هفته اول شهریورماه؛ از اعدام قاتل امام جمعه کازرون تا آزادی محمدعلی نجفی

تهران (پانا) - عمدی بودن 15 درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها، رنج 17 میلیون نفر در ایران از خشکسالی، سرانجام لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت، اعدام قاتل امام جمعه کازرون و آزادی محمدعلی نجفی از زندان از مهمترین اخباری بود که در هفته پیش در حوزه اجتماعی مطرح بودند.

کد مطلب: ۹۵۰۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول شهریورماه؛ از اعدام قاتل امام جمعه کازرون تا آزادی محمدعلی نجفی

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

رنج 17 میلیون نفر در ایران از خشکسالی

خشکسالی و کم آبی در ایران طی سال‌های گذشته یکی از چالش‌های مهم کشور است. در چند سال اخیر به واسطه تغییرات اقلیمی میزان بارش در مجموع نسبت به 50 سال گذشته کاهش محسوسی داشته است. به صورتی که اکنون استان‌های معتدل همچون استان مازندران نیز با بحران کم‌آبی سفره زیرزمینی مواجهه است و استان‌­هایی مانند مناطق جنوب کشور، سیستان و بلوچستان، یزد، سمنان و در مجموع فلات مرکزی با شدت کمتر با بحران اساسی کم‌آبی در زندگی روزمره مواجهه هستند. به گفته علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، حدود 17 میلیون نفر از خشکسالی رنج می‌‌برند که 8.5 میلیون نفر در استان‌های جنوب شرقی کشور هستند. خشکسالی یک معضل جدی برای مردم سیستان و بلوچستان است و هلال احمر با منابع داخلی که دارد طرح نذر آب 1 را از سال گذشته آغاز کرده است و امسال نیز طرح نذر آب 2 را به استان کرمان، هرمزگان، سیستان و خراسان جنوبی گسترش می‌یابد.

عمدی بودن 15 درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها

ایران دارای پنج رویشگاه اکولوژیک جنگلی منحصر به فرد شامل جنگل‌های هیرکانی و خزری، زاگرسی، ارسباران، ایرانی و تورانی و خلیج فارس و عمانی (مانگرو) است اما تشدید میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور طی دو دهه اخیر موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است و بنا بر اعلام مسئولان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها عامل بیش از 95 درصد آتش‌سوزی‌ها انسانی است. خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز با اعلام اینکه عامل ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها انسانی است، گفته است که ۱۵ درصد عمدی و با هدف زمین‌خواری است.

سرانجام لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت

سال 90 بود که مقام معظم رهبری بر ضرورت تأمین امنیت زنان و پیشگیری از ظلم به زنان در خانواده تأکید کردند. همین موضوع باعث شد تا مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت دهم لایحه‌ای را با عنوان لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت تدوین کند. این لایحه ابتدا در پنج فصل و 92 ماده تدوین شد اما بعد از شش بار ویرایش در آذر سال 91 به پنج فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییرات این لایحه همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مربوط به امنیت زنان بعد از سه سال بازنویسی سال 94 و در دولت یازدهم به پنج فصل و 51 ماده تغییر یافت. لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت که با هدف تحکیم بنیان خانواده، تأمین امنیت و کرامت زنان، پیشگیری از جرایم خشونت‌آمیز و حمایت از زنان خشونت‌دیده در دولت تهیه شده است، بیش از یک سال است که در اختیار قوه قضاییه قرار دارد و آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشستی با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این اطمینان را داد که ﻻﯾﺤﻪ ﺗﺄﻣﯿﻦ اﻣﻨﯿﺖ زﻧﺎن در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﺸﻮﻧﺖ، حداکثر تا 15 شهریور آماده شود.

آخرین اخبار حوزه قضا

همچنین در هفته‌ای که سپری شد نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه نیز برگزار شد و در این نشست آخرین جزئیات پرونده‌های مهم حقوقی و قضایی تشریح شد. صدور حکم سه محکوم امنیتی (ارس امیری، علی جوهری، انوشه آشوری)، ارسال پرونده دو نماینده مجلس برای موضوع خودرو به دادگاه، جزئیات پرونده مدیرعامل ایران خودرو، پرونده بازداشت و ممنوع الخروجی 15 مدیر ارشد دستگاه قضایی، آخرین وضع پرونده حادثه سقوط هواپیمای آسمان، ماجرای آزادی مازیار ابراهیمی از متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای، آخرین وضع پرونده عکاس بازداشت شده، آخرین وضع پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار حوزه قضا است که سخنگوی قوه قضاییه به آنها اشاره کرد.

اعدام قاتل امام جمعه کازرون

بامداد ۲۳ رمضان روز هشتم خردادماه امسال بود که امام جمعه شهید کازرون پس از بازگشت از مراسم احیا به دست «حمیدرضا درخشنده» با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد، اما به علت شدت جراحت، به شهادت رسید. قاتل او ظهر همان روز در شهرستان کازرون دستگیر و ۱۲ تیرماه پس از برگزاری جلسه دادگاه به قصاص محکوم شد. حکم قصاص قاتل حجت‌الاسلام محمد خرسند چهارشنبه ۶ شهریورماه روبه‌روی هتل بیشاپور کازرون اجرا شد.

محمدعلی نجفی آزاد شد

میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد یا شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. طبق اعلام علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران نجفی به قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز، ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) متهم شد. نهایتا غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتم مرداد ماه ۹۸ با اشاره به صدور رای پرونده قتل میترا استاد و ابلاغ آن به وکلای طرفین پرونده، گفت: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیر موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائا به کف دست اصابت کرده از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است. در نهایت 23 مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد و سرانجام محمدعلی نجفی، با تودیع وثیقه از اوین آزاد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار