زندگی میدان جنگ نیست

تهران (پانا) - به‌گفته یک کارشناس ارشد علوم تربیتی، باید پذیرفت که زندگی میدان جنگ نیست، جدال در عرصه زندگی مشترک نه تنها باعث از بین بردن احساسات می‌ شود بلکه حتی همسرتان به این نتیجه می رسد که احساساتش برایتان مهم نیست و همین عامل به‌عنوان نخستین مسئله برای فروپاشی بنیان خانواده کافی است.

کد مطلب: ۹۵۳۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
زندگی میدان جنگ نیست

به‌گزارش ایسنا، سعید زمانی افزود: عوامل مختلفی میتوانند بنیان خانواده را سست کنند اما بیشتر وقت‌ها چیزهای جزئی که اصلا به چشم نمیآیند ولی در لایههای پنهان خانواده رخنه کرده‌اند، پایه‌های خانواده را همچون خانه عنکبوت سست می‌کنند.

او اظهار کرد: مهمترین عوامل استرس‌زا در روابط بیشتر زوج‌ها، روابطی است که خارج از محدوده این دو نفر است. والدین، خواهر و برادرها و دوستان را نباید دست کم گرفت، باید دانست که وقتی به همسرتان بله گفته‌اید یعنی او را به همه آدم‌های دیگر مقدم دانسته‌اید، بسیاری از ازدواج‌ها فقط به‌خاطر همین ضعف در اولویت‌دهی دچار مشکل می‌شوند و هرکس آنها را سمت خود می‌کشد، بدون اینکه به سمت همدیگر کشیده شوند، در حالی که زوج‌ها در ازدواج‌های سالم یاد می‌گیرند که همدیگر را به هر کس و هر چیز دیگر مقدم بدانند.

اول تو

او تاکید کرد: اطمینان‌بخشی به طرف مقابل و ایجاد محبت در محیط خانواده و بین همسران می‌تواند تضمین‌کننده یک رابطه محکم و موجب تحکیم بنیان‌های خانواده شود. روابط سالم بر پایه احترام متقابل، اعتماد و ارتباط موثر بنا شده است ولی در عین‌حال یک رابطه سالم مستلزم تلاش زیاد و ملزوماتی برای قویتر و موثرتر کردن آن است.

زمانی با تاکید بر اینکه زندگی مشترک می‌تواند با تفاهم و درک متقابل به جایگاه خوبی برسد، تصریح کرد: این مهم با گذشت کردن و بخشش به مرحله عمل خواهد رسید. مدارا در برابر رفتار نامناسب و گذشت، راهکاری است که می‌تواند به آرامش خانواده کمک کند اما گاهی به‌جای توجه به گذشت در زندگی مشترک با گوشه و کنایه آرامش را از زندگی دور می‌کنیم.

طلاق از نوع موبایلی!

او بیان کرد: اخیرا وبلاگ مردی را خواندم که تصمیم به طلاق گرفته بود. او فقط می‌خواست از تلفن همراه طلاق بگیرد. این یک واقعیت است که بسیاری از ما همیشه و در همه حال این عامل خطرناک برهم زننده روابط را همیشه با خودمان حمل می‌کنیم. بسیاری از ما وقتمان را در دنیای مجازی و عرصه پر هرج و مرج تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی تلف می‌کنیم بدون اینکه وقتی برای صمیمی‌تر کردن رابطه با خانواده و همسرمان بگذاریم، باید تلفن‌ها را خاموش کرد، تلویزیون را از برق کشید و سعی کنید برای همسر و فرزندان خود وقت بگذارید.

زمانی افزود: ماهواره هم تاثیرات مثبت دارد، هم منفی اما شاید بهترین سخنی که از افرادی که ماهواره نگاه کردهاند و کنار گذاشته‌اند بتوان شنید اینست که آرامش فکری بدست آورده‌اند.

او گفت: بروز اختلافات خانوادگی، شکستن حریم خانواده، ترویج بدبینی و خیانت بین زوجین، ترویج خشونت با آموزش فیلم‌ها و بازی‌های خشن و آموزش دادن نحوه قتل و ...، سست شدن بنیان خانواده، مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و عادی‌سازی روابط با جنس مخالف، عادی‌سازی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، زشتی‌زدایی از حاملگی بدون روابط قانونی و ازدواج، اهانت به والدین با بی‌توجهی به آنها، نفوذ جادو و طلسم در زندگی، همه نشان می‌دهد که شبکه‌های ماهواره‌ای به‌طور هدفمند، عفت و غیرت و روابط خانوادگی سالم را نشانه گرفته است.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی در ادامه، زیاد شدن آمار دختران فراری، اختلافات خانوادگی، بد حجابی و زنان خیابانی و ... را از دیگر تبعات منفی اکثر سریال‌هایی دانست که مدتهاست در شبکه‌های ماهواره‌ای خانواده‌ها را مخاطب قرار داده‌اند و افزود: وقتی همه افراد خانواده بدون کنترل و محدودیت به تماشای برنامه‌هایی می‌نشینند که برای خانواده مناسب‌سازی نشده به تدریج ارزش‌ها را تحت تاثیر قرار داده و بنیان‌های تربیتی را از بین می‌برد.

اول آشپزی!

این مدرس دانشگاه در ادامه با تأکید بر اینکه سه ‌ چهارم عمر هر انسان صرف ارتباط با دیگران می ‌ شود ولی تنها ۱۰ درصد انسانها آموختهاند که چگونه ارتباط برقرار کنند، افزود: بنابراین مشکلات اجتماع و خانواده ناشی از نبود ارتباط درست است. پدر و مادرها معمولا روابط صحیح و اصولی زناشویی را به فرزندانشان یاد نمیدهند ولی مسائل غیر ضروری دیگر مانند آشپزی و غیره در اولویت آموزش قرار دارند.

او گفت: در فرایند یادگیری نباید اینگونه بیندیشیم که همه چیز را می ‌ دانیم بلکه باید بدانیم که خیلی از چیزها مثل روابط صحیح با دیگران را نمی‌دانیم. هرچه اطلاعات انسان ‌ ها از یکدیگر بیشتر باشد از یکدیگر بیشتر بهره و سود می ‌ برند در نتیجه بیاییم خود را ملزم به شناخت یکدیگر کنیم تا روابطمان در خانواده پایدارتر و بهتر شود.

زندگی تان را از افراد خوشحال پر کنید

زمانی در ادامه تصریح کرد: با پر کردن زندگیتان از افراد خوشحال اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و خلاقیتتان را تحریک کنید. این یعنی شما با تمام قدرت در حال پیشروی به سمت خوشحالی هستید و نتیجه آن نشاط و پویایی بیشتر در خانواده است. هیچگاه سمت افراد منفی نروید، افرادی که مدام آیه یاس می‌خوانند و ناله می‌کنند و خواستار جلب‌توجه دیگران و تحریک کردن اطرافیان‌شان هستند باید از زندگی شما دور شوند تا مسائل روحی و روانی آنها به خانواده لطمه وارد نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار