احتمال کاهش تحریم‌های ایران به روایت سه منبع آگاه

مشاور امنیت ملی اوباما: ترامپ می‌خواهد به توافقی بازگردد که از آن خارج شده بود

تهران (پانا) -سه منبع آگاه در کاخ سفید روایت جدیدی از دلیل اخراج مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح کرده‌اند که براساس آن احتمال کاهش تحریم‌های تهران از سوی واشنگتن وجود دارد.

کد مطلب: ۹۵۳۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
احتمال کاهش تحریم‌های ایران به روایت سه منبع آگاه

نوزدهم شهریور ماه بود که یکی از چهارستون گروهی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران آنان را به واسطه اقدامات تنش‌زا و جنگ‌طلبانه‌شان گروه B نامید، فروریخت و جان بولتون مطابق رسم معمول دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک پیام توئیتری در حالی از مقام خود برکنار شد که تلاش‌های فرانسوی‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای دیدار مسئولان ایرانی و آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ادامه داشت.

این برکناری به زعم برخی رسانه‌ها چراغ سبز به تهران تعبیر شد و برخی دیگر آن را در ارتباط با مساله طالبان خواندند ولی آنچه عیان بود، استقبال مسئولان ایرانی از خروج جان بولتون از کاخ سفید بود کمااینکه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران در حاشیه جلسه چهارشنبه دولت به خبرنگاران گفته بود: «این موضوع نشانگر آن است که دولت تندرو آمریکا هم به این نتیجه رسیده که دوران جنگ‌طلبی به سر آمده و اگر قرار است با دنیا تعامل کند، راهش منطق است.»

روز گذشته نیز روسای جمهوری ایران و فرانسه دوباره در تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند که حسن روحانی شرط شکل‌گیری دوباره 1+5 را لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی اعلام کرد.

در همین زمینه بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابعی مطلع از احتمال کاهش تحریم‌های ایران از سوی کاخ سفید سخن به میان آورده و نوشت که «طرح کاهش تحریم‌های ایران در نهایت منجر شد که رییس‌جمهوری آمریکا، جان بولتون را از دولت خود کنار بگذارد.»

این شبکه خبری به نقل از سه منبع آگاه به موضوع، بدون ذکر نام، نوشت روز دوشنبه، طرح کاستن تحریم‌های ایران، با هدف فراهم کردن امکان مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی، در جلسه‌ای در کاخ سفید مطرح شده است. بولتون در این جلسه در حالی با طرح کاهش تحریم‌های ایران به شدت مخالفت کرده که استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از حامیان این طرح در جلسه روز دوشنبه بوده است.

در نهایت در پایان این جلسه، دونالد ترامپ تصمیم می‌گیرد که بولتون را از دولت خود کنار بگذارد. آن‌طور که پیشتر بولتون در پیام توییتری خود ادعا کرده است او در همان شب دوشنبه به ترامپ پیشنهاد داده است که استعفا دهد و رییس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به او گفته است: «بگذار در این مورد فردا صحبت کنیم».

با این حال، ترامپ در صحبت‌های روز چهارشنبه خود در میان خبرنگاران در کاخ سفید، به طور مشخص دیدگاه‌های بولتون در قبال کره شمالی و ونزوئلا را به عنوان اشتباه‌های او معرفی کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه خود در میان خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ایران، احتمال کم شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با هدف فراهم کردن امکان دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، را رد نکرد و گفت: «ببینیم چه پیش می‌‌آید.»

ترامپ همچنین بار دیگر موضع رسمی دولت خود را تکرار کرد که آمریکا به دنبال تغییر رژیم ایران نیست.

به گفته رییس جمهوری آمریکا، «ایران ظرفیت دارد و همین‌طور کره شمالی - اقدام‌های ما درخصوص این دو کشور در سطح بسیار بالایی انجام می‌شود. فکر می‌کنم ایران ظرفیت زیادی دارد. آن‌ها مردمی فوق‌العاده هستند. ما به‌دنبال تغییر رژیم نیستیم. امیدواریم بتوانیم توافق کنیم و اگر نتوانیم هم اشکالی ندارد. فکر می‌کنم آن‌ها باید توافق کنند.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز هفته گذشته از امکان ملاقات رییس‌جمهوری آمریکا با روحانی بدون هیچ پیش‌شرطی خبر داده بود.

در همین زمینه بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق این کشور در پیامی توییتری در واکنش به امکان کاهش تحریم‌های ایران از سوی دونالد ترامپ نوشت: «اوباما تحریم‌ها را کاهش داد تا [سطح] برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد. ترامپ حالا می‌خواهد تحریم‌ها را کاهش دهد تا یک نشست [با رئیس‌جمهوری ایران] برگزار کند و به یک توافقی بازگردد که آن را ترک کرده بود؛ توافق هوشمندانه‌ای است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار