در گفت‌وگو با پانا

نایب رئیس کمیسیون قضایی: گام سوم به معنای بازگشت به قبل از برجام نیست

تهران (پانا) – نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است که جمهوری اسلامی با برداشتن گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود به دوران پیش از انعقاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازنخواهد گشت.

کد مطلب: ۹۴۷۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس کمیسیون قضایی: گام سوم به معنای بازگشت به قبل از برجام نیست

محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر بازگشت ایران به شرایط قبل از برجام با برداشتن سومین گام از مجموعه گام‌های جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود، اظهار کرد: «نخستین موردی که باید به آن اشاره کرد، این است که جمهوری اسلامی هرگز خواهان نقض برجام یا از بین رفتن این توافق هسته‌ای نبوده و نخواهد بود و این ایالات متحده آمریکا و در ادامه کشورهای اروپایی عضو این توافق هسته‌ای بودند که به تعهدات خود به ویژه در زمینه اقتصادی در قبال جمهوری اسلامی عمل نکردند».

او ادامه داد: «در مرحله دوم جمهوری اسلامی صبر استراتژیک پیشه کرد تا آن کشورها بتوانند منافع جمهوری اسلامی در برجام را محقق کنند ولی بازهم این اتفاق رخ نداد و ایران با استفاده از بند 36 این توافق هسته‌ای، در جهت کاهش اقدامات خود گام برداشت و همزمان اعلام کرد که اگر اروپایی‌ها به همراه روسیه و چین، امروز به تعهدات خود عمل کرده و خواسته‌های تهران را محقق کنند، ایران نیز سریعا اوضاع را به پیش از کاهش تعهدات خود بر می‌گرداند».

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با رد برخی مطالب مطرح شده مبنی بر نقض برجام از سوی ایران، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی همچنان به برجام پایبند و متعهد است و اقدامات خود را براساس متن صریح این توافق انجام می‌دهد بنابراین کشورهای باقی‌مانده در این توافق نمی‌توانند دوباره ایران را به ذیل فصل هفتم قطعنامه‌های منشور سازمان ملل متحد ببرند».

او یادآور شد: «جمهوری اسلامی صراحتا به تمام کشورهای عضو برجام و سایر کشورهای اثرگذار اعلام کرده که ایران هرگز خواستار خروج از برجام نیست بلکه صرفا با استفاده از متن این توافق، با سلسله اقداماتی قصد کشاندن کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای به میدان عمل برای تحقق مطالبات به حق خود را دارد».

این نماینده اصلاح‌طلب مردم ملایر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی معتقد است که با برداشتن گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای، شرایط به پیش از توافق برجام برنخواهد گشت. او افزود: «ایالات متحده آمریکا در طول روزهای خروج خود از برجام عملا از هیچ اقدامی علیه ایران فروگذار نبوده و شدیدترین تحریم‌های ممکنه را علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اعمال کرده بنابراین با برداشتن گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای که در صورت عدم عمل اروپایی‌ها به تعهداتشان قاطعانه برداشته خواهد شد، آمریکایی‌ها نمی‌توانند اقدام جدیدی را علیه ایران انجام دهند».

کاظمی درباره خواسته‌های ایران از کشورهای باقی‌مانده در برجام نیز بیان کرد: «عمده مطالبات ایران حول محور مسائل اقتصادی به ویژه تبادلات بانکی و فروش نفت استوار است. اروپایی‌ها در این مسیر پس از تلاش‌های فراوان از کانال ویژه مالی موسوم به اینستکس رونمایی کردند ولی امروز می‌توانیم بگوییم که این کانال هنوز به کمک جمهوری اسلامی نیامده بنابراین نمی‌تواند مانعی در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای ایران باشد».

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه «ایران با کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای خود به اروپا و دیپلماسی فرصت مجدد داده است»، گفت: «براساس مفاد پیش‌بینی شده در برجام ایران می‌تواند برای ایجاد توازن در این توافق هسته‌ای نسبت به کاهش تعهدات خود و همسان‌سازی اقداماتش با اقدامات سایر کشورهای باقی‌مانده در برجام اقدام کند بنابراین نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ سیاسی نمی‌توان اقدامات ایران را زیر سوال برد چراکه تهران تنها و تنها خواستار تحقق منافعش در چارچوب توافق چندجانبه برجام است».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار