میررضا شفیع پور:علم و فن آوری درهنرستانها باعث ایجادمشاغل جدید درجامعه می شود

پاکدشت (پانا) - نشست کارشناس مسئولین فنی حرفه ای و کاردانش مناطق تابعه شهرستانهای استان تهران درشهرستان پاکدشت برگزار شد.

کد مطلب: ۹۵۲۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
میررضا شفیع پور:علم و فن آوری درهنرستانها باعث ایجادمشاغل جدید درجامعه می شود

میر رضاشفیع پور معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران درنشست کارشناس مسئولین فنی حرفه ای و کاردانش مناطق تابعه استان در مجتمع گل باغ روستای گلزار شهرستان پاکدشت در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدلله الحسین (ع) مشکلات فراروی هنرستانها و هنرجویان را تشریح نمود و قول مساعدت و همکاری به تمامی هنرستان ها و مدارس فنی حرفه ای داد.

او در ادامه با اشاره به نرخ 27 درصدی بی کاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی خانم و هفت درصد بیکاری بین فارغ التحصیلان مرد افزود: این نرخ بیکاری نشان دهنده ورود دختران به رشته‌های نظری و پسران به رشته‌های مهارتی مانند فنی حرفه ای و کاردانش می باشد این درحالی است که استان تهران از نظر نیاز به افراد ماهر در مشاغل خدماتی، تاسیساتی، کارگاهها و کارخانجات صنعتی واقع در جنوب شرقی استان با هیچ بخش دیگر کشور قابل قیاس نیست .

او بیان داشت :ما نیاز به نیروی کار ماهر و جوان در بخش فنی داریم بنابراین تامین عدالت تحصیلی از سیاستهای آموزش و پژوهش می باشد و وظایف مشاوران مدارس و استاد کاران در هنرستانها استعدادیابی در فرایند نقصانی می باشد تا تحصیل و مهارت فارغ التحصیلان ما تطبیق نیابد وضع به همین منوال خواهد بود و فارغ التحصیلان مقطع دیپلم و نیز دانشگاه جویای کار خواهند بود.

شفیع پور راه برون رفت از این مشکل را گسترش مدارس فنی حرفه ای و هنرستانها دانست و با تاکید به نرخ 16درصدی بزهکاری بین دانش آموزان در جامعه اذعان داشت: وقتی بودجه کافی هزینه تعلیم و تربیت فرزندانمان شود دیگر نیازی به هزینه کردن در ندامتگاهها نخواهیم داشت و هزینه سرسام آور پرونده‌ها در دستگاه قضا و مراکز ترک اعتیاد کاهش خواهد یافت چرا که فرزندانمان هم مهارت دارند و هم تحصیلات و از بی کاری نیز خلاصی می یابند.

او تصریح کرد:کشوری همچون ژاپن پرچم دار کارجمعی در دنیا می باشد و کمتر از سایر کشورهای دیگر درگیری اقتصادی، اجتماعی و معضلات فرهنگی دارند و اگر بناست توسعه پایدار و معنادار داشته باشیم باید از مقطع ابتدایی شروع کنیم و بیشترین حجم اقتصادی و آموزشی در سطح متوسطه دوم در رشته های مهارتی و فنی باید تخصیص داده شود و در کنار آن باید هنرستانها را تجهیز کنیم و کارگاهها را رونق دهیم درنتیجه دغدغه حاکمیت برای نرخ بیکاری و بزهکاری در بین دانشجویانمان کاهش می یابد و این لشکر خفته بی کاری تار و مار می شود.

شفیع پور در ادامه افزود: در حال حاضر در عصر انفجار اطلاعات زندگی میکنیم و کیفیت بخشی به آموزشهای مهارتی از جمله جدی گرفتن دروس عمومی، تایین سرگروه فعال در هنرستانها، ارشیابیهای مستمر، ایجاد آزمایشگاههای مجازی به جای تجهیز کردن کارگاه‌ها و قرارددادن کارعملی در راس فعالیت مدارس فنی حرفه ای مورد تاکید می باشد هرچند که در جامعه آینده در کشورهای توسعه یافته مدرسه زدایی خواهد شد و دانش آموزان با فضای مجازی و نیز یادگیری مشاغل مهارتی به تحصیل و یادگیری می پردازند.

او تاکید کرد:مشاغلی مانند حسابداری و کامپیوتر در جامعه اشباع شده ولی گردشگری و فعالیتهای مرتبط با آن مثل مترجم، مهماندار هواپیما و قطار، هتل دار در آینده ای نزدیک که کشور در توسعه اقتصادی پایدار قرار گرفت باعث سودآوری و جلوگیری از خروج ارز ازکشور می شود. سال گذشته شش هکتار زمین زراعی در ملارد توسط خیری به هنرستان واگذار شد و همچنین با تبصره 175 در صنایع دستی و خانگی باعث سود آوری 600میلیون دلار شد هر کدام از شما کارشناس مسئوین مانند پزشکی متخصص باید به تمامی امکانات منطقه آشنا باشید و از هرچیز به بهترین نحو ممکن استفاده نمایید.

محمد سیلسپور رئیس اداره اموزش و پرورش شهرستان پاکدشت نیز در این مراسم ضمن برشمردن ویژگیهای بارز شهرستان پاکدشت گفت: رشته تحصیلی، کشاورزی، تزئین طلا و جواهرات، پرورش گلهای تزئینی و حتی صادر کردن آنها به کشورهایی مانند هلند، دانمارک و آلمان و صنایع دستی بی بدیل قوم لر منطقه مانند گلیم، جاجیم، سفالگری، تولید محصولات غذایی و لبنی از حضور مورد علاقه هنرجویان این منطقه می باشد .

اواز کسب رتبه اول در مسابقات دست ساختهای خانگی و رتبه دوم در مسابقات الکترونیک، حضور پاکدشت در جشنواره ملی ایده بازار و طرحهای خلاقانه مانند جشنواره خوارزمی توسط هنرجویان شهرستان پاکدشت خبرداد و خاطر نشان کرد: وجود واستفاده از برخی تجهیزات کارگاهی با تکنولوژی کهنه که بعضا تکنولوژی آن مربوط به حدود سـی سال قبل می باشد بعنوان مثال در خصوص تراش ،جوش ودستگاههای عیب یاب موتور اتومبیل وبدلیل عدم نیاز بازار کا ر به این نوع تکنولوژی کهنه و بروز بودن تکنولوژیهای موجود در بازار کار و عدم کاربرد این تکنولوژی در بازارکار باعث کاهش انگیزش یادگیری در هنرجویان می گردد ولذا پیشنهادمی شود مسئولین محترم آموزش فنی حرفه ای وکاردانش استان نسبت به برنامه ریزی مناسب به منظور بروز کردن تجهیزات کهنه اقدام نمایند. امیدواریم کارشناس مسئولان مصوبات این نشست را به خوبی پیگیری و در هنرستان ها و مدارس فنی حرفه ای اجرا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار