موگرینی طی بیانیه‌ای از مسکو درباره معاهده موشکی هسته‌ای درخواست کرد

تهران (پانا) - اتحادیه اروپا از مسکو خواست تدابیر فوری برای اجرایی کردن پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را اتخاذ کند.

کد مطلب: ۹۲۹۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
موگرینی طی بیانیه‌ای از مسکو درباره معاهده موشکی هسته‌ای درخواست کرد

به گزارش العالم، در خواست اتحادیه اروپا از مسکو در حالیست که روسیه در ابتدای ماه ژوئیه از تعلیق مشارکت خود در این پیمان خبر داده بود.

در بیانیه موگرینی که به نام اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است: اتحادیه اروپا به شدت درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که احتمال می رود دوم آگوست سال جاری میلادی به پایان برسد، نگران است.

در بیانیه موگرینی تصریح شده، از نظر اتحادیه اروپا، این معاهده، جزء مهمی از معماری امنیت اروپا است و روزهای آتی آخرین فرصت برای گفت وگو و اتخاذ تدابیر حفظ آن است.

فدریکا موگرینی از مسکو خواست به نگرانی های شدید در مورد توسعه، آزمایش پروازی و استقرار سامانه موشکی زمینی موسوم به ۹M۷۲۹ و نگرانی های شدید دیگر درباره موارد نقض این پیمان پاسخ دهد.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد اقدامات مهم و شفاف باید بلافاصله صورت گیرد تا اطمینان کامل و قابل بررسی را تضمین نماید.

ابتدای ماه ژوئیه، شورای فدراتیو روسیه پیش‌نویس طرح قانون مربوط به خروج این کشور از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) را با اتفاق آرا به تصویب رساند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز آن را تائید کرد.

آمریکا پیشتر از خروج خود از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) مبنی بر منع خرید یا آزمایش موشک‌های زمینی با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر که میان «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» رؤسای جمهور وقت آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در سال ۱۹۸۷ امضا شده است، خبر داده بود. پوتین نیز در واکنش به خروج آمریکا اجرای معاهده INF را به تعلیق در آورده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار