در حاشیه هیأت دولت

واعظی: منتظر جمع‌بندی اروپا برای اجرای گام سوم هستیم

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری می گوید که ایران در انتظار نتیجه مذاکرات با اروپا است که تا هفته آینده مشخص شود و سپس اعلام خواهد کرد که چگونه گام بعدی را برمی‌دارد.

کد مطلب: ۹۵۱۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: منتظر جمع‌بندی اروپا برای اجرای گام سوم هستیم

محمود واعظی در حاشیه جلسه صبح امروز هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات ایران و فرانسه اظهار کرد: «ما اعلام کرده‌ایم که سر زمان مشخص که آخر این هفته است، اگر به توافق قطعی نرسیم در مذاکراتی که با رئیس‌جمهوری فرانسه داریم، گام سوم برداشته خواهد شد.»

این مقام دولتی یادآور شد: «گزارشی از سفر آقای عراقچی با تیم خوب اقتصادی دریافت کردیم. نتیجه مذاکراتشان با توجه به پیچیدگی‌هایش، در مجموع پیشرفت‌هایی داشت.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «قرار است هفته آینده نتیجه مشخص شود. ما منتظر هستیم هماهنگی در داخل اروپا انجام شود تا نتیجه منعکس شود. سپس بررسی خواهیم کرد که چگونه گام بعدی را برداریم.»

او بیان کرد: «در مجموع گام‌هایی که برداشته شده است اگر مقایسه‌ای با یک ماه و نیم قبل که مذاکره شروع شد، داشته باشیم می‌توانم بگویم که پیشرفت خوب بود. اما تا به جمع‌بندی نهایی نرسیم، نمی‌توانیم اعلام کنیم. البته مردم را نامحرم نمی‌دانیم، اما چون با طرف خارجی بحث می‌کنیم، نمی‌خواهیم برداشت ذوق‌زدگی از کار ما را داشته باشند.»

واعظی در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا محور مذاکرات ۱۱ تعهد بر زمین مانده اروپایی ها در برجام است»، گفت: «هم‌اکنون در این مرحله بحث برجام را باز نکردیم که بخواهیم وارد مسائل ریز شویم، از ۱۸ اردیبهشت یک سیاست جدیدی اتخاذ کردیم که هر دو ماه اقداماتی را در خصوص کاهش تعهدات برجام برداریم، روز پنجشنبه یا جمعه مرحله دوم تمام می شود و مرحله سوم شروع می‌شود.»

اعلام جزئیات بیشتر درباره توافق احتمالی ایران و اروپا در دو هفته آینده

او افزود: «نتیجه این سیاست جدید این شد که اروپایی ها و مشخصا رئیس‌جمهوری فرانسه در این مورد مذاکراتی با ما داشته باشند که به شرایط قبل برگردیم که البته ما شرایطی داریم آن‌ها هم مباحثی دارند. در رابطه با کلیات صحبت می کنیم که بعد از آن اگر شرایط طبیعی شد قطعا در خصوص آن یازده بند هم صحبت خواهد شد، الان بحث این است که اگر قرار است به شرایط قبل برگردیم در مورد یکسری حقوق ما در ارتباط با موضوع نفت و بانک و تامین نیازمندی های ایران از کشورهای مختلف به نتیجه برسیم که پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما تا به نتیجه قطعی و نهایی نرسیم، نمی‌توانیم اعلام کنیم که این توافق انجام شده است. پیش‌بینی من این است که در یکی دو هفته آینده نکات روشن‌تری را در این زمینه اعلام کنیم.»

این مقام مسئول درباره تعیین دبیر هیات دولت گفت: «گزینه‌هایی بررسی شده است که امیدوارم تا هفته آینده قطعی شود، تا زمانی که مجلس رای اعتماد نمی‌داد، نمی‌توانستیم دنبال دبیر جدید باشیم بنابراین وقتی مجلس رای داد ما هم گزینه‌ها را بررسی کردیم. امروز اولین جلسه ای است که بدون دبیر بود البته شاهد بودیم که حاجی میرزایی که هم وزیر و هم دبیر بودند.»

واعظی درباره احتمال خرابکاری در پرتاب ماهواره بر اظهار کرد: «آخرین گزارشی که ما دریافت کردیم چیزی به عنوان خرابکاری نبوده است. هر کاری که برای پرتاب انجام می‌شود قبل از آن آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد که اشکالات آن تا زمان پرتاب نهایی مشخص شود اما در زمانی که تنظیم می‌کردند آنجا مشکلی پیش آمده که منجر به انفجار شده است. تا الان مشکلی که گفته شده مشکل فنی است و خرابکاری نیست. به حال در حال بررسی هستند که دلایل این انفجار چه بوده است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره این که رهبری درجلسه با اعضای هیات دولت گفتند که دستگاه‌های نظارتی طوری عمل نکنند که از رفتار آن‌ها برداشت تبعیض آمیز نشود، گفت: «همیشه باید دولت با دستگاه‌های نظارتی تعامل داشته باشد به خصوص این دولت که از ابتدا روی دو معیار و شاخص قانونگرایی و شفافیت تاکید داشته است. ما با فساد و تبعیض به هر شکلش مخالفیم. اعتقاد ما این است که مسئولان دستگاه‌های دولتی خود دقت و نظارت کنند که در زیرمجموعه خود فسادی به وجود نیاید.»

واعظی ادامه داد: «دولت به این اعتقاد دارد که با دستگاه‌های نظارتی همکاری کنیم و مشکلی ندارد اما رییس‌جمهوری در صحبت‌های خود اشاره کردند برخی دستگاه‌های نظارتی آن قدر ماموریت خود را موثق تعریف می‌کنند که به اجرا نزدیک می‌شوند یعنی نوع رفتارشان طوری می‌شود که مانع از اجرا می شود.»

درباره موشکی با هیچ کشوری مذاکره نمی‌کنیم

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: «بنابراین این مطلبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این بود که خط‌کشی‌ها مشخص شود. ما هم آمادگی داریم دستگاه‌های نظارتی نظارت خود را انجام دهند ولی اجازه دهند مدیر آزادانه درخصوص منافع ملی تصمیم بگیرد اگر اشکالی هست بعد از تصمیم‌گیری سوال کنند و جواب داده شود.»

واعظی درباره چهارچوب تعیین شده برای تیم مذاکره کننده گفت: «این چیزهایی که مطرح می‌شود گمانه‌زنی‌هایی است که رسانه‌های خارجی انجام می‌دهند. ما در ارتباط با بحث موشکی و توان نظامی و دفاعی کشور نه تنها با فرانسه بلکه با هیچ کشوری مذاکره نمی‌کنیم. مذاکرات قطعا در ارتباط با برجام و حقوقی که در برجام و روش‌هایی که ما را به این هدف می‌‌رساند خواهد بود.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «اگر به سخنان رئیس‌جمهوری توجه کنید، بیان کرد ما هر دوماه اقداماتی در رابطه با کاهش تعهدات انجام می دهیم البته این اقدام قابل برگشت است زمانی که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند و ما بتوانیم به اهداف خود برسیم بنابراین ما خودمان به آن‌ها پیشنهاد دادیم و در آن چارچوب هم حرکت می‌کنیم.»

واعظی یادآور شد: «تیم اقتصادی مذاکره کننده که روز دوشنبه به فرانسه رفت، برای روشن شدن اقدامات اروپایی‌ها است که اگر ما نفتی را پیش فروش می‌کنیم و اعتباری را در نظر می‌گیریم از هر لحاظ اطمینان داشته باشیم با این اعتبار می‌توانیم نیازمندی‌هایمان را برطرف کنیم.»

حرف‌های روحانی طعنه به قوه‌قضائیه نبود

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره تذکر ۱۵۵ نماینده به رییس جمهور درخصوص رعایت استقلال قوا و این که رییس جمهوری در سخنان خود گفته بودند با بگیر و به بند نمی شود موعظه کرد آیا این طعنه ای به قوه‌قضاییه نیست؟، گفت: «صحبت رییس‌جمهوری هیچ طعنه‌ای به قوه‌قضاییه نبوده است.»

او ادامه داد: «برخلاف آنچه که برخی تبلیغ و فکر می کنند رابطه ما با قوه‌قضاییه رابطه خوبی است و کارهایی که مربوط به دولت و قوه قضاییه است خیلی روان در حال انجام است. امشب هم رئیس‌جمهوری میهمان آقای رییسی هستند بنابراین نشان می‌دهد که روابط دو قوه خیلی بهتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌شود. این که تا مطلبی را رییس‌جمهوری صحبت می‌کند در رسانه‌ها به قوه‌قضاییه نسبت می‌دهند یا مطلبی را آقای رییسی صحبت می‌کند به دولت نسبت می‌دهند این طور نیست رسانه‌ها باید خود در این وحدت کمک کنند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: «نمایندگان سر هر موضوعی از این گونه امضاها زیاد انجام می‌دهند که رسانه‌ها روی بعضی از آن‌ها حساس می‌شوند. تفکیک قوا قطعا باید انجام شود و جزء قانون اساسی و همه رعایت می‌کنند.»

آدرس اشتباه ندهیم

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخی مستندات پخش شده در رسانه ملی درباره برجام نیز بیان کرد: «رابطه ما بیشتر اعضای دولت با رئیس سازمان صدا و سیما رابطه خوبی و نزدیک است؛ هر موضوع و مساله‌ای که به او منتقل می‌کنیم را دنبال می‌کند.»

این مقام مسئول یادآور شد: «مستندی که اخیرا پخش می‌شود را هنوز ندیدم و قضاوتی هم در حال حاضر ندارم ولی به طور کلی وقتی با یک هجمه گسترده خارجی و جنگ اقتصادی از سوی آمریکا مواجه هستیم، باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آدرس اشتباه ندهیم، پیامی که از ایران به دنیا خارج از کشور منتقل کی شود باید پیام وحت همفکری و انسجام باشد.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم حفظ انسجام و وحدت میان همه قوا و صدا وسیما و دسایر دستگاه‌ها در شرایط کنونی تصریح کرد: «نتیجه رای اعتماد به مونسان و حاجی میرزایی پیام مثبت همبستگی و اتحاد دولت و مجلس و در کل اقتدار نظام بود و به دشمنان نشان داد که در داخل کشور ما نمی توانند اختلاف ایجاد کنند تا به اهداف خود برسند.»

واعظی درباره منوط شدن اجرای توافق خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به معافیت‌های تحریمی از سوی آمریکایی‌ها نیز گفت: این «موضوع به بخش بانکی مربوط می‌شود و با توجه به اینکه اکثر بانک‌های بزرگ دنیا یا سهامدار آمریکایی دارند و یا اینکه با درصد بالایی از دلار استفاده می‌کنند و این مبلغ هم رقم بالایی است، لازم دارند که هماهنگی‌هایی بین خودشان انجام دهند که به خود آن‌ها مربوط می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار