معاون اجتماعی سازمان بهزیستی: باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش‌وپرورش صادر شود

تهران (پانا) - معاون اجتماعی سازمان بهزیستی بر صدور مجوز نیروی مشاور برای آموزش‌وپرورش به‌عنوان راهبردی‌ترین وزارتخانه تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۵۰۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی:  باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش‌وپرورش صادر شود

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، گفت: «جای اقدامات پیشگیرانه برای کودکان و نوجوانان خالی است. فراگیری مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی اسلامی طوری که منجر به تغییر رفتار شود بسیار مهم است. رسانه‌ها نیز نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند.»

او به نامطلوب بودن وضعیت آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «50 درصد اختلالات روانی در سنین زیر 14 سالگی شروع می‌شوند، ولی مطالعات شیوع شناسی ما برای سنین بالای 15 سال است. اگر طرح نماد فراگیر شود می‌تواند کمک کند.»

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: «درس سواد رسانه‌ای را در پایه دهم داریم اما خوب است که چنین آموزش‌هایی از سنین پایین‌تر شروع شود شمار مشاوران مدارس نیز باید افزایش یابد. تربیت افراد چندظرفیته و ایده مددکار مدرسه را مطرح کردیم.»

مسعودی فرید گفت: «هشت درصد گزارش‌ها اورژانس اجتماعی مربوط به کودک‌آزاری است باید بیشترین نیرو و توان را در حوزه پیشگیری قرار دهیم. درباره آسیب‌ها هم باید همین‌طور فکر کنیم. آموزش‌وپرورش جایی است که 95 درصد بچه‌ها آنجا در دسترس‌اند و لزوماً این‌طور نیست که بچه‌ها در مدرسه گرفتار آسیب شده باشند. آموزش‌وپرورش یک فرصت است و همه دستگاه‌ها باید به آموزش‌وپرورش کمک کنند.»

او در پاسخ به اینکه آیا وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور نگران‌کننده است گفت: «بله قطعاً همین‌طور است. فردی که دست به خودکشی میزند از مدت‌ها قبل علائمی چون افسردگی و اضطراب داشته و یا اعتیاد همین‌طور است. ما باید نشانگان آسیب‌ها را رصد کنیم. مثلاً اگر 15 عامل خطر اعتیادداریم که در سن دانش‌آموزی در حال افزایش است باید هوشیار بشویم. در ائتلاف نماد همه دستگاه‌های مربوط عضوند؛ می‌توان با نگاه ارتقایی قبل از بروز آسیب مداخلات لازم را داشته باشیم.»

او به کمبود قابل‌توجه مشاور و مربی بهداشتی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: «راهبردی‌ترین وزارتخانه، آموزش‌وپرورش است. باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش‌وپرورش صادر شود. ما اکنون 358 مرکز اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر داریم که همه آن‌ها روانشناس و مددکار دارند. 4500 مددکار، روانشناس و مشاور حقوقی و بیش از 2000 هزار مرکز مشاوره داریم. خط 1480 خط مشاوره تلفنی و خط 123 هم برای اورژانس اجتماعی است. این مراکز طبق پروتکل نماد با آموزش‌وپرورش متصل‌اند و اگر دانش‌آموزی نیازمند مداخله باشد پیگیری‌ها انجام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار