در گفت و گو با پانا:

معاون آموزش ابتدایی سیستان و بلوچستان: مهمترین برنامه این حوزه در حال حاضر جذب تمامی کودکان ۶ ساله و لازم التعلیم است

پورملایی: ثبت نام ۴۸۲ هزار دانش آموز ابتدایی تاکنون/ خانواده های جامانده از ثبت نام به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند/ هیچ خانواده ای حق محروم کردن فرزند خود از تحصیل را ندارد

زاهدان (پانا)_ معاون آموزش ابتدایی سیستان و بلوچستان مهمترین برنامه‌ی حوزه خود را برای شروع سال تحصیلی جدید، جذب کودکان ۶ ساله و لازم التعلیم در دوره ابتدایی دانست و گفت: برآنیم که تمامی کودکان لازم التعلیم بر سر کلاس درس حاضر شوند.

کد مطلب: ۹۵۲۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی سیستان و بلوچستان: مهمترین برنامه این حوزه در حال حاضر جذب تمامی کودکان ۶ ساله و لازم التعلیم است

زهرا پورملایی به پانا گفت: یکی از برنامه‌های مهم حوزه معاونت آموزشی ابتدایی، انسداد مبادی بیسوادی با تاکید بر جذب تمامی کودکان لازم التعلیم در دوره ابتدایی به ویژه کودکان ۶ سال است.

او ادامه داد: در شش ماهه‌ی اول سال جاری ۴۸۲ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی جذب و ثبت نام شده است که از این تعداد ۸۲ هزار نفر دانش آموز پایه اول هستند و ثبت نام نیز در این دوره ادامه دارد.

معاون آموزش ابتدایی استان با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی یکی از فعالیت هایی است که در دستور کار این حوزه قرار گرفته است، اظهار کرد: تهیه بسته آموزشی برای اولیای دانش آموزان پایه اول، فراهم کردن زمینه برای شرکت همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان در دومین همایش هویت ملی کودکان ایران اسلامی، برگزاری دوره صد ساعته آموزشی ویژه کودکان دو زبانه و کودکان افغانستانی مقیم استان، راه‌اندازی و تأسیس مدارس جدید از جمله فعالیت های شاخصی است که در شش ماهه اول سال جاری در حوزه معاونت آموزش ابتدایی صورت گرفته است.

او افزود: توانمندسازی معلمان با محوریت مدرسه، اقدام پژوهی، درس پژوهی و خود ارتقایی از دیگر برنامه هایی است که در شش ماهه‌ی دوم سال جاری در دستور کار حوزه معاونت آموزش ابتدایی قرار گرفته است.

از جمله برنامه‌هایی که در ۶ ماهه دوم سال جاری در دستور کار این حوزه قرار دارد، اجرای طرح تحولی(تکالیفِ مهارت محور) است

اجرای طرح تحولی(تکالیفِ مهارت محور)

پور ملایی با بیان اینکه برنامه‌ی ویژه مدرسه یا طرح بوم در دوره ابتدایی در راستای مهارت آموزی دانش آموزان با توجه به نیازها و شرایط منطقه ای و محلی انجام خواهد پذیرفت، ابراز داشت: از جمله برنامه‌هایی که در ۶ ماهه دوم سال جاری در دستور کار این حوزه قرار دارد، می‌توان به اجرای طرح تحولی(تکالیفِ مهارت محور) اشاره کرد که در سال گذشته این طرح اجرا شده است و امسال نیز در کلاس‌های ۱۶ تا ۲۵ نفر اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: از جمله طرح‌های مهارت محور می‌توان به طرح‌های تحولی مانند جشنواره جابر بن حیان، درس پژوهی و طرح هایی از قبیل طرح عید و داستان، طرح بازی و یادگیری و طرح تکالیف مهارت محور که اهمیت ویژه ای به آن داده خواهد شد، اشاره کرد.

معاون آموزش ابتدایی استان خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی با تاکید بر جذب دانش آموزان و نوآموزان در مدارس دولتی، با حمایت دولت و تخصیص اعتبارات متمرکز دولتی یکی دیگر از اقداماتی است که در ۶ ماهه دوم انجام خواهد شد.

آموزش کودکان مناطق دو زبانه با هدف آشنایی دانش آموزان با زبان فارسی معیار که زبان آموزشی ما است صورت می پذیرد

برگزار کلاس های چند زبانه با هدف آشنایی دانش آموزان با زبان فارسی معیار

او با بیان اینکه ارتقای کیفیت کلاس های چند زبانه با استقرار حداقل ۲۵۰ راهبر آموزشی در کلاسهای روستایی و عشایری یکی از اولویت‌های مهم این حوزه است، گفت: در هر دوره ابتدایی طرح ها، برنامه ها و فعالیت های ویژه وجود دارد که مهارت محور می باشند.

پور مولایی بیان داشت: آموزش کودکان مناطق دو زبانه با هدف آشنایی دانش آموزان با زبان فارسی معیار که زبان آموزشی ما است صورت می پذیرد که در حال حاضر در بیشتر مناطق روستایی و عشایری استان در حال انجام است که از ۲ شهریور شروع و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به تراکم بالای دانش آموزی در شهرستان‌های زاهدان، چابهار، ایرانشهر، سراوان و خاش و کمترین تراکم در شهرستان های بنت، بمپشت، بزمان، نوک آباد و مدارس عشایری، عنوان داشت: ثبت نام دانش آموزان از طریق شیوه‌نامه انجام می‌شود لذا بر این اساس دانش آموزان می توانند در نزدیک ترین مدرسه محل سکونت خود ثبت نام شوند که خوشبختانه تا کنون به نسبت سنوات گذشته کمترین مشکل را در این زمینه داشته ایم.

معاون آموزش ابتدایی استان با بیان اینکه برخی از دانش آموزان پایه اول(کودکان ۶ ساله) در نوبت سنجش و مراحل غربالگری قرار دارند گفت: طرح سنجش کودکان پیش دبستانی و ۵ ساله همزمان با کودکان ورودی پایه های اول در حال انجام است و تا نیمه آبان نیز ادامه خواهد داشت زیرا هدف از اجرای این طرح شناسایی کودکان دارای نیازهای ویژه است.

با شروع و بازگشایی مدارس، مدیران و معلمین با کمک خانواده‌ها و معتمدین کودکان بازمانده از تحصیل را شناسایی و جذب خواهند کرد

اجرای نهضت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در طول سال

او با اشاره به اینکه با اجرای نهضت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل که در شهرستانها و مناطق اجرا می‌شود توسط مدیران شناسایی شده و جذب و ثبت نام آن ها انجام شده است. ابراز داشت: اگر کودکانی باشند که خارج از چرخه آموزش بوده اند و تا این لحظه ثبت نام نشده باشند، با شروع و بازگشایی مدارس این کار استمرار دارد و مدیران و معلمین با کمک خانواده‌ها و معتمدین این کودکان را شناسایی و جذب خواهند کرد.

پورملایی با بیان اینکه به مدارس ابلاغ شده است که با تمام مشکلاتی که وجود دارد هیچ کودکی بازمانده از تحصیلی نباشد و حتما بایستی وارد چرخه آموزش و تحصیل شود خاطر نشان کرد: اگر خانواده‌ای نتوانست فرزندش را در مدرسه دلخواه و یا نزدیک به محل سکونتش ثبت نام کند، باید به اداره مربوطه مراجعه کنند تا با همکاری اداره این ثبت نام صورت گیرد.

او تاکید کرد: مهمترین اقدام خانواده ها در ابتدای سال تحصیلی شرکت آنان در دوره های آموزشی است که توسط مدیران مدارس برای اولیا دانش آموزان پایه اول برگزار می‌شود زیرا در این دوره‌ها کلیه قوانین و مقررات مدرسه به اولیا دانش آموزان آموزش داده می شود و با توجه به تغییر نظام ارزشیابی به کیفی و توصیفی، مفاهیم دروس ابتدایی نیز به آنها آموزش داده خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار