برندسازی و فرآوری عناب از اولویت‌های ماست

بیرجند(پانا) ـ استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه نتوانسته‌ایم بهره برداری اقتصادی خوبی از عناب در کشور و استان داشته باشیم و از مشکلات مهم در این زمینه این است که این محصول به صورت فله‌ای و بدون برند به فروش می‌رسد و باعث می‌شود سود آن به دلالان برسد، گفت: بحث برندسازی و فرآوری محصولاتی مانند عناب از اولویت‌های ما است.

کد مطلب: ۹۴۹۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
برندسازی و فرآوری عناب از اولویت‌های ماست

محمدصادق معتمدیان، در اولین همایش ملی عناب اظهار کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که کمتر از یک درصد جمعیت کشور را دارد و۳۳۱ کیلومتر مرز با کشور افغانستان دارد که بیشترین مرز با این کشور است.

او با بیان اینکه این استان یکی از نزدیک ترین و امن ترین مناطق ارتباطی با ۱۱ کشور آسیای میانه است، افزود: گمرک ماهیرود از واحدهای اقتصادی مهم در منطقه مرزی شهرستان سربیشه است که ۳۰ درصد صادرات به افغانستان از این منطقه صورت می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با شش استان همسایه است که طبیعتا شرایط بسیار ویژه‌ای برای استان به وجود آورده است و همچنین در استان قابلیت‌ها و توامندی‌های خوبی از جمله برخورداری از نعمات الهی وجود دارد.

معتمدیان افزود: معادن، محصولات استراتژیک، مرز و تجارت بین الملل، گردشگری، صنایع دستی و انرژی‌های نوین از پیشران‌های اصلی توسعه استان هستند.

او اظهار کرد: در بحث تجارت بین الملل در سال گذشته مجموعه صادرات جمهوری اسلامی منهای نفت به ۲۷ کشور اروپایی، کمتر از یک میلیار دلار بوده، این در حالی است که در سال گذشته میزان صادرات کشور به کشور افغانستان سه میلیارد دلار بوده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ما از نظر تعداد معادن و اشتغال حاصل از آن دارای رتبه هستیم و ۴۹ ماده معدنی اعم از فلزی و غیر فلزی در استان شناسایی شده است.

او افزود: خراسان جنوبی در بحث گردشگری یکی از استان‌های مستعد است و علاوه بر این که اولین اثر جاذبه طبیعی کشور بیابان لوت بوده، بیش از ۶۰ اثر طبیعی در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است. معتمدیان خاطرنشان کرد: در بحث میراث فرهنگی ۱۵۰۰ اثر ملی شناسایی شده است و بیش از ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۴۰ نوع محصول صنایع دستی در استان داریم که به وسیله هنرمندان در استان تولید می‌شود. معتمدیان افزود: در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت‌های خوبی از جمله در بحث انرژی باد و در بحث انرژی خورشیدی با توجه به آب و هوای استان زمینه‌های خوبی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی داریم.

معتمدیان بیان کرد: یکی از مهم ترین ویژگی‌های استان برخورداری از محصولات استراتژیک است به طوری که این استان در بحث زرشک رتبه اول جهانی را دارد و ۹۷ درصد تولید زرشک کشور در استان خراسان جنوبی است.

او با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دومین استان از نظر کمی در تولید زعفران و اولین استان از نظر کیفی در این زمینه است، تصریح کرد: ۸۷ درصد تولید عناب کشور در خراسان جنوبی است و رتبه چهار را در جهان از نظر میزان تولید عناب داریم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: متاسفانه نتوانسته‌ایم بهره برداری اقتصادی خوبی از عناب در کشور و استان داشته باشیم و از مشکلات مهم در این زمینه این است که این محصول به صورت فله‌ای و بدون برند به فروش می‌رسد و باعث می‌شود سود آن به دلالان برسد.

معتمدیان اظهار کرد: از اولویت‌های ما در استان، بحث توجه به محصولات استراتژیک است که در این زمینه کمیته‌ای را در معاونت اقتصادی استانداری تحت عنوان کمیته محصولات استراتژیک تشکیل دادیم و یکی از مهم ترین محورهایی که در این کمیته دنبال می‌کنیم، تدوین طرح‌هایی در رابطه با زرشک و عناب و زعفران است تا در نهایت منجر به تشکیل سند جامع محصولات استراتژیک استان شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بحث برندسازی و فرآوری محصولاتی مانند عناب از اولویت‌های ما است و برنامه‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

معتمدیان یادآور شد: برگزاری اولین جشنواره عناب که در روستای سیوجان خوسف، به عنوان یکی از قطب‌های تولید عناب و تشکیل بانک ژن عناب در مرکز تحقیقات جهاددانشگاهی، از دیگر برنامه‌ها در این حوزه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار