در گفت‌وگو با پانا

مدیرعامل مترو تهران: بیش از 60 درصد تجهیزات مترو تولید داخل است

تهران (پانا) - مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه بیش از 60 درصد تجهیزات مترو تولید داخل است، گفت اخیرا متروی تهران با معاونت علمی قراردادی منعقد کرده است تا طی 18 ماه سطح داخلی‌سازی واگن‌ها به 85 درصد برسد.

کد مطلب: ۹۵۰۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل مترو تهران: بیش از 60 درصد تجهیزات مترو تولید داخل است

علی امام در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که چه میزان از تجهیزاتی که در مترو استفاده می‌شود چقدر تولید داخل است، توضیح داد: «در مترو دو بخش ساختمانی و تجهیزاتی که در ناوگان استفاده می‌شود، وجود دارد. در بخش ساختمانی تقریبا خودکفا هستیم و اتفاقات خوبی در این بخش افتاده است. در بخش تجهیزات نیز فکر می‌کنم بیش از 60 درصد تجهیزات تولید داخل است و باید اتفاقات بهتری در این بخش صورت بگیرد.»

امام ادامه داد: «چند نکته را باید در مترو مورد توجه قرار داد. مترو صنعتی است که به عنوان اثری ماندگار محسوب می‌شود که باید بیش از یک قرن در خدمت مردم باشد. بنابراین از نظر کیفیت در بخش ساختمانی و تجهیزات باید به نحوی باشد که بسیار ماندگاری بالایی داشته باشد.»

وی در ادامه با تأکید بر رونق تولید داخل گفت: «در موضوع تولید تجهیزات داخلی سال‌هاست اتفاقات خوبی افتاده است و این اتفاقات یک روزه یا یک شنبه نیفتاده است. البته ما بیش از اینکه به فکر ماندگاری مترو باشیم، به فکر سلامت مردم هستیم و در این زمینه مسئول هستیم. هیچ کسی به ما اجازه نداده است که به خاطر ایمنی، با جان مردم بازی کنیم. بنابراین برای حمایت از تولید داخل با همه ملاحظات سعی کردیم این اتفاقات صورت بگیرد و حرکت خوبی در مترو آغاز شده است.»

مدیرعامل مترو افزود: «کارگروهی را ایجاد کردیم که تیمی از همکاران و مشاوران ما از شهرستان‌ها بازدید می‌کنند، توانمندی‌ها را می‌‌بینند و پای گفت‌وگو با مدیران صنعت می‌نشینند و تجهیزات داخلی را ارزیابی می‌کنند و نواقص را تذکر می‌دهند. یک نمونه بارز استفاده از تجهیزات داخلی، جت فن‌های مورد استفاده در سیستم تهویه است که تا همین سال‌های اخیر بخشی از فن‌ها از خارج تهیه می‌شد و اکنون به سمت تولیدکنندگان داخل رفته‌ایم.»

امام تصریح کرد: «یک نمونه دیگر موضوع پله‌برقی است. به جز یک مقطع کوتاهی، اکنون مابقی تجهیزات داخلی است. واگن هم همین طور، حداقل 15 سال است که واگن‌سازی هم در داخل کشور ساخته می‌شود و سطح داخلی‌سازی واگن از 30 درصد بالاتر نرفته است و مابقیش از خارج وارد می‌شود. اخیرا متروی تهران با معاونت علمی قراردادی منعقد کرده است تا طی 18 ماه سطح داخلی‌سازی واگن‌ها به 85 درصد برسد.»

وی در پاسخ به این سوال که دو سال گذشته اعلام شد که برای تکمیل خطوط باقی مانده مترو 22 هزار میلیارد تومان نیاز است، اکنون این برآورد چقدر است، گفت: «این برآورد مربوط به سال 96 است و اکنون با توجه به افزایش نرخ ارز و تغییر قیمت همه محصولات باید دوباره بررسی شود.»

مدیرعامل مترو تهران افزود: «افزایش قیمت ارز به این معنی نیست که بگوییم خیلی از تجهیزات را در داخل می‌سازم و ارزان تمام می‌شود چون تغییرات نرخ ارز بر روی قیمت محصولات داخلی هم تأثیرگذار بوده است و تولید داخل را هم دچار افزایش قیمت کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار