نگاهی به دوئل بزرگ والیبال آسیایی‌ها در تهران؛ ستاره سوم در انتظار تیم ملی والیبال ایران

تهران (پانا) – مسابقات والیبال قهرمانی آسیا از فردا به میزبانی تهران آغاز خواهد شد، دیدارهایی که حکم صدور جواز برای حضور در انتخابی المپیک را دارد و به همین علت اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

کد مطلب: ۹۵۳۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به دوئل بزرگ والیبال آسیایی‌ها در تهران؛ ستاره سوم در انتظار تیم ملی والیبال ایران

بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا در حالی از فردا به میزبانی تهران در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی و خانه والیبال آغاز خواهد شد که این دوره برای تیم‌ها علاوه بر تلاش برای رفتن روی سکو، اهمیتی ویژه دارد. قرار است 8 تیم حاضر در مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا از همین رقابت‌ها معرفی شوند.

این برای چهارمین بار است که ایران و شهر تهران میزبان مسابقات قهرمانی آسیا شده‌‌اند، بدین ترتیب ایران با عبور از کره جنوبی بیشترین میزبانی از مسابقات والیبال قهرمانی آسیا را خواهد داشت. در سال 1999 که اولین دوره میزبانی ایران بود، جام قهرمانی به کره جنوبی رسید و تیم ملی ایران پنجم شد.

در سال 2011 ایران توانست با استفاده از میزبان قهرمان شود و در سال 2015، ژاپن در فینال از سد تیم ملی ب ایران گذشت و جام قهرمانی را بالای سر برد.

آغاز تلاش آسیایی‌ها برای المپیکی شدن

براساس اعلام کنفدراسیون والیبال آسیا، 7 تیم از مسابقات والیبال قهرمانی آسیا که از 22 تا 30 شهریور می‌توانند جواز حضور در مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا را بدست آورند.

تیم‌های اول و دوم گروه‌های یک، سه و چهار و یک تیم از گروه دو مسابقات والیبال قهرمانی آسیا قرار است همراه با چین در مسابقات انتخابی والیبال المپیک شرکت کنند. نکات جالب توجه در این سیستم این است که با توجه به میزبان بودن ژاپن در المپیک و حضور این تیم در گروه 3 مسابقات والیبال قهرمانی آسیا، از این گروه تنها یک تیم سهمیه انتخابی المپیک را بدست خواهد آورد.

اما خوشبخت‌ترین تیم‌ها در گروه 3 قرار دارند، جایی که چین به علت میزبانی در انتخابی المپیک، 2 دو تیم از سه تیم قزاقستان، عمان و هند به سهمیه انتخابی خواهند رسید.

گروه‌بندی این رقابت‌ها به صورت زیر است:

گروه یک: ایران، استرالیا، قطر، سریلانکا

گروه 2: ژاپن، چین تایپه، تایلند، هنگ‌کنگ

گروه 3: قزاقستان، چین، عمان، هند

گروه 4: کره جنوبی، اندونزی، کویت، پاکستان

مسابقات والیبال انتخابی المپیک 2020 در قاره آسیا قرار است از 17 تا 22 دی سال جاری در چین برگزار شود تا تیم قهرمان این رقابت‌ها دومین سهمیه آسیا را در توکیو بدست آورد.

ایران بدنبال سومین جام

تیم ملی والیبال ایران که در 2 دوره قبل رقابت‌ها با تیم دوم خود در مسابقات قهرمانی آسیا حاضر بود، در این دوره به رغم فشرده بودن برنامه‌های تیم ملی با ترکیب اصلی در این رقابت‌ها شرکت کرده تا ناکامی در 2 دوره گذشته را جبران کند.

ملی‌پوشان والیبال ایران تاکنون دو بار در سال‌های 2011 و 2013 تجربه قهرمانی در آسیا را داشته‌اند اما در حالی که والیبال ایران توانایی قهرمانی در سال‌های 2015 و 2017 را به راحتی داشت، حضور تیم دوم فرصت را برای ژاپن فراهم کرد تا جای ایران را بگیرد و ایران در رده چهارم جدول افتخارات حضور داشته باشد، جایگاهی که حتی در صورت قهرمانی در این دوره هم تغییر نخواهد کرد و تعداد نایب قهرمانی‌های بیشتر چین، آنها را در رده سوم قرار می‌دهد.

برنامه بازی‌های تیم ملی والیبال ایران در مرحله اول گروهی به صورت زیر است:

جمعه 22 شهریور

ایران - سریلانکا / ساعت 18:30

شنبه 23 شهریور

ایران - قطر / ساعت 18:30

یکشنبه 24 شهریور

ایران - استرالیا / ساعت 18:30

تالار افتخارات جایگاه یکه‌تازی سامورایی‌ها

در جدول افتخارات 19 دوره مسابقات والیبال قهرمانی آسیا که از سال 1975 آغاز شده، تیم ملی والیبال ژاپن با کسب 9 قهرمانی، 3 نایب قهرمانی و 3 عنوان سومی با اقتدار صدرنشین آسیاست و حداقل تا 20 سال آینده تیمی نمی‌تواند جایگاه آنها را بدست آورد.

رده دوم جدول افتخارات به کره جنوبی رسیده است که 4 قهرمانی، 4 نایب قهرمانی و 9 عنوان سومی دارد. چین هم با 3 قهرمانی، 6 نایب قهرمانی و 5 عنوان سومی در رده سوم این جدول است.

اما تیم ملی والیبال ایران با 2 قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و یک عنوان سومی، در رده چهارم جدول افتخارات است و استرالیا را پشت سر خود می‌بیند. استرالیایی‌ها یک قهرمانی، 2 نایب قهرمانی و یک عنوان سومی دارند و همراه با ژاپن، کره جنوبی، چین و ایران تنها تیم‌هایی هستند که سابقه قهرمانی در قاره کهن را دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار