جدال پهپادها؛ ادعای نابودی پهپاد ایرانی کذب از آب درآمد

دیپلمات‌ها و نظامیان ایرانی ادعای ترامپ را تکذیب کردند

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و معاون سیاسی او به تکذیب ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا درباره انهدام پهپاد ایرانی پرداختند.

کد مطلب: ۹۳۰۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
جدال پهپادها؛ ادعای نابودی پهپاد ایرانی کذب از آب درآمد

دونالد ترامپ شب گذشته در اظهاراتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نیروهای ایالات متحده آمریکا در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین «ایرانی» را در فاصله حدوداً یک کیلومتری یک ناو آمریکایی هدف قرار داده و منهدم کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ادعا کرد که این انهدام پهپاد ایرانی در راستای «اقدامی تدافعی» از سوی ناو آمریکایی یواس‌اس باکسر (ال‌اچ‌دی-۴) صورت گرفته است..

ترامپ همچنین بیان کرد: «ناو باکستر اقدام دفاعی علیه پهپاد ایرانی به عمل آورد که در فاصله نزدیکِ حدوداً هزار یاردی به آن حضور داشته و هشدارهای متعدد برای عدم تهدید امنیت این ناو و خدمه آن را نادیده گرفته بود بنابراین پهپاد ایرانی بلافاصله منهدم شد.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود که در دوویچه‌وله منتشر شده است، بار دیگر به اتهام‌زنی به تهران پرداخت و تصریح کرد: «اقدام پهپاد ایرانی آخرین نمونه از اقدامات متعدد تحریک‌آمیز و خصمانه علیه کشتی‌هایی است که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ایالات متحده آمریکا حق دفاع از کارکنان و تأسیساتش را برای خود محفوظ می‌داند و تلاش‌های ایران برای ایجاد اختلال در آزادی دریانوردی و تجارت جهانی را محکوم می‌کند.»

ترامپ از سایر کشورها خواست هنگام عبور کشتی‌هایشان از منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از کشتی خود حفاظت کنند و «با ما (آمریکا) در آینده همکاری داشته باشند».

در این میان پنتاگون نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که که نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یک پهپاد را سرنگون کرده است.

به گفته جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، این واقعه در صبح روز پنجشنبه (به وقت محلی) روی داده است.

نکته جالب اینکه در حالی رئیس‌جمهوری آمریکا از «انهدام یک پهپاد ایرانی» سخن به میان آورده که در بیانیه پنتاگون هیچ اشاره‌ای به جمهوری اسلامی و تعلق پهپاد منهدم شده به ایران نشده است.

واکنش دیپلمات‌ها

در نخستین گام محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به واسطه محدودیت‌های اعمالی دولت ایالات متحده آمریکا در نیویورک تنها در سه ساختمان اجازه تردد دارد، در حاشیه دیدار خود با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا را تکذیب کرد.

او گفت: «موضوع پهپاد هنوز موضوعی است که تحت بررسی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که از تهران دریافت کردم، هنوز ما هیچ اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم.»

در همین زمینه سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با طعنه به ترامپ، نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم، نگرانم که ناو یو اس اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد!.»

ظریف همچنین شب گذشته در واکنش به اظهارات ترامپ در توئیتی یک کلمه‌ای به «یادآوری» فاصله مکانی ایالات متحده آمریکا تا منطقه خلیج فارس پرداخته و مرزهای دو کشور را به رئیس‌جمهوری آمریکا یادآور شده بود.

واکنس نظامیان

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ادعای روز گذشته رئیس‌جمهوری در مورد سرنگونی پهپاد ایرانی به دست ناو آمریکایی را تکذیب کرد.

او اظهار کرد: «بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهوری آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.»

سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی‌پایه رییس‌جمهوری آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز توصیف کرد و افزود «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.»

این اظهارات ترامپ درباره انهدام یک پهپاد ایرانی در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی سی‌ام خرداد ماه پهپاد غول پیکر گلوبال هاوک را که از فرودگاهی در جنوب امارات برخواسته و به نقض چندباره حریم هوایی ایران پرداخته بود، منهدم کرد.

فرماندهان نظامی و دیپلمات‌ها ایرانی بعد از این انهدام با نمایش مسیر پرواز گلوبال هاک، نقض حریم هوایی ایران از سوی آن را نشان دادند و ایران طی نامه‌ای از سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده آمریکا شد.

آمریکا ادعا کرد که این پهپاد هرگز وارد حریم هوایی ایران نشده بود و پهپاد گلوبال هاوک هنگامی که بر فراز آب‌های بین‌المللی در پرواز بوده، هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

براساس آنچه رسانه‌های آمریکایی نوشتند، ترامپ بعد از انهدام این پهپاد که تهران آن را «جاسوسی» می‌خواند، قصد انجام اقدام نظامی علیه تهران را داشت ولی هشت دقیقه قبل از حمله، دستور خود را لغو کرده است. وزیر امور خارجه ایران در همین زمینه گفته بود که به عقیده او، دلیل لغو این حمله، آن است که مقامات آمریکایی می‌دانند اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی، «حمله نظامی محدود» نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار