مخالفان تولید خودروهای دیزلی چه می‌گویند

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم : تولید سواری دیزلی بر خلاف قانون هوای پاک است/ خودروهای دیزلی در تولید آلاینده «ناکس» سهم بالایی دارند

تهران (پانا) - مدتی است که ایران خودرو دیزل از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده است که برای تولید سواری دیزلی مجوز صادر کند. هر چند موضوع تولید سواری دیزلی برای بررسی‌های فنی بیشتر به کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور محول شده است، به گفته مهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، کنسرسیوم دانشگاهی نیز با تولید سواری دیزلی مخالف است چون تولید سواری دیزلی تهدیدی برای هوای پاک است.

کد مطلب: ۹۴۷۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان تولید خودروهای دیزلی چه می‌گویند

میرزایی درباره وضع سواری‌های دیزلی از لحاظ آلایندگی به پانا گفت: «عملکرد خودروهای بنزینی از لحاظ آلایندگی از خودروهای دیزلی بهتر است و آلاینده‌های منتشرشونده از موتورهای دیزلی بسیار خطرناک‌تر از موتورهای بنزینی هستند. اصلی‌ترین آلاینده این خودروها ذرات معلق است و مخرب‌ترین آلاینده‌ها از منظر تأثیر بر سلامت نیز ذرات معلق به شمار می‌رود. این موضوع نشان می‌دهد که خودروهای دیزلی از آلایندگی بالایی برخودارند. دو آلاینده مونواکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته ناشی از خودروهای دیزلی، عامل ایجاد آلاینده ذرات معلق در هواست.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه تولید سواری دیزلی بر خلاف قانون هوای پاک است، گفت: «درصورت صدور اجازه ورود خودروهای سواری دیزلی به ناوگان خودروهای کشور چشم‌انداز بسیار بدی از وضع آلایندگی منابع متحرک در سال‌های آینده وجود خواهد داشت چون تولید سواری دیزلی به لحاظ کارشناسی مورد تایید نیست و در صورت تولید آثار جبران ناپذیری بر سلامت مردم در سال‌های طولانی خواهد داشت.»

میرزایی خاطرنشان کرد: «از آنجا که سن فرسودگی برای سواری دیزلی 20 سال در نظر گرفته شده است، اگر این خودروها تولید شود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به هوای کشور وارد می‌شود.»

سهم بالای خودروهای دیزلی در تولید آلاینده «ناکس»

حمید ناصری، کارشناس محیط زیست، نیز با اشاره به درخواست تولید سواری دیزلی و تأثیر آن بر آلودگی هوا به پانا گفت: «خودروهایی که دیزلی هستند سهم بالایی در تولید آلاینده «ناکس» دارند و میزان «ناکس» ناشی از دیزل سوزها چندین برابر خودروهایی است که بنزین مصرف می‌کنند.»

این کارشناس محیط زیست با تأکید بر اینکه استفاده از خودروهای دیزلی در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده است، گفت: «در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون آلمان، تولید خودروهای تولید سواری‌های دیزلی با سرعت قابل توجهی رو به افول است و حتی ورود دیزلی‌ها به بسیاری از شهرهای اروپایی با ممنوعیت مواجه است.»

حمید ناصری تأکید کرد: «واقعیت این است که در کشور ما حتی استفاده از بنزین یورو ۴ هم نتوانسته به اندازه کافی به پاکیزگی هوا کمک کند و در مقابل باید تلاش شود خودروهای سنگین دیزلی نیز از چرخه تردد خارج شوند نه اینکه بخواهیم مجوزی برای تولید سواری دیزلی بدهیم. در وضعی که هنوز نتوانستیم مساله این خودروهای سنگین دیزلی تهران را با وجود مصوبات متعدد و قانون هوای پاک حل کنیم، چگونه می‌توانیم سواری دیزلی را هم وارد چرخه مصرف کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار