اقدام غیر بشردوستانه آمریکا: ظریف نتوانست به عیادت تخت روانچی برود

عراقچی: روسیاهی برای دولتی خواهد ماند که مسائل انسانی را گروگان اهداف سیاسی قرار می‌دهد

تهران (پانا) - خبرنگاران حاضر در نیویورک در گزارش‌های متعدد نوشته‌اند که وزارت امور خارجه آمریکا به محمدجواد ظریف مجوز عیادت از مجید تخت روانچی،‌ نماینده ایران در سازمان ملل متحد را که به دلیل بیماری در بیمارستان به سر می‌برد، نداده و همین امر موجب واکنش‌های متعددی از سوی مقامات و کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

کد مطلب: ۹۵۶۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
اقدام غیر بشردوستانه آمریکا: ظریف نتوانست به عیادت تخت روانچی برود

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با انتشار عکسی از مجید تخت روانچی که در دوران مذاکرات هسته‌ای همتای او در وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده بود، نوشت: «ان‌شاءالله مجید به زودی حالش خوب می‌شود و سر مسئولیتش بازمی‌گردد ولی روسیاهی برای دولتی خواهد ماند که مسائل انسانی را گروگان اهداف سیاسی قرار می‌دهد.

قلب و روح و فکر ما پیش مجید است و دعای خیر همه ما همراه اوست. ان‌شاءالله او به زودی همان طور با انرژی و متعهد و پرانگیزه و دوست‌داشتنی از بیمارستان مرخص می‌شود.»

فارن پالیسی نوشت: ظریف می‌خواست از تخت‌روانچی که در بیمارستانی در نیویورک و خارج از محدوده اطراف سازمان ملل بستری است، عیادت کند اما دولت آمریکا با درخواست ظریف [برای خروج از محدوده و عیادت از وی] مخالفت کرد.

خبرنگار بی بی سی حاضر در نیویورک دیروز در گزارشی اعلام کرد که ظریف برای عیادت از تخت روانچی باید به بیمارستانی می‌رفت که در مسیر بین رزیدانس ایران و سازمان ملل متحد بود اما آمریکا مجوز پیاده شدن از اتومبیل را در مقابل بیمارستان به وزیر امور خارجه نداده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده وزارت امور خارجه آمریکا خواستار آزادی یک زندانی آمریکایی در ایران در قبال ملاقات وزیر امور خارجه با نماینده ایران در سازمان ملل متحد شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «ایران به اشتباه چند شهروند آمریکایی را بازداشت کرده است... ما به دفتر نمایندگی ایران این مساله را منتقل کردیم که اگر یک شهروند آمریکایی آزاد شود اجازه سفر (خروج از محدوده سازمان ملل) داده می‌شود.»

پیش از این، پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه در توئیتی نوشته بود: «علت غیبت مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل در دیدارهای رئیس جمهوری در نیویورک، صرفا کسالت وی و تجویز پزشک برای استراحت کامل طی چند روز اخیر است.
بحمدالله بهبودی حاصل و مراحل ترخیص از بیمارستان هم در حال انجام است.»

دونالد ترامپ به‌تازگی با صدور فرمانی سفر و مهاجرت مقام های ارشد ایران و بستگان درجه یک آنها را به آمریکا ممنوع اعلام کرد.

پیش از این نیز دولت آمریکا محدودیت‌های ویژه‌ای برای دیپلمات‌های ایرانی حاضر در نیویورک در نظر گرفته بود و در اقدامی بی‌سابقه وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد.

آمریکا در صدور روادید برای هیأت همراه رئیس‌جمهوری ایران نیز خلل ایجاد کرد و با تأخیر در صدور ویزا به بسیاری از اعضای هیأت مجوز ورود به آمریکا را نداد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار