ها و لوایح اختصاص دارد نه به مواد زیرمجموعه آن.»

ادیانی در ادامه خطاب به پزشکیان گفت: «بگذارید کلام منعقد شود.» پزشکیان در مقابل اظهار کرد: «کلامتان منعقد شده است.» ولی ادیانی در مقابل گفت: «گوینده می‌گوید منعقد نشده است.»

در این میان بود که میکروفون نماینده قائم شهر قطع شد و در مقابل میکروفون علیرضا محجوب، نماینده تهران روشن شد. این اقدام هیات رئیسه با اعتراض ادیانی مواجه شد و او با حضور در جایگاه ناطقان به انتقاد از اقدامات پزشکیان پرداخت.

او با فریاد پزشکیان را مخاطب قرار داده بود و همین مساله برای دقایقی نظم جلسه علنی را برهم زد. محمدعلی وکیلی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه نزد ادیانی رفت تا او را به صندلی‌اش برگرداند. در این میان نمایندگانی همچون محسن کوهکن، احمد مازنی، بهروز نعمتی، هدایت‌الله خادمی، احد آزادی‌خواه، مصطفی پورابراهیمی و جمعی دیگر از نمایندگان با حضور در جایگاه ناطقان خواستار بازگشت آرامش به صحن علنی شدند.

اقدامات نمایندگان نامبرده در نهایت با موافقت همراه شد و ادیانی به کرسی‌اش بازگشت ولی ناگهان جدالی لفظی بین وکیلی اصلاح‌طلب و کوهکن اصولگرا در گرفت به طوری که نمایندگانی که خواستار آرام کردن ادیانی شده بودند، حالا مشغول جدا کردن این دو نماینده از یکدیگر شدند.

در این میان این فریاد اظهارات محجوب پایان یافت و نوبت به اظهارنظر موافق رسید که قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس نام ادیانی را به عنوان نماینده موافق اعلام کرد. ادیانی در ابتدای اظهارات خود خطاب به پزشکیان بیان کرد: «آقای پزشکیان شما نخواستید ولی خدا خواست که اسم ادیانی به عنوان موافق انتخاب شود.» پزشکیان در پاسخ به او اظهار کرد: «ما جسارتی نکردیم.»

نماینده اصولگرای مردم قائم‌شهر در بخش دیگری از اظهارات خود در اعتراض به نوع رفتار رئیس جلسه با خود بیان کرد: «من به احترام مجلس، به احترام حق شهروندی کل مردم عزیز ایران و به احترام حق نمایندگی و در اعتراض به رفتار خلاف آیین‌نامه شما سخن نمی‌گویم.»

پزشکیان پرسید که «چرا سخن نمی‌گویید؟» قاضی‌زاده هاشمی نیز در ادامه خطاب به ادیانی گفت: «بلندگوی شما روشن است، صحبت کنید.»

ادیانی در پاسخ اظهار کرد: «آن موقعی که باید میکروفن روشن باشد، قطع می‌کنید. بار دیگر می‌گویم که بنده به عنوان اعتراض به رفتار رئیس جلسه که حق نماینده را تقطیع کرد، صحبت نمی‌کنم.» پزشکیان در مقابل بیان کرد: «من هیچ‌وقت میکروفن کسی را قطع نکردم. به نظر من اشکال آیین‌نامه‌ای وارد نبوده است.»

در این هنگام بود که علی لاریجانی وارد صحن مجلس شد و پزشکیان جایگاه ریاست مجلس را به لاریجانی واگذار کرد ولی این اتفاق هم باعث نشد تا ادیانی اظهاراتش را ادامه دهد و او اقدام به خروج از صحن علنی مجلس کرد. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تلاش کرد در این میان مانع خروج ادیانی شود ولی موفق نبود و نماینده اصولگرای قائم شهر صحن علنی را ترک کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار